شماره ۷۶۵ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳۰ دي
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

وال‌استریت ژورنال: تحریم جدید موشکی ایران به خاطر مسائل داخلی آمریکا بود
یک روزنامه آمریکایی با بیان آن‌که باراک اوباما به‌دلیل مخالفت‌های داخلی در قبال ایران،‌ تحریم‌های جدید موشکی را اعمال کرد، تغییر مواضع تهران در قبال سوریه را «بعید»‌ دانست.  وال‌استریت ژورنال در یادداشتی نوشت: «تبادل زندانیان بین آمریکا و ایران که با نهایی‌شدن اجرای توافق هسته‌ای همراه شد، نقطه عطفی درسیاست تعامل رئیس‌جمهوری باراک اوباما بوده اما حل درگیری و بحران سوریه قطعا چالش بعدی و سختی برای او خواهد بود». این روزنامه آمریکایی نوشت:  «با توجه به این‌که زمان ریاست‌جمهوری اوباما رو به اتمام است و امسال‌ سال سیاست انتخاباتی در واشنگتن و تهران است، بی‌اعتمادی شدیدی درباره چشم‌اندازها برای همکاری بیشتر این دو وجود دارد». رسانه وابسته به جمهوری‌خواهان درباره تحریم‌های موشکی اخیر ایران تصریح کرد: «با تحریم‌های جدید ضد تهران به‌خاطر برنامه موشک بالستیک، رئیس‌جمهوری (اوباما) به دنبال رفع نگرانی‌های داخلی درباره دیپلماسی ایران است اقدامی که تنها ساعاتی پس از اجرایی‌شدن توافق هسته‌ای انجام شد».

 ظریف: اینکه بگوییم برجام به نفع کشور نیست، نیز فکر غلطی است

«محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران
با حضور در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما درباره آخرین روند اجرایی‌شدن برجام سخن گفت. ظریف در این برنامه در پاسخ به این سوال که اکنون آیا از منتقدین یا برخی انتقادات ناراحت هستید، اظهار داشت:  نمی‌توان در مقابل مردم دروغ گفت چراکه برخی مسائلی را مطرح کردند که متاسفانه برخی در زمین دشمن بازی کردند، در تمام مذاکرات با پشتوانه مردم حرکت می‌کردیم و اگر طرف مقابل احساس می‌کرد، درکشور پشتوانه‌ای نداریم، بر سر میز مذاکره نمی‌توانستیم خواسته‌های خود را اجرایی کنیم. ظریف در ادامه تصریح کرد: امروز صبح در یکی از روزنامه‌ها دیدم و متاسفانه باید گفت این چه فکر غلطی است که بگوییم برجام به نفع کشور نیست و باید با امید به سوی اجرای توافق برویم تا سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی با سرمایه‌گذاری درکشور زمینه پیشرفت را فراهم کنیم و ایران بهترین فضای سرمایه‌گذاری را دارد. وی در ادامه تصریح کرد: افرادی که با برجام مخالفت می‌کنند، باید گفت که مخالفت آنها ما را به جایی نمی‌رساند و مطابق گفته ریاست‌جمهوری برجام توفیق این دولت یا گروه‌های خاصی نیست بلکه موفقیت این ملت و مردم درکنار حمایت‌های مقام معظم رهبری است.

 جان کری:  اگر عربستان بمب اتم بخرد با تنبیه‌های بسیار متنوعی روبه‌رو خواهد شد
جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا، احتمال این‌که عربستان سلاح اتمی بخرد را رد کرده و گفته است، درصورتی که ریاض پیگیر چنین اقدامی باشد‌‌ با تنبیه‌های متنوعی روبه‌رو خواهد شد. به گزارش «انتخاب»، جان کری که درمصاحبه با ولف بلیتزر از شبکه «سی‌ان‌ان» درباره توافق هسته‌ای و آزادی زندانیان در ایران صحبت می‌کرد، در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد عربستان برای حفظ توان قوا در مقابل ایران از پاکستان بمب بخرد، گفته است: «شما نمی‌توانید همین طوری بمب بخرید و آن را به داخل منتقل کنید».
مجری «سی‌ان‌ان» به توانایی مالی و ثروت عربستان برای خرید بمب اتمی اشاره کرد و وزیر امورخارجه آمریکا در پاسخ گفت: «عواقب و تنبیه‌های بسیار متنوع (منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای) برای دست زدن به چنین اقدامی وجود دارد». وی اضافه کرده است: «منظورم این است که پیامدهای عظیمی خواهد داشت. باور دارم که عربستان‌سعودی می‌داند چنین اقدامی برای آنها امنیت به ارمغان نخواهد آورد».


تعداد بازدید :  418