شماره ۷۶۵ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳۰ دي
صفحه را ببند
بابک زنجانی قصد‌ی برای برگرد‌اند‌ن پول بیت‌المال ند‌ارد‌

بابک زنجانی که از دادگاه یک ماه مهلت گرفته  در آخرین جلسه‌ای که با وکلای شرکت نفت داشته متعهد شده است که با لغو تحریم‌ها این بدهی از طریق یک بانک چینی پرداخت می شود. در همین حال، امیرعباس سلطانی، عضو کمیسیون انرژی در کمیته مشترک پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس می‌گوید:  زنجانی قصدی برای بازگرداندن بدهی خود ندارد و هر روز برای نپرداختن این پول بهانه‌ای جدید می‌آورد.
 آیا با لغو تحریم‌ها بابک زنجانی بدهی 2میلیارد یورویی خود را به شرکت نفت پرداخت  می‌کند؟
 با توجه به این‌که تحریم‌ها برچیده شده است، قاعدتا او باید هر چه سریع‌تر و طی همین یک ماهی که دادگاه به او مهلت داده است، این کار را انجام دهد چون ادعای بابک زنجانی همیشه این بود که تحریم‌ها مانع می‌شود من این پول را انتقال دهم چون مدعی بود که پول دارد اما به دلیل وجود تحریم‌ها امکان جابه‌جایی این پول وجود ندارد اما الان قدر مسلم دیگر این بهانه وجود ندارد و دیگر به هیچ وجه بحث بانک چینی، ژاپنی و اروپایی مطرح نیست و پس از این زنجانی به راحتی می‌تواند کار انتقال پول به حساب شرکت نفت را انجام دهد.
 پس دلیل زنجانی برای این‌که بدهی خود را پرداخت نمی‌کند، چیست؟
من معتقدم حرف‌هایی که بابک زنجانی می‌زند در ادامه همان اقداماتی است که مرتبا در طول این 3‌سال انجام داده و می‌دهد و نگرانی ما این است که چرا مسئولان دولتی و دستگاه قضائی به حرف‌های این فرد استناد می‌کنند و به آن گوش می‌دهند.
 یعنی شما می‌گویید نباید به حرف زنجانی اعتماد کرد؟
 به هیچ وجه. سوابق وی ثابت کرده است که تحت هیچ شرایطی قابل اعتماد نیست. چون هزاران‌بار وعده داده است و یک‌بار به وعده خود عمل نکرده است.  احساس من همین است که او اصلا قصد ندارد این پول را برگرداند وگر نه اگر قصد چنین کاری را داشت حتما این کار در موعد مقرر انجام می‌شد.
 پس چه باید کرد که او بدهی خود را بپردازد؟
قوه قضائیه باید تکلیف این پرونده را سریع‌تر مشخص کند. هم قوه قضائیه و هم وزارت امورخارجه باید به این قضیه وارد شوند و فشار جدی به او بیاورند. به این معنا که دستگاه قضائی اگر عواملی که دست‌اندرکار بابک زنجانی بوده‌اند و در این تخلفات با او ارتباط داشته‌اند آنها را هم به محاکمه بکشند قطعا زودتر نتیجه می‌گیرد، چون آن عوامل درحال حاضر از قانون به دور هستند و به نوعی گریز کرده‌اند، فشاری روی زنجانی و آنها نیست؛ بنابراین اگر روی باند بابک زنجانی فشار بیاورند این پول حتما قابل وصول است اما تا زمانی که فقط بابک زنجانی باشد و بقیه افراد که به نوعی قِسِر دررفته‌اند، احساس امنیت کنند، بازگشت این پول‌ها که متعلق به بیت‌المال است، امکان‌پذیر نیست .
 اینکه زنجانی گفته بود اجازه بدهید من از کشور خارج شوم تا بروم پول‌ها را بیاورم، امکان‌پذیر است؟
 خیر، چنین چیزی امکان ندارد و من فکر می‌کنم که زنجانی در برخی مواقع بسیار کودکانه صحبت می‌کند و نمی‌دانم ما را چه فرض کرده است. در این روزگاری که بنا به گفته خود او می‌تواند با یک تماس تلفنی ‌هزار کار انجام دهد، چرا نمی‌تواند پول‌ها را از حساب خود جابه‌جا کند؟ مگر دوره قرون وسطا است که بروند پول را بردارند، بار شتر کنند و بیاورند!
 اینکه گفته شده او پول خود را تبدیل به طلا کرده و نزد بانک معتبری به امانت گذاشته است، صحت دارد؟
خیر چنین چیزی امکان ندارد چراکه من به ضرس قاطع می‌گویم که زنجانی به اندازه کافی در کشورهایی همچون ژاپن، مالزی، ترکیه و تاجیکستان پول نقد دارد که با آنها بدهی خود را بپردازد اما نمی‌دانم چرا می‌خواهد زمان بخرد و به فکر چه معجزه‌ای است که قرار است برای او اتفاق بیفتد .


تعداد بازدید :  1167