شماره ۷۶۵ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳۰ دي
صفحه را ببند
المپیکی می‌شویم اگر...

شهروند| این روزها با درخشش مهدی ترابی در بازی‌های تیم امید، ناخودآگاه نام مجید جلالی به ذهنمان می‌رسد. کاشف ترابی که با میدان‌دادن به این جوان در سایپا از او ستاره‌ای بی‌بدیل ساخته است. رئیس کانون مربیان ایران بابت درخشش شاگرد خلف خود خوشحال و نسبت به صعود به المپیک خوش‌بین است.
ماجرای ترابی
گفت‌وگوی «شهروند» با مجید جلالی با اظهارنظر او درباره عملکرد ترابی آغاز می‌شود: «وقتی می‌بینم مهدی در زمین هرکاری که می‌خواهد به راحتی انجام می‌دهد، به خودم می‌بالم. نخستین‌بار نیست که جوانی را پرورش داده و به این سطح رسانده‌ام ولی نمی‌دانم چرا مهدی برایم چیز دیگری است. حس خاصی نسبت به او دارم. تصورم این است او برخلاف خیلی از نام‌هایی که فاصله چهره تا محوشدنشان فقط چند‌سال بود، راهش را درست انتخاب کرده است. مسیری که ترابی انتخاب کرده، یک خط صاف است و من که با او در ارتباط هستم، پیشرفت لحظه به لحظه‌اش را احساس می‌کنم. این، هم یک حس خوب به من القا می‌کند، هم براحساس مسئولیتم می‌افزاید. از حالا به بعد من و امثال من هم باید به او کمک کنیم.»
ضعف دفاعی محض
تحلیل فنی تیم امید، مبحث بعدی صحبت‌های سرمربی سایپا است. او می‌گوید: «تیمی که من می‌بینم، تفاوتی با یکسال پیش نکرده است. در تعطیلات نوروز 94 تیم ایران مقابل عربستان بازی را روی اشتباهات خط دفاعی واگذار کرد و حالا می‌بینیم که این اشتباهات بعد از ماه‌ها درحال تکرار است. ازسوی دیگر نمی‌توانیم بگوییم کادرفنی درجریان این اشتباهات نیست؛ تغییرات متعدد در ترکیب خط دفاعی نشانگر نگرانی خاکپور و همکارانش برای ضعف دفاعی است. وقتی او‌ هافبک دفاعی تیمش را به پست دفاع وسط منتقل می‌کند، یعنی نگران است و می‌خواهد ضعف تیمش را طور دیگری پوشش دهد. در این حال فاصله دفاع و حمله زیاد و کارسخت می‌شود. حال باید چه کرد؟ به عقیده من درچنین شرایطی باید بسته‌تر به مصاف حریفان برویم. درست است که خط حمله تیم ایران فوق‌العاده است ولی ساختار تیم باید دفاعی‌تر شود تا از گل‌خوردن جلوگیری کنیم. سپس هرچه از زمان بازی می‌گذرد، با استفاده از نفرات سرعتی به بازی عرض دهیم و به گل برسیم.»
به تیم‌امید خوش‌بینم
«آیا تیم امید ایران المپیکی می‌شود؟»، جلالی اینگونه به پرسش ما پاسخ می‌دهد: «من خوش‌بین هستم، به شرطی که یکسری مسائل را رعایت کنیم. بازی با ژاپن برای ما مانند چین و سوریه و قطر نخواهد بود. حفره‌های پرتعداد در خط دفاع تیم ایران فضای خوبی به ژاپن سرعتی می‌دهد تا به ما ضربه بزنند. تنها راه ممکن از نظر من بستن بازی به‌ویژه در نیمه‌ اول و استفاده از ضدحملات با توجه به بهره‌گیری از بازیکنان توانمند در خط حمله است. به نظر من اگر ژاپن در نیمه ‌نخست نتواند دروازه ایران را باز کند، در نیمه دوم به خوبی می‌توانیم گل بزنیم. ضمن این‌که درصورت رفتن بازی به سمت ضربات پنالتی هم محمدرضا اخباری می‌تواند عصای دست ما باشد. سال گذشته که با اخباری کار می‌کردم، متوجه تبحر او در پنالتی‌گیری با توجه به دست و پاهای بلندش شدم.»


تعداد بازدید :  1025