شماره ۸۵۷ | ۱۳۹۵ شنبه ۸ خرداد
صفحه را ببند
هلال‌احمر پیوند مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد

|عباس صالحی| معاون‌فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی|

صلح حیطه‌های مختلفی را دربر می‌گیرد؛ یکی از موضوعات مهمی که هلال‌احمر باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشد، بحث آسیب‌های اجتماعی است که عملکرد خوبی در این حوزه مشاهده می‌کنیم. امروز آسیب‌های اجتماعی گوناگونی را مشاهده می‌کنیم، اما باید به دنبال بهترین راه‌حل و راه‌های نجات برای فرار از این  آسیب‌ها باشیم. نوع برخورد با آسیب‌ها در هر جامعه‌ای حایزاهمیت است.
در ابتدا ما باید موضوعاتی که پیرامونمان به وقوع می‌پیوندد را بشناسیم و بعد به سراغ حل آنها و برخورد مناسب با موضوعات بگردیم. هلال‌احمر یک سازمان مردم‌نهاد است و بیش از هر دستگاه دیگری در کشور با مردم ارتباط دارد و مردم هم اعتماد و اطمینان کافی را تا امروز به این سازمان نشان داده‌اند. هلال‌احمر به دلیل نزدیکی و ارتباط خوبی که با آسیب‌دیدگان اجتماعی دارد می‌تواند فرهنگ ارتباط درست و تعامل سازنده با افراد آسیب‌دیده را در جامعه نشان و آموزش دهد. امروز کسی منکر پتانسیل‌های ارزشمند هلال‌احمر در کشور نیست و این توانمندی و ارتباط خوب با مردم باعث شده که هلال‌احمر در موضوعات اجتماعی فعالیت زیادی را اجرایی کند؛ از این‌رو نیاز است که هلال‌احمر از توانایی خود استفاده و پیوندی بین مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد باشد. یعنی مردم را تشویق کند تا برای نیرومندکردن آحاد نیازمند جامعه تعاملات لازم را ایجاد کند. امروز بحث نیازها که به‌وجود می‌آید اکثرا بر این باور هستند که باید به نیازمندان کمک مالی شود اما موضوعی که این‌روزها بیش از هر زمان دیگری حایزاهمیت است، نیاز روحی و روانی است که در جامعه ما طلب می‌شود. بحث روحی و روانی در جامعه ما زمانی التیام می‌یابد که کسانی که به این امور توجه می‌کنند با دلسوزی و رفتاری داوطلبانه درجهت رفع و برطرف‌کردن نیازهای روحی مردم گام بردارند. هلال‌احمر منادی صلح و آرامش در کشور می‌تواند باشد که تا امروز نیز همین‌گونه قدم برداشته است.
جامعه ما اگر امروز استوار و پایدار است، دلیلش فقط و فقط جانفشانی و فداکاری افرادی خاص در زمان‌های خاص بوده است، هلال‌احمر هم یکی از آن ارگان‌هایی محسوب می‌شود که تا امروز زحمات زیادی کشیده است.  اما آرامش امروز و امنیت مردم ما در جامعه نتیجه ازخودگذشتگی‌های شهیدان و جانبازانی است که تا امروز برای کشور و میهنشان جان و مالشان را به حراج گذاشته‌اند و نتیجه‌اش هم امروز آشکار است. یکی از نتایج مهمی که در 8‌سال دفاع‌مقدس برای مردم به وجود آمد ایجاد یک بازدارندگی و صلح پایدار بود؛ اکنون در محیط پیرامون ما و کشورهای منطقه آشوب و ناامنی را به خوبی مشاهده می‌کنیم. شاید تنها کشوری که امنیت پایدار و بازدارندگی خوبی در برابر هجمه‌های دشمن از خود نشان داده، ایران است و این هم برکت 8‌سال دفاع‌مقدس بود که مردم کشور ما را جزو مردمان صلح‌طلب منطقه کرده است.


تعداد بازدید :  171