شماره ۸۵۷ | ۱۳۹۵ شنبه ۸ خرداد
صفحه را ببند
پرسه در بازار

روغن‌کشی‌های خیابانی مجوز ندارند
چند صباحی است که روغن‌کشی از دانه‌ها و محصولات روغنی از کنجد، سویا، زیتون، نارگیل و... در سطح شهر رونق گرفته و با تبلیغات وسیع مردم را به سمت خود می‌کشانند تا به اصطلاح روغن‌کشی در حضور مشتری را به‌عنوان سالم‌ترین نوع روغن در جامعه تبلیغ کنند اما اکبر سبقتی، دبیر انجمن روغن‌کشی اعلام کرد: هیچ‌کدام از روغن‌کشی‌های خیابانی و مغازه‌ای مجوزی از صنعت دریافت نکرده‌اند و اقدام آنها غیرقانونی به‌شمار می‌آید. او تأکید کرد: واحدهای این‌چنینی برای تولید روغن مجوز ندارند و طبیعی است که توانایی کنترل ‌درصد ناخالصی دانه‌های مورد استفاده را هم ندارند؛ به همین دلیل این موضوع احتمال وجود سموم را در این فرآورده افزایش می‌دهد. دبیر انجمن روغن‌کشی همچنین ادامه داد: در اساسنامه انجمن روغن‌کشی آمده است که کارخانه‌هایی که با دستگاه استرکشن اقدام به روغن‌کشی می‌کنند، می‌توانند از سوی این انجمن مجوز بگیرند و بر این اساس تنها 28 کارخانه در کشور مجوز دارند. سبقتی توضیح داد: کارخانه‌های روغن‌کشی محصولاتی مانند سویا، کلزا، آفتابگردان، کنجد و... را روغن‌کشی می‌کنند اما مغازه‌هایی که امروزه اقدام به روغن‌کشی در حضور مشتری می‌کنند، شیوه کارشان با کارخانه‌های روغن‌کشی متفاوت است و از دستگاه‌هایی که تحت فشار، کنجاله را از روغن جدا می‌کند، استفاده می‌کنند.

دلالان زعفران را گران کردند
علی حسینی، عضو هیأت‌رئیسه شورای ملی زعفران با بیان این‌که دلالان موجب افزایش کاذب قیمت زعفران شده‌اند، گفت: قاچاق پیاز زعفران به افغانستان تهدید جدی برای تولید زعفران کشور است. او با بیان این‌که قیمت زعفران توسط دلالان و فرصت‌‌طلب‌ها تعیین می‌شود، گفت: در 3‌سال اخیر دلالان با خریداری و جمع‌آوری زعفران از بازار موجب کمبود کاذب شده‌اند و با عرضه آن با قیمت بالا و خارج از فصل برداشت، چالش در بازارهای صادراتی ایجاد می‌کنند. حسینی با بیان این‌که قیمت واقعی هر کیلوگرم زعفران 4‌میلیون و 500‌هزار تا 5‌میلیون و 500‌هزار تومان است، گفت: قیمت زعفران درحال حاضر به‌طور متوسط یک‌میلیون تومان بیش از قیمت واقعی و بین 5‌میلیون و 500‌هزار تا 6‌میلیون و 500‌هزار تومان است. عضو هیأت‌رئیسه شورای ملی زعفران تأکید کرد: قیمت ثابت و تعهد در تأمین به موقع تقاضا در صادرات پایدار بسیار موثر است درحالی‌که به علت نوسان قیمت این محصول گاهی صادرکنندگان نمی‌توانند به تعهداتشان عمل کنند. او با بیان این‌که نهادهای مربوطه باید با جدیت با قاچاق پیاز زعفران مقابله کنند، گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا، گمرک و نیروی انتظامی و... باید با انجام اقدامات مربوطه مانع خروج پیاز زعفران از کشور شوند زیرا با قاچاق زعفران به افغانستان به‌زودی این کشور به رقیب بزرگی برای ایران تبدیل می‌شود.

طلا در هفته گذشته برخلاف پیش‌بینی‌ها حرکت کرد
در هفته گذشته طلا شیب نزولی در پیش گرفت که البته محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر دلیل این کاهش قیمت را ناشی از افزایش نرخ دلار و اتفاقات مثبت تجاری می‌داند. او درباره تغییر و تحولات قیمت ارز و طلا در هفته گذشته توضیح داد: در ابتدای هفته، قیمت جهانی طلا با انتهای هفته متفاوت بود. ابتدای هفته هر اونس طلا 1252 دلار بود که در پایان هفته به رقم 1222 دلار رسید که نشان‌دهنده کاهش 30 دلاری قیمت هر اونس طلا در هفته گذشته بود. او ادامه داد: به همین دلیل قیمت سکه نیز در هفته‌ای که گذشت 15‌هزار تومان کاهش یافت که ناشی از کاهش 30 دلاری قیمت هر اونس طلا بود و باعث شد مجددا قیمت سکه به کمتر از یک‌میلیون تومان برسد. رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا، جواهر و نقره در ادامه با بیان این‌که در بازار جهانی شاخص تولیدات آمریکا در هفته گذشته مثبت شد، گفت: همین موضوع باعث افزایش ارزش دلار بود که منجر به کاهش قیمت طلا و سبب شد سرمایه‌گذاری روی طلا کاهش پیدا کند. کشتی‌آرای افزود: ابتدای هفته گذشته پیش‌بینی‌ها این بود که با افزایش قیمت طلا مواجه باشیم اما اتفاقات مثبت تجاری و نیز افزایش ارزش دلار باعث شد که شاهد کاهش جهانی قیمت طلا باشیم.


تعداد بازدید :  183