شماره ۸۵۷ | ۱۳۹۵ شنبه ۸ خرداد
صفحه را ببند
بازار جهانی

گوگل برنده دعوای قضایی با اوراکل
چند ماهی است که اوراکل شکایت خود از گوگل بر سر استفاده غیرقانونی از کدهای جاوا در اندروید را پیگیری می‌کند. دیروز قاضی این دادگاه رأی به سود گوگل داده و بیان کرده که استفاده گوگل از کتابخانه‌های جاوا، در چارچوب استفاده منصفانه بوده است. اوراکل ادعا کرده بود که گوگل بدون اجازه از ۳۷ کتابخانه جاوا و ۱۱ خط از کدهای این شرکت در سیستم‌عامل اندروید استفاده کرده است. اگر به خاطر داشته باشید، اوراکل در‌ سال ۲۰۱۰ نیز ادعای مشابهی را علیه‌ گوگل به دادگاه ارایه کرده بود. نتیجه شکایت ۲۰۱۰ اوراکل نیز به جایی نرسید، چراکه گوگل استفاده از کتابخانه‌های جاوا در اندروید را تحت پوشش استفاده منصفانه و در چارچوپ کپی‌رایت دانست و دادگاه نیز آن را قبول کرد. در ماه می ‌۲۰۱۲ پرونده شکایت ۲۰۱۰ اوراکل از گوگل بسته شد و اوراکل مجبور شد هزینه متحمل شده به گوگل برای طی‌شدن فرآیند دادگاه را پرداخت کند. فروردین‌ماه امسال اوراکل بار دیگر شکایت مشابهی را به دادگاه ارایه کرد و از گوگل طلب غرامت 9.3‌میلیارد دلاری کرد. شاید این آخرین فرصت اوراکل برای کسب غرامت از گوگل به شمار برود، چراکه گوگل اعلام کرده است که در اندروید N کتابخانه‌های OpenJDK را جایگزین جاوا می‌کند.

همکاری مایکروسافت و فیس‌بوک دراعماق دریا
روز گذشته مایکروسافت و فیس‌بوک اعلام کردند که ۴‌هزار مایل کابل را در زیر دریا قرار می‌دهند که یکی از بالاترین ظرفیت‌های انتقال اطلاعات در بستر کابل‌های موجود در اقیانوس‌ها را دارد که تابه‌حال توسط شرکت‌های فعال درحوزه فناوری تولید و به کار گرفته شده و هدفش مدیریت نیاز روزافزون به پهنای باند است. گفته شده این کابل مخصوص از ساحل ویرجینیا تا بیل‌بائو در اسپانیا را پوشش می‌دهد. این کابل‌ها در بستر دریا و با ایجاد تقاطع‌هایی در آن به هم متصل می‌شوند. البته این نخستین‌بار نیست که چنین اتفاقی رخ می‌دهد، در‌ سال ۲۰۱۰ گوگل هم این کار را انجام داد و مسیری از اقیانوس را که بین آمریکا و ژاپن قرار داشت، با کابل به هم متصل کرد و آن را Unity نامید.

رونمایی ایسر از دو لپ‌تاپ هیبریدی
تنها چند روز تا آغاز نمایشگاه Computex 2016 تایوان باقی مانده و کمپانی ایسر در اقدامی به منظور جلب توجه علاقه‌مندان به دنیای فناوری، از دو لپ‌تاپ هیبریدی مبتنی بر ویندوز 10 خود رونمایی کرد. این دو محصول به نام‌های Switch V 10 و Switch One 10 که ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان، خانواده‌ها و همچنین سازمان‌ها و کسب‌وکارهای حرفه‌ای طراحی شده است، می‌تواند به لطف برخورداری از سنسور تشخیص هویت اثر انگشت و سیستم‌عامل ویندوز 10، امکاناتی از قبیل  Windows Hello
برای بالابردن ضریب امنیتی دستگاه
 Microsoft Edge برای طراحی وب‌سایت‌ها، Cortana برای برقراری ارتباط و دستورات صوتی با سیستم و غیره را دراختیار کاربران قرار داد.

پایان همکاری پی‌پال باویندوز فون، بلک‌بری و آمازون
شرکت خدمات پرداخت اینترنتی پی‌پال می‌گوید، تا حدود یک‌ماه دیگر یعنی 30 ژوئن ارایه خدمات از طریق برنامه‌های همراه خود که برای سیستم عامل‌های ویندوزفون، بلاک بری و فایر او اس آمازون طراحی شده‌اند را متوقف می‌کند. علت این تصمیم تعداد اندک کاربرانی است که از سیستم عامل‌های همراه یادشده برای دسترسی به خدمات پی‌پال استفاده می‌کنند. به بیان دیگر اکثریت مطلق مشترکان پی‌پال کاربر آندروید و‌ای او‌اس هستند. اگرچه این تصمیم‌گیری در مورد ویندوز فون و بلاک‌بری چندان عجیب و غیرمنتظره به نظر نمی‌رسد، اما با توجه به موقعیت خاص آمازون به‌عنوان یک فروشگاه بزرگ اینترنتی که خود عرضه‌کننده تبلت‌های کیندل فایر است، انتظار نمی‌رفت آمازون هم مشمول این تصمیم شود.

62‌درصد مردم آمریکا اخبار را در رسانه های  اجتماعی می‌خوانند
مطالعه جدیدی که توسط موسسه تحقیقاتی پیو انجام شده، نشان می‌دهد ۶۲‌درصد از افراد بالغ در آمریکا از شبکه‌های اجتماعی برای دریافت اخبار استفاده می‌کنند و ۱۸‌درصد این افراد هم این کار را اغلب انجام می‌دهند. مهم‌ترین شبکه اجتماعی که آمریکایی‌ها از آن برای دریافت اخبار و اطلاعات مربوط به رویدادهای روز استفاده می‌کنند، فیس‌بوک است. براساس این بررسی دوسوم کاربران فیس‌بوک از این شبکه اجتماعی برای مطالعه اخبار استفاده می‌کنند. این رقم در مورد شبکه اجتماعی توییتر به 59‌درصد می‌رسد. 70‌درصد از کاربران ردایت هم از آن برای دسترسی به اخبار و اطلاعات خبری استفاده می‌کنند. درمجموع 44‌درصد از کل جمعیت آمریکا از فیس‌بوک برای مطالعه اخبار استفاده می‌کنند. باید توجه داشت که به ترتیب 67 و 16‌درصد از بزرگسالان آمریکایی در فیس‌بوک و توییتر عضویت دارند. بعد از فیس‌بوک، توییتر و یوتیوب محبوب‌ترین منابع دریافت خبر برای مردم آمریکا محسوب می‌شوند.


تعداد بازدید :  174