شماره ۸۵۷ | ۱۳۹۵ شنبه ۸ خرداد
صفحه را ببند
واکنش سازمان تنظیم مقررات به نگرانی از سرطانزا بودن تشعشعات
اشعه آنتن‌های موبایل استاندارد است

شهروند| سال‌های گذشته روند ابتلا به سرطان‌ در ایران افزایشی شده تا برخی از مردم، ورود تلفن‌همراه به زندگی انسان و تشعشعات حاصل از نصب دکل‌های موبایل را دراین خصوص بی‌تأثیر ندانند. درحالی‌ که تاکنون هیچ تحقیقاتی درهیچ کجای دنیا چنین مسأله‌ای را به‌طور علمی ثابت نکرده، اما نگرانی‌ها درمیان مردم، موجب ممانعت‌هایی مقابل نصب آنتن BTS موبایل شده است. با توجه به اهمیت موضوع، دولت جدید رسیدگی به این موضوع را در دستورکار قرار داد و اهتمام ویژه‌ای برای کاهش خطرات امواج الکترومغناطیس ازجمله امواج پارازیت‌ها شکل گرفت. علی‌اصغر عمیدیان معاون وزیر ارتباطات در تازه‌ترین اظهارنظر دراین حوزه تأکید کرده که تشعشعات آنتن‌های BTS درکشور پایین‌تر از حد استاندارد است. پیشتر نیز چندی پیش معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری از نصب و راه‌اندازی ایستگاه‌های ثابت اندازه‌گیری تشعشعات غیریونساز تا ۱۸ گیگاهرتز در شهر تهران خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این ایستگاه‌ها در ۷۰ نقطه از مناطق حساس ۲۲گانه شهر تهران که بیمارستان‌ها، مدارس و آسایشگاه‌های سالمندان را شامل می‌شود، تشعشعات پرتوهای رادیویی و مایکروویو در نقاط مختلف شهر تهران به صورت ۲۴ساعته و درتمامی روزهای هفته ازسوی رگولاتوری پایش می‌شود. طبق این اظهارات، اطلاعات ثبت‌شده در فرآیند پایش با استاندارد ملی میزان تشعشعات انطباق داده شده و درصورت عدم رعایت استانداردهای مربوط به این حوزه، با اپراتور متخلف مطابق با قوانین و مقررات برخورد خواهد شد.
علی‌اصغر عمیدیان رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، در این حوزه از کاهش شکایات مردمی نسبت به تشعشعات مخابراتی خبر داده و تأکید دارد: با توجه به نتایج اندازه‌گیری‌های انجام‌شده و اعلام نظر دفتر امور حفاظت در برابر اشعه سازمان انرژی اتمی ایران در سال‌جاری، گزارش عملکرد بررسی تشعشعات در‌ سال 1394 بیرون آمده که نشان می‌دهد هیچ موردی مبنی بر غیراستاندارد بودن حدود پرتوگیری آنتن‌های فعال مخابراتی در سطح کشور گزارش نشده و نتایج تمامی اندازه‌گیری‌ها پایین‌تر از حد مجاز بوده‌اند.
به گفته وی، با وجود نتایج اندازه‌گیری‌ها و کمتر از حد مجازبودن تشعشعات آنتن‌ها، در61 مورد بررسی سایت BTS، نتایج به دست آمده نسبت به نتایج اندازه‌گیری دیگر سایت‌ها بالاتر بود که با هماهنگی اپراتورهای مربوطه موضوع جهت بهینه کردن شرایط دکل مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت. عمیدیان از کاهش 37‌درصدی شکایات مردمی درحوزه تشعشعات خبر داد .


تعداد بازدید :  155