شماره ۸۵۷ | ۱۳۹۵ شنبه ۸ خرداد
صفحه را ببند
ارکستر سمفونیک روی صحنه رفت
بازگشت آنها که قهر کرده بودند

ارکستر سمفونیک و کُر تهران چهارشنبه‌شب، پنجم خردادماه بعد از عبور از چند ماه اختلاف پرحاشیه و کناره‌گیری علی رهبری از سمت مدیریت هنری و رهبری ثابت، سرانجام با ترکیبی متفاوت‌تر از کنسرت‌های قبلی به رهبری میهمان شهرداد روحانی میزبان مخاطبان پرتعداد تالار وحدت بود.
این کنسرت بعد از مدت‌ها این‌بار در غیاب چند نوازنده سرشناس تازه کناره‌گیری کرده ارکستر چند ماه قبل ازجمله بردیا کیارس، باربد بیات، امیر باورچی، تینا جامه گرمی، میلاد عمرانلو، آرمین قیطاسی، آرین قیطاسی و تعدادی دیگر از هنرمندان به صحنه رفت.
حضور ارسلان کامکار، کنسرت مایستر سابق ارکستر سمفونیک تهران که تا چند هفته از آغاز به کار دوره جدید این ارکستر در اسفندماه‌ سال ۹۳ در این مجموعه موسیقایی حضور داشت اما بعد از مدتی به بهانه خستگی و انجام کارهای شخصی از این سمت کناره‌گیری کرد نیز از نکات جالب توجه تازه‌ترین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران بود.
در این برنامه ارسلان کامکار مجددا به‌عنوان کنسرت مایستر و همچنین مازیار ظهیرالدینی، کنسرت مایستر ارکستر سمفونیک تهران در دوره حضور علی رهبری، این‌بار در مقام نوازنده اصلی ویولن یک حضور پیدا کرده بودند.
البته در ترکیب جدید ارکستر که از حضور تعدادی از نوازندگان فعلی ارکستر موسیقی ملی بهره‌مند بود، نوازندگان جدیدی بودند که تعدادی از آنها ازجمله مجید اسماعیلی، داود منادی، محمود منتظم‌صدیقی و عده‌ای دیگر پیش از این بنا به دلایل مختلف از ترکیب نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران کناره‌گیری کرده بودند. ضمن این‌که از میان چهره‌های شاخص ارکستر که در همان ابتدای دوره مدیریت علی رهبری، بعد از مدت کوتاهی از ترکیب نوازندگان خارج شده بودند می‌توان به هنرمندانی چون کریم قربانی، پدرام فریوسفی، علی جعفری‌پویان، آیدین احمدی‌نژاد، امین غفاری و تعدادی دیگر اشاره کرد که در این کنسرت همچنان از حضورشان خبری نبود.
 اجرای کنسرتو پیانو شماره دو اثر راخمانینف با نوازندگی پیانو مهیار مرادی، «اورتور اگمونت» اثر بتهوون با یک چینش صحنه‌ای جدید که آنچنان به مذاق مخاطبان در تالار خوش نیامد و عده‌ای از آنها در وقت استراحت از مسئولان ارکستر خواستند تا با تغییر جایگاه پیانو فضای جلوی صحنه را بازتر کند، بخش نخست کنسرت ارکستر سمفونیک تهران را تشکیل می‌داد، این درحالی است که در بخش دوم که طبق برنامه‌ریزی قبلی گروه با چینش متفاوت‌تر از بخش نخست انجام گرفته بود، سوییت «بیژن و منیژه» اثر استاد حسین دهلوی و قطعه «پرنس ایگور» اثر برودین با همراهی گروه کر ارکستر سمفونیک تهران به رهبری رازمیک اوحانیان برای مخاطبان اجرا شد. البته در پایان برنامه رسمی کنسرت، قطعه پرطرفدار «رقص دایره» اثر حشمت سنجری به تماشاگران ارایه شده که این بخش نیز مورد استقبال قرار گرفت.
به گزارش مهر، روحانی قبل از اجرای این قطعه ضمن تقدیر از حضور استاد مصطفی کمال پورتراب خطاب به تماشاگران گفت: حالا که شما تا این حد خوب هستید قطعه «رقص دایره» به آهنگسازی استاد حشمت سنجری را برای شما اجرا می‌کنیم که همه هنرمندان فعال در عرصه موسیقی می‌دانند این هنرمند زحمات بسیار زیادی برای ارکستر سمفونیک تهران کشیده بود.
از نکات جالب توجه دیگر کنسرت ارکستر سمفونیک تهران، اجرای سوییت «بیژن و منیژه» به آهنگساز استاد حسین دهلوی بود که با توجه به حال و هوای ایرانی و متفاوت این قطعه و اوضاع جسمانی این هنرمند پیشگام موسیقی ایرانی طی سال‌های اخیر یاد و خاطره وی دوباره برای مخاطبان زنده شد.
اما غافلگیری کنسرت چهارشنبه ارکستر سمفونیک تهران زمانی رقم خورد که بعد از اجرای قطعه «رقص دایره» و خروج تشریفاتی شهرداد روحانی از صحنه، نوازندگان همچنان در سرجای خود نشستند و با وجود تشویق پرشوری که از سوی تماشاگران صورت گرفت، همگی آنها با علامت سکوت از تماشاگران خواستند که بر سر جای خود بنشینند. در این هنگام بود که به یک‌باره گروه نوازندگی با اجرای نمادین قطعه «تولدت مبارک» شب تولد شهرداد روحانی را به وی تبریک گفتند که این اجرا با همراهی تماشاگران شکل شورانگیزتری به خود گرفت تا آنجا که شهرداد روحانی با ورود به صحنه درحالی‌که به شدت غافلگیر به نظر می‌آمد از نوازندگان و مخاطبان تشکر کرد.
او که به شدت تحت‌تأثیر فضای موجود قرار گرفته بود، خطاب به نوازندگان و تماشاگران گفت: حتم دارم هیچ‌وقت این شب را فراموش نمی‌کنم و بسیار خوشحالم که این‌بار در کشور عزیزم ایران برای من جشن گرفتند. من از همه شما ممنونم.


تعداد بازدید :  189