شماره ۸۵۷ | ۱۳۹۵ شنبه ۸ خرداد
صفحه را ببند
امشب، برگزاری فینال مهم‌ترین تورنمنت باشگاهی دنیا
مادرید علیه مادرید
زیدان و سیمئونه قصد دارند نخستین فرانسوی و آرژانتینی فاتح لیگ قهرمانان باشند

شهروند| وقتی سوت شروع فینال مهم‌ترین تورنمنت باشگاهی فوتبال جهان توسط «مارک کلاتنبرگ» انگلیسی به صدا درآید، قطعا می‌توان هیجان را از یک رقابت حساس میان دوتیم اسپانیایی تأثیر گرفت. امشب از ساعت 15: 23 رئال و اتلتیکو مادرید برگزار‌کننده فینال لیگ قهرمانان اروپا
خواهند بود.
فینال تمام اسپانیایی
ورزشگاه سن‌سیروی میلان امشب میزبان دو تیم اسپانیایی خواهد بود. اتلتیکو مادرید برای این‌که سومین حضورش در فینال لیگ قهرمانان را تجربه کند، راه سختی را گذرانده است. شاگردان دیگو سیمئونه پس از صعود از دور گروهی، در مرحله حذفی آیندهوون هلند، بارسلونا وبایرن مونیخ را کنار زدند تا حریف رقیب سنتی خود در فینال شوند. حذف بارسلونا و بایرن به دست اتلتیکو مادرید اتفاقی نبود که هرکسی بتواند آن را پیش‌بینی کند. درسوی دیگر میدان امشب رئال قرار دارد که صعود آسان‌تری به فینال داشت. شاگردان زین‌الدین زیدان در مراحل حذفی آ.اس.رم، وولفسبورگ و منچسترسیتی را از پیش‌رو برداشتند و فینالیست شدند. حالا اما شرایط متفاوت است. دو تیم همشهری دربی مادرید را در ایتالیا برگزار می‌کنند و برای کسب عنوان قهرمانی تلاش می‌کنند. اتلتیکو برای کسب نخستین جام تاریخ خود و رئال برای به‌ دست آوردن یازدهمین جام قهرمانی اروپا.
تکرار فینال 2سال پیش
بازی شنبه‌شب به نوعی تکرار فینال دو‌سال قبل لیگ‌قهرمانان اروپاست. مردان سیمئونه هنوز خاطره تلخی که در ورزشگاه لوژ لیسبون تجربه کردند را از یاد نبرده‌ و فراموش نکرده‌اند که چطور پیروزی یک بر صفر آنها در دقایق تلف‌شده نیمه دوم بازی با گلی که سرخیو راموس برای رئال زد از چنگ‌شان پرید و در وقت‌های اضافه با خوردن 3 گل دیگر تحقیر شدند و درنهایت بازی را 4 بر یک باختند. امسال اما شرایط متفاوت است و کمتر کسی جرأت می‌کند شانس رئال را برای رسیدن به جام، بیشتر بداند. اتفاقا به واسطه پیروزی بر بارسلونا و بایرن، خیلی‌ها شانس پیروزی اتلتیکو را بیشتر تصور می‌کنند.
شکست‌ناپذیری اتلتیکو
اگرچه رئال‌مادرید قبل از حضور زیدان، نتایج خوبی را در لالیگا کسب نکرده بود اما آمار این تیم مقابل اتلتیکو در فصل گذشته جالب نیست. عملکرد خوب شاگردان سیمئونه در این فصل به قوهای سفید این اجازه را نداد تا بتوانند در نبرد رودررو به برتری برسند. بازی نیم‌فصل اول دو تیم در ویسنته کالدرون یک بر یک مساوی شد و بازی نیم‌فصل دوم‌ در سانتیاگوبرنابئو با نتیجه یک بر صفر به نفع اتلتیکومادرید خاتمه یافت.
جنگ فرانسه و آرژانتین
نبرد رئال و اتلتیکو فقط به درون زمین خلاصه نمی‌شود و آنچه درکنار خط بین دو مربی در 90 دقیقه یا حتی بیشتر درجریان خواهد بود، شاید حساس‌تر از متن ماجرا باشد. زین‌الدین زیدان و دیگو سیمئونه شنبه‌شب به دنبال نخستین قهرمانی‌شان در چمپیونزلیگ خواهند بود و از این جهت هر دو فشار حس می‌کنند. آخرین مربی آرژانتینی که قهرمان شد، 51‌سال پیش بود. لوئیز کارنیگیا در رئال‌مادرید و هلنیو هررا از اینتر دو مربی آرژانتینی بودند که قهرمان اروپا شدند. ازسویی زیدان هم می‌تواند نخستین مربی فرانسوی تاریخ باشد که قهرمان اروپا می‌شود. پیش از این بتو با استاده رنس (دوبار) و دیدیه دشان در موناکو در فینال لیگ‌قهرمانان شکست خورده‌اند. ونگر هم در‌سال 2006 مقابل بارسا باخت. زیدان می‌‌خواهد نخستین فرانسوی تاریخ باشد که قهرمان اروپا می‌شود و سمیئونه هم دوست دارد نخستین آرژانتینی تاریخ باشد که در نسخه جدید جام باشگاه‌های اروپا که از‌سال 1992 آغاز شده جام می‌گیرد.
از دریچه آمار
اگرچه از زمان روی کارآمدن دیگو سیمئونه به‌عنوان سرمربی اتلتیکومادرید، آمار این تیم در دربی‌های مادرید به‌طرز چشمگیری ارتقا پیدا کرد و سلطه همیشگی رئال بر همشهری‌اش پایان یافت اما نگاهی به آمار کلی دربی‌های پایتخت اسپانیا هنوز هم برتری بی‌چون‌و‌چرای کهکشانی‌ها را ثابت می‌کند. این دوتیم تاکنون مجموعا 212بار در بازی‌های رسمی به مصاف هم رفته‌اند که سهم رئال 107 پیروزی بوده است. اگر رئال بازی امشب را ببرد، تعداد پیروزی‌هایش در مصاف با اتلتیکومادرید دقیقا دوبرابر برد‌های این تیم در دربی مادرید خواهد شد. اتلتیکو اکنون 54 برد در دربی‌های مادرید دارد و 51بار هم جدال دو تیم مساوی بوده است. درتمامی این بازی‌ها رئال‌مادرید 355 گل زده است و اتلتیکو 271 گل. در رقابت‌های اروپایی هم پیروزی آماری متعلق به رئالی‌هاست، چراکه آنها در 6 دربی مادرید اروپایی 4 بار پیروز شده، یک‌بار شکست خورده و یک‌بار هم مساوی کرده‌اند. به نظر شما امشب کدام تیم جام قهرمانی را مال خود می‌کند؟

 


تعداد بازدید :  262