شماره ۸۵۷ | ۱۳۹۵ شنبه ۸ خرداد
صفحه را ببند
چشم امید یک ملت به پنجه‌های طلایی بلندقامتان
در انتظار تحقق رویای 52ساله با لوزانو

شهروند|  بعد از چندماه تلاش و برگزاری اردوهای متوالی بالاخره روزهای سرنوشت‌ساز والیبال ایران فرا رسید؛ روزهایی که می‌تواند یکی از اتفاقات تاریخی ورزش ایران در آن ثبت شود که آن هم صعود بلندقامتان ایرانی به المپیک بعد از 52‌سال است.
لوزانو و 14 سرباز
سعید معروف، مهدی مهدوی، سیدمحمد موسوی، عادل غلامی، آرمین تشکری، مصطفی شریفات، میلاد عبادی‌پور، مجتبی میرزاجانپور، فرهاد قائمی، حمزه زرینی، امیر غفور، شهرام محمودی، مهدی مرندی و فرهاد ظریف 14 بازیکن نهایی سرمربی آرژانتینی هستند و علیرضا مباشری و جواد معنوی‌نژاد نیز 2 بازیکنی بودند که بعد از خط خوردن از فهرست لوزانو از ژاپن به تهران بازگشتند. با این‌که بازیکنان انتخابی لوزانو با نفراتی که ‌سال قبل در مسابقات جهانی حضور داشتند، تفاوت چندانی ندارد اما از بازگشت فرهاد ظریف در پست لیبرو می‌توان به‌عنوان یکی از نکات مثبت یاد کرد.
فرمول صعود به المپیک
هشت تیم فرانسه، لهستان، ایران، استرالیا، کانادا، ژاپن، ونزوئلا و چین با برگزاری دیدارهای دوره‌ای تکلیف 4 سهمیه باقیمانده در مسابقات والیبال المپیک را مشخص می‌کنند. از میان این 8 تیم 3 تیم برتر به همراه بهترین تیم آسیایی جواز حضور در ریودوژانیرو را دریافت می‌کنند. درواقع با این فرمول ایران در وهله اول با 3 تیم استرالیا، ژاپن و چین رقابت می‌کند، اگرچه می‌تواند با قرار گرفتن در میان 3 تیم نخست قاطعانه سهمیه المپیک را بگیرد. شاگردان لوزانو بامداد امروز در نخستین مسابقه خود به مصاف استرالیا رفتند و به جز 2 روز استراحت، به صورت متوالی با 6 تیم دیگر نیز در ژاپن مصاف می‌دهند. قطعا سخت‌ترین رقیبان ایران در این رقابت‌ها لهستان و فرانسه هستند که سابقه زیادی در مسابقات این‌چنینی دارند. اتفاقا شاگردان لوزانو قبل از شروع مسابقات روبه‌روی هر دو تیم در بازی‌های تدارکاتی قرار گرفت که برابر فرانسه شکست خوردند اما مقا‌بل لهستان به یک پیروزی شیرین دست پیدا کردند.
حسرت 52ساله
52‌سال از نخستین و تنها حضور والیبال ایران در المپیک می‌گذرد و حالا ایران با نسل طلایی خود به دنبال تکرار این اتفاق است. تیم ‌ملی کشورمان پیش از این 3بار برای صعود به المپیک‌های ‌سال 2004، 2008 و 2012 تلاش کرده و بیشتر از همه در دوره قبلی به صعود نزدیک بود که شکست نابهنگام شاگردان ولاسکو باعث شد این حسرت 52ساله شود. حالا بلندقامتان ایرانی که با میانگین سنی 5/28‌سال مسن‌ترین تیم این دوره رقابت‌ها محسوب می‌شوند، در اوج تجربه بعد از چند‌سال حضور در بالاترین سطح والیبال جهان هستند و چشم امید یک ملت نیز به پنجه‌های طلایی آنهاست.
مهم‌ترین مسابقه نسل طلایی
در حالی که تقریبا تمام رشته‌های تیمی ایران از حضور در المپیک قطع امید کرده‌اند، تنها رشته‌ای که چشم امید مسئولان و مردم به آن خواهد بود، والیبال است. نسل طلایی والیبال که صحبت‌هایی مبنی بر خداحافظی‌شان از بازی‌های ملی بعد از المپیک هم به گوش می‌رسد، می‌توانند یکی از بزرگترین کارهای زندگی ورزشی‌شان را رقم بزنند. رائول لوزانو، سرمربی تیم‌ ملی در آخرین تمرین پیش از شروع مسابقات همین مسأله را به ملی‌پوشان یادآور شد: «شما برای مهم‌ترین مسابقات ورزشی عمرتان آماده می‌شوید، پس باید از هر نظر آماده باشید. سال‌های قبلی تجربه چنین شرایطی را داشتید اما امسال شرایط ویژه‌تری در پیش دارید.»
برنامه بازی‌های ایران در انتخابی المپیک
9 خردادماه؛ ساعت 30:   05:    کانادا – ایران/11 خردادماه؛ ساعت 11:    ایران – فرانسه/12 خردادماه؛ ساعت 35: 14:    ژاپن – ایران/13 خردادماه؛ ساعت 15:   08:    ایران – چین/ 14 خردادماه؛‌ ساعت 11:    لهستان – ایران/ 16 خردادماه؛ ساعت 30:   05:    ایران – ونزوئلا


تعداد بازدید :  194