شماره ۸۵۷ | ۱۳۹۵ شنبه ۸ خرداد
صفحه را ببند
پوتین، روسیه را متحد مسلمانان اعلام کرد

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه این کشور را به‌عنوان متحد جهان اسلام اعلام کرد و گفت که مسکو همواره پشتیبان همکاری برای حل مشکلات مسلمانان است.
به گزارش اسپوتنیک ولادیمیر پوتین روز جمعه در نشست گروه نگرش راهبردی روسیه و جهان اسلام اعلام کرد: روسیه از موضع فعال کشورهای اسلامی برای پابرجا شدن اصول عدالت و اولویت قانون در روابط بین‌الملل حمایت می‌کنند.
رئیس‌جمهوری روسیه گفته است: مسکو همواره متحد مطمئن جهان اسلام بوده و آماده است در حل مسائل مبرم به مسلمانان کمک کند.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد، نشست کنونی گروه نگرش راهبردی روسیه و جهان اسلام به تقویت اعتماد و تعامل بین مسکو و کشور‌های اسلامی کمک کند.
روسیه عضو ناظر سازمان همکاری اسلامی است که با 57 کشور از 4 قاره بزرگترین سازمان بین‌المللی پس از سازمان ملل متحد به شمار می‌رود و همکاری‌های نزدیکی با این سازمان دارد.
براساس آمارهای اعلام‌شده در روسیه بیش از 15‌میلیون مسلمان زندگی می‌کنند که بیشتر در مناطق قفقاز و ولگا سکونت دارند و در آمارهای غیررسمی جمعیت مسلمانان بیشتر برآورد شده است. نشست‌های گروه نگرش راهبردی روسیه و جهان اسلام با هدف همگرایی بیشتر و همکاری در حل مسائل منطقه‌ای و همچنین توجه به حقوق و قوانین اجتماعی برگزار می‌شود.خبرگزاری ایتارتاس نیز گزارش داده است؛ سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه پس از دیدار با وزرای امورخارجه 6 کشور شورای همکاری خلیج‌فارس در مسکو، در نشست مطبوعاتی مشترک با «عادل الجبیر» همتای سعودی خود گفت، روسیه «تمایل دارد تا برای حل مشکلات خاص» در روابط میان کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و ایران همکاری داشته باشد.او همچنین گفته است: ما روابط خوبی با اعضای شورای همکاری خلیج و ایران داریم، ما آماده هستیم تا از این روابط خوب برای کمک به ایجاد شرایط برگزاری گفت‌وگوهایی برای عادی‌سازی روابط که تنها از طریق برگزاری گفت‌وگوهای مستقیم دو‌جانبه حاصل می‌شود، استفاده کنیم.
چهارمین نشست «مذاکرات استراتژیک روسیه و شورای همکاری خلیج‌فارس» پنجشنبه (۶ خرداد) در مسکو برگزار شد. دیدارهای پیشین این گروه در ابوظبی، ریاض و کویت برگزار شده بود.لاوروف همچنین در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد، برخی تلاش دارند تا اختلافات میان ایران و کشورهای عرب حوزه جنوبی خلیج‌فارس را شکاف درجهان اسلام قلمداد کنند که این موضوع از نظر مسکو غیرقابل قبول است.وی گفت: ما از اختلاف‌نظرها که ماهیت کاملا خاصی دارند، اطلاع داریم، اما همچنین می‌دانیم که تلاش‌های بسیار خطرناکی صورت گرفته است تا این اختلافات را به‌عنوان شکافی درجهان اسلام قلمداد کنند.لاوروف تأکید کرد: معتقدیم این تلاش‌ها برای تحریک شرایط درفضای کنونی غیرقابل قبول است. به نفع اسلام است که وحدت میان تمام شاخه‌های آن حفظ شود.


تعداد بازدید :  139