شماره ۸۵۷ | ۱۳۹۵ شنبه ۸ خرداد
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

واکنش عراقچی به مصوبه کنگره آمریکا: براساس برجام تعهدی برای فروش آب سنگین نداریم
عراقچی در واکنش به مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر ممنوعیت خرید آب سنگین از ایران گفت: تنها تعهدی که ایران طبق برجام دارد، فروش مازاد آب سنگین در بازارهای بین‌المللی است. اگر خریدار پیدا شد که شد، اگر نشد هم نشد.  
به گزارش ایسنا، سیدعباس عراقچی در یک گفت‌وگوی خبری درخصوص مصوبه اخیر کنگره آمریکا مبنی بر جلوگیری از خرید آب سنگین ایران توسط آمریکا افزود: این مصوبه درصورت تصویب هم اهمیتی ندارد. وی با بیان این‌که این مصوبه باید به سنا برود و بعد از تصویب باید مورد وتوی رئیس‌جمهوری آمریکا قرار گیرد، افزود: در دور قبلی که در مجلس سنا تلاش شد تا جلوی فروش آب سنگین ایران گرفته شود، موفقیت‌آمیز نبود و رأی نیاورد. رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام خاطرنشان کرد: اصولا طبق برجام آمریکا و هیچ کشور دیگری متعهد به خرید آب سنگین از ایران نیست. معاون وزیر امورخارجه با بیان این‌که آب سنگین کالای باارزشی است و مشتریان زیادی برای آن وجود دارد، اظهار داشت: آمریکا خود 40 تن آب سنگین ایران را خریداری کرد و برای 40 تن دیگر با کشورهای دیگر درحال مذاکره هستیم.
گزارش مثبت آژانس از تعهدات ایران
درعین حال آژانس هسته‌ای سازمان ملل روزجمعه اعلام کرد:  ایران در مورد ذخایر اورانیوم و آب سنگین خود از محدوده توافق هسته‌ایش با 6  قدرت جهانی خارج نشده است. خبرگزاری رویترز گزارش داد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش سه‌ماهه‌اش در مورد ایران گفته است: ذخایر اورانیوم و آب سنگین در محدوده توافق هسته‌ای است. این گزارش می‌افزاید: در طول مدت گزارش، ایران بیش از 130 تن آب سنگین دراختیار نداشت و دخایر اورانیوم ایران درمجموع از 300کیلوگرم تجاوز نکرده است. آژانس مسئول راستی‌آزمایی اجابت توافقنامه هسته‌ای ازسوی ایران است، توافقنامه‌ای که بین این کشور و آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان موسوم به گروه 5 به اضافه یک امضا شده است.یک دیپلمات ارشد گفت: «جای تعجب برای کسی نباید وجود داشته باشد.  ایران همچنان تعهداتش را محترم می‌شمرد».

پاسخ سخنگوی وزارت امورخارجه به اظهارات عادل جبیر
سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: ملت عراق برای تشخیص منافع و دوست و دشمن خود نیازی به اظهارات بزرگترین عامل و حامی بی‌ثباتی و حمایت از تروریسم در عراق، منطقه و جهان ندارد.
به گزارش ایرنا، حسین جابری‌انصاری در پاسخ به اظهارات سخیف عادل جبیر وزیر امورخارجه عربستان درباره روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق گفت: ملت عراق برای تشخیص منافع و دوست و دشمن خود نیازی به اظهارات وزیر خارجه کشوری ندارد که در کمتر از یک‌دهه‌ونیم اخیر، بزرگترین عامل و حامی بی‌ثباتی و حمایت از تروریسم در عراق، منطقه و جهان بوده است. سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: حضور مستشاران نظامی ایران درعراق تحت فرماندهی سردار قاسم سلیمانی به درخواست دولت قانونی این کشور و برای مبارزه با تروریست‌ها و افراط‌گرایانی است که عراق و منطقه را با بی‌ثباتی و ناامنی مواجه کرده‌اند. جابری‌انصاری از عادل جبیر خواست، به جای تلاش درجهت فریب افکار عمومی و تحریف واقعیت‌ها، فراموش نکند که کشورش هم‌اینک و در سطح بین‌المللی به‌عنوان نخستین و خطرناک‌ترین حامی تروریسم و گسترش ناامنی درجهان شناخته می‌شود. عادل جبیر روز پنجشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری «روسیا الیوم» مدعی دخالت ایران در امور عراق شده بود.

ادعای پایگاه صهیونیستی درباره سرنوشت حاج احمد متوسلیان
پایگاه اینترنتی «دبکا فایل»، وابسته به نهادهای نظامی ـ امنیتی رژیم اسراییل، در مطلبی با نام «نخستین آزمون برای لیبرمن (وزیر جنگ جدید اسراییل) از سوی ایران و حزب‌الله» به بررسی اهداف ایران و حزب‌الله از مطرح کردن موضوع دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی در لبنان در روزهای گذشته پرداخته است. به گزارش تابناک، این پایگاه صهیونیستی در آغاز به سخنان دبیرکل حزب‌الله لبنان در روز چهارشنبه اشاره کرد و نوشت:  «دبیرکل حزب‌الله لبنان چهارشنبه گفته بود که اسراییل چهار دیپلمات ایرانی ربوده شده از‌ سال 1992 میلادی را زنده و مخفیانه در یکی از زندان‌های خود نگه داشته است و آنها هنوز زنده هستند». این رسانه وابسته به نهادهای امنیتی و نظامی رژیم اسراییل سپس به سخنان روز دوشنبه حسین دهقان، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران اشاره می‌کند که گفته بود مدارک و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد دیپلمات‌های ایرانی زنده هستند و در زندان‌های اسراییل نگهداری می‌شوند و بدین ترتیب، رژیم اسراییل مسئول سلامت آنهاست. در نهایت، این رسانه وابسته به نهادهای اطلاعاتی رژیم اسراییل، می‌گوید آنان باور دارند که اسراییل با وزیر دفاع جدیدی که دارد، آسیب‌پذیرتر از قبل است و می‌توانند چالش‌هایی را در برابر آن ایجاد کنند.

 


تعداد بازدید :  164