شماره ۸۵۷ | ۱۳۹۵ شنبه ۸ خرداد
صفحه را ببند
شهردار تهران:
باج دادن شهرداری به شورا آغاز سقوط بزرگ است

شهروند| شهردار تهران روز پنجشنبه در بیست و هشتمین اجلاس عمومی شورایعالی استان‌ها حضور پیدا کرد و با معرفی شهرداری و شورا به‌عنوان مجموعه مدیریت شهری و یک نهاد عمومی غیردولتی گفت: ظرفیت لازم در مدیریت شهری ایجاد نشده و یک نگاه نهایی به مدیریت شهری وجود ندارد، باید قوی‌تر از این عمل می‌کردیم و این باثبات در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌ها محقق می‌شود.
محمدباقر قالیباف با اشاره به برخی دخالت‌ها در کارهای اجرایی شهرداران توسط شوراها گفت: متاسفانه گاهی برخی شهرداران ضعیف‌النفس مانند من، درمقابل دخالت‌های شوراها کوتاه می‌آیند و اعلام می‌کنند مجبوری این باج را به شورا بدهی. این آغاز یک سقوط بزرگ است.
شهردار تهران با اشاره به این‌که تنها 4 دوره از آغاز به کار شوراها درکشور می‌گذرد، افزود: بی‌تردید قدمت زیادی از نهاد شوراها درکشور وجود ندارد و می‌توان گفت که شوراها درکشور دوران نوجوانی را پشت سر می‌گذارند. برهمین اساس نیاز است دقت و توجه بیشتری به این نهاد در سراسر کشور داشته باشیم.
او به موضوع تصدی‌گری درکشور اشاره کرد و افزود: بسیاری از موضوعات درکشور حاکمیتی هستند و جزیی و کلی‌بودن آنها فرقی در تصمیم‌گیری حاکمیتی ایجاد نمی‌کند. بسیاری از امور تصدی‌گری هستند، لذا به نظر من باید این کارها به نهادهای عمومی غیردولتی همانند شهرداری‌ها و شوراها واگذار شود.
قالیباف در ادامه تأکید کرد: متاسفانه در بسیاری از موارد فرق تمرکززدایی و تراکم‌زدایی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. از همین‌رو گاهی بحث انتقال برخی وزارتخانه‌ها از تهران مطرح می‌شود. این موضوع تنها می‌تواند در تراکم‌زدایی نقش داشته باشد، اما موضوع تمرکززدایی را مدنظر قرار نمی‌دهد. مشکل اصلی ما در بسیاری از موارد ازجمله درآمد پایدار و واگذاری اختیارات به شوراها همین مسأله تمرکززدایی است. به اعتقاد او گرفتن همه مسئولیت‌ها در شهر توسط مدیریت شهری نیز کار درستی نیست. از همین‌رو در تهران اصرار ما بر تشکیل شورایاری‌ها بود، چراکه شورای محله اولویت محله را بهتر از شهردار می‌داند. البته در این مسیر شهردار نیز اولویت‌های شهر و تصمیم‌گیری‌های شهر را بهتر می‌تواند انجام دهد.


تعداد بازدید :  161