شماره ۸۸۲ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۸ تير
صفحه را ببند
تیم‌ملی شیلی با شکست آرژانتین قهرمان کوپا آمریکا شد
حسرت مسی، حیرت از مسی
فوق ستاره آرژانتینی از بازی‌های ملی خداحافظی کرد

شهروند| کوپا آمریکای 2016 هم پایان یافت و طلسم 23 ساله آرژانتینی‌ها با یک ناکامی دیگر در فینال قطعاً 26 ساله خواهد شد تا شاید 3‌سال دیگر  در کوپا آمریکای 2019 بتوانند این طلسم را شکسته و قهرمان شوند. شیلی که با شکست مقابل آرژانتین چهل و پنجمین دوره کوپا آمریکا که به مناسبت صدسالگی کنفدراسیون آمریکا برگزار می‌شد را آغاز کرد، در فینال همان تیم را با تمام ستاره‌هایش مغلوب کرد تا در فاصله یک‌سال 2 بار جام قهرمانی کوپا آمریکا را بالای سر ببرد و یک رکورد تاریخی از خودش ثبت کند.
تکرار فینال‌سال قبل
دقیقاً یک‌سال قبل در چنین روزهایی وقتی اکثر کارشناسان شانس بیشتری را برای آرژانتین در فینال متصور می‌شدند، شیلی توانست با برتری در ضربات پنالتی جام قهرمانی را بالای سر ببرد. شاید می‌توان گفت که همان اتفاق بعد از یک‌سال تکرار شد چون این بار هم آلبی سلسته با در اختیار داشتن تمام ستاره‌های خود کوپا آمریکا را با قدرت کامل آغاز کرده و تا فینال نیز همین روند را ادامه دادند. بازهم اکثر کارشناسان رأی به برتری آرژانتین می‌دادند اما شیلی با تکیه به قدرت بازیکنانی چون ویدال و همچون براوو درون دروازه برای دومین‌سال متوالی قهرمان شد. بازی 2 تیم که تماشاگران ایرانی را هم تا نخستین ساعات صبح بیدار نگه داشته بود، با تساوی بدون گل 2 تیم در وقت‌های عادی و اضافی پایان یافت. البته اخراج مارسلو دیاز از شیلی و کارلوس روخو از آرژانتین باعث شد 2 تیم دقایق زیادی را 10 نفره بازی کنند. درنهایت ضربات پنالتی تعیین‌کننده قهرمان بود؛ جایی که ویدال نخستین پنالتی شیلی را به دستان رومرو کوبید اما در ادامه مسی و بیلیا نتوانستند پنالتی خود را به ثمر برسانند تا شیلی برنده جام شود.
طلسم مسی و آرژانتین شکسته نشد
لیونل مسی که از زمان حضورش در ترکیب تیم‌ملی آرژانتین بیش از یک دهه می‌گذرد، هنوز نتوانسته با پیراهن این تیم جام قهرمانی را بالای سر ببرد. نکته عجیب اینجاست که در 3‌سال اخیر مسی به‌عنوان کاپیتان از کنار 3جام عبور کرده اما آنها را بالای سر خود نبرده است. بعد از ناکامی در فینال جام‌جهانی 2014 و کوپا آمریکای 2015 این بار در خاک آمریکا هم طلسم مسی شکسته نشد تا او بازهم نگاهی حسرت بار به جام قهرمانی داشته باشد. از سوی دیگر آرژانتین که یکی از پرافتخارترین تیم‌های کوپا آمریکا محسوب می‌شود، از‌سال 1993 نتوانسته قهرمانی این رقابت‌ها را به‌دست آورد و حالا باید تا‌سال 2019 صبر کند تا شاید این طلسم شکسته شود.
شیلی تمام جام‌ها را درو کرد
بعد از این‌که براوو به‌عنوان کاپیتان شیلی جام قهرمانی را بالای سر برد، نوبت به بازیکنان این تیم رسید تا جوایز فردی کوپا آمریکای 2016 را درو کنند. الکسیس سانچز که 3 گل در این جام به ثمر رسانده بود و تأثیر زیادی در قهرمانی شیلی داشت، جام بهترین بازیکن را کسب کرد. براوو که بعد از دفع پنالتی چهارم آرژانتین ستاره تیمش لقب گرفته بود، جایزه دستکش طلایی این مسابقات را دریافت کرد. همچنین ادو وارگاس مهاجم تیم‌ملی شیلی با زدن 6 گل و بالاتر از لیونل مسی عنوان آقای گلی کوپا آمریکا را به دست آورد.
مسی:   این بازی پایان من بود!
لیونل مسی که با رویای بالا بردن جام قهرمانی به فینال کوپا آمریکا پای گذاشته بود، بعد از بازی به شدت اشک ریخت و مورد دلجویی سایر بازیکنان قرار گرفت. ستاره آرژانتینی بارسلونا که به شدت احساسی به نظر می‌رسید در جمع خبرنگاران حاضر شد و در جملاتی عجیب از کناره گیری خود از بازی‌های ملی در 29 سالگی خبر داد:   «مسی 29 ساله که در این بازی پنالتی اول آرژانتینی‌ها را از دست داد، به خبرنگاران گفت: تیم‌ملی برای من تمام شد. این چهارمین فینالی است که من با تیم‌ملی می‌بازم. من دیگر نمی‌توانم ادامه دهم. من تصمیمم را گرفته‌ام. اکنون شدیداً احساس تأسف می‌کنم چون شکست‌های‌مان در فینال‌ها مدام تکرار می‌شوند. من ضربه پنالتی‌ام را از دست دادم،‌ ضربه‌ای بی‌نهایت مهم بود. همین.»
از پیروی تا درخواست برای بازگشت
بعد از اعلام کناره گیری مسی از تیم‌ملی برخی دیگر از ستاره‌های آرژانتین به پیروی از او تصمیم به خداحافظی گرفتند. خاویر ماسچرانو این موضوع را رسماً اعلام کرد و سرخیو آگوئرو اما از خداحافظی چند بازیکن دیگر هم خبر داد:   «چند بازیکن در تیم ما هستند که دارند به پایان دادن همکاری‌شان با تیم‌ملی فکر می‌کنند. این بدترین وضعیتی است که من تا کنون در رختکن تیم‌ملی آرژانتین دیده‌ام، حتی بدتر از شکست‌مان در فینال جام‌جهانی 2014 و شکست در فینال کوپا آمریکای‌ سال 2015.» البته سرخیو رومرو، دروازه بان آرژانتینی‌ها نیز سعی کرد خبر خوشی به مردم این کشور بدهد:   «مطمئنم مسی در آن لحظه بیش از حد احساسی بوده و این حرف‌ها را از روی احساسات مطرح کرده است.» با این حال مردم آرژانتین و حتی طرفداران مسی در کشورهای دیگر بعد از شنیدن این خبر شوک آور در شبکه‌های اجتماعی با ایجاد کمپین‌های مختلف سعی کردند، او را به ماندن راضی کنند.

چرا مسی، مارادونا نشد؟

ابراهیم قاسمپور کارشناس فوتبال

شاید در ابتدای این جام کسی فکر نمی‌کرد شیلی بتواند قهرمانی‌اش را تکرار کند و همه از موفقیت اتفاقی آنها صحبت می‌کردند اما آنها به مرور در طول جام پیشرفت کردند و ستاره‌های آرژانتین را هم از پیش رو برداشتند. اگرچه ما در اردوی آرژانتینی‌ها نیستیم که بدانیم دلیل اصلی ناکامی آنها چیست اما باید به این نکته توجه کرد که ستاره‌های این تیم در اروپا بازی می‌کنند و در آمریکای جنوبی که خشونت بالاست، شاید به دنبال حفظ کردن ساق‌های خود هستند. این از جاذبه‌های فوتبال است که یک تیم که هیچ‌کس روی آن حساب باز نمی‌کند، 2‌سال پیاپی قهرمان چنین رویداد معتبری می‌شود. رفتار لیونل مسی بعد از شکست تیمش شاید کمی طبیعی بود. این بازیکن وقتی که توانسته در رده باشگاهی افتخارات زیادی را به دست آورد و رکوردهای متعددی را جا به جا کند، توقع دارد در رده ملی نیز آنها را تکرار کند. زمانی که از رسیدن به چنین افتخاراتی که شاید بازیکنان سطح پایین‌تر از او هم به دست آورده اند، باز می‌ماند طبیعی است که دچار یاس و ناامیدی می‌شود. او دیگر نمی‌تواند ناکامی تیمش را ببیند چون فشارهای زیادی را هم به‌عنوان کاپیتان و هم به‌عنوان ستاره تیمش تحمل می‌کند. از طرفی مقایسه مسی با مارادونا باعث شده تا ستاره این روزهای آرژانتین به دنبال تکرار افتخارات مارادونا باشد اما قطعا به هیچ‌کدام از آنها نرسیده است.  شاید هم مسی به تیم‌ملی برگردد اما سایه مارادونا را همیشه در کنار خود می‌بیند و همین روی عملکردش تاثیرگذار است. البته فکر نمی‌کنم مسی آن‌قدر از نظر احساسی تحت‌تأثیر قرار بگیرد که این مسائل روی عملکرد باشگاهی‌اش هم تأثیر بگذارد.

 


تعداد بازدید :  332