شماره ۸۸۲ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۸ تير
صفحه را ببند
گفت‌وگوی «شهروند» با مهران شاهین‌طبع، مربی تیم‌ملی بسکتبال
آینده بسکتبال ایران با بائرمن درخشان است
مگر سری قبل که المپیکی شدیم، چه گلی بر سرمان زدند؟

شهروند| چند وقتی است که شرایط بسکتبال برای دوستداران و کارشناسان این رشته از اهمیت خاصی برخوردار شده است. بسکتبالیست‌های ایرانی بعد از قهرمانی در تورنمنت اطلس حالا در تب‌وتاب حضور در رقابت‌های المپیک 2016 هستند. آنها درشرایطی که شانس زیادی برای خود قایل نیستند اما دست از تلاش نمی‌کشند و قصد دارند با قدرت در رقابت‌های مقدماتی حضور پیدا کنند. مهران شاهین‌طبع، مربی تیم‌ملی بسکتبال که دستیار اول دیرک بائرمن آلمانی است، در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» درباره شرایط این تیم توضیحاتی را ارایه کرد که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:   
  از قهرمانی در تورنمنت اطلس شروع کنیم. سطح این مسابقات چطور بود؟
تورنمت غرب آسیا و اطلس جهانی موفقیت خوبی برای تیم‌ملی بسکتبال محسوب می‌شود. سطح این دو تورنمنت از جهات مختلف بالا بود؛ بسیاری از تیم‌ها از بازیکنان خارجی استفاده کردند و این شرایط را متفاوت می‌کرد. ما بعد از بازی‌های غرب آسیا و اطلس جهانی دو بازی تدارکاتی خوب را مقابل تیم فیلیپین پشت سر گذاشتیم که باعث تجربه‌اندوزی برای تیم ما بود. باید این را هم درنظر داشته باشیم که ما در این مسابقات به دنبال کسب نتیجه یا قهرمانی نبودیم؛ بلکه مهم‌ترین موضوع برای ما کسب تجربه و به وجود آمدن اعتمادبه‌نفس برای بازیکنان جوان تیم بود.
  غیبت بازیکنانی مثل صمد نیکخواه، آفاق و کامرانی تیم‌ملی را دچار ضعف نکرده است؟
من چنین اعتقادی ندارم. نام بازیکنانی که نام بردی، همواره درکنار تیم‌ملی خواهد بود. آنها زحمت کشیده‌اند اما اکنون بدنه تیم‌ملی جوان شده است و باید حمایت کنیم. جوانان تیم‌ملی هم نیاز به تجربه دارند و این تجربه هم فقط در بازی‌های بین‌المللی به وجود خواهد آمد.
  حامد حدادی هم کمی دیر به اردوی تیم‌ملی اضافه شد. این مسأله مشکل‌ساز نیست؟
مشکلات خاصی به وجود نیامده است. حدادی در بازی‌های اطلس چین بود. البته یک‌سری مشکلات دیگر را نیز داشته است که کاملا شخصی بود. با این حال حدادی باید به موضوعات شخصی‌اش در زمان استراحت بپردازد. او اکنون در تیم‌ملی حضور دارد و کمک می‌کند.
  شرایط تیم‌ملی برای صعود به المپیک چگونه است؟
ما شرایط بدی نداریم اما اگر واقع‌بین باشیم، باید بگوییم نمی‌توانیم دراین‌باره خوشبین باشیم. البته نهایت تلاش‌مان را برای رسیدن به المپیک انجام می‌دهیم اما شانس کمی داریم. ما روی کاغذ شانس زیادی نداریم اما امیدواریم.
  فکر نمی‌کنید اگر به المپیک صعود نکنیم، بسکتبال دچار افت می‌شود؟
نه، اگر صعود نکنیم هم اتفاق خاصی صورت نمی‌گیرد. زمانی که به المپیک صعود کردیم، چه گلی بر سر ما زدند که امسال بزنند.‌ سال 2008 به المپیک پکن صعود کردیم، یک آجر جابه‌جا نکردند و هیچ امتیازی برای ما قایل نشدند. الان هم اگر صعود نکنیم، مسأله خاصی نیست. مسئولان ما تجربه بدی را برای ورزشکاران به وجود آورده‌اند.
  اهداف بائرمن در ایران بلندمدت اعلام شده؛ نیاز به پوست‌اندازی نیست؟
بائرمن به دنبال این است تیم خوبی را برای آینده بسازد. اگر بتواند اهدافش را به خوبی در تیم‌ملی پیاده کند، می‌تواند اهدافش را به خوبی شرح دهد و نمایان کند. تیم‌ملی از جوانان زیادی استفاده کرد و این توجه نسبت به جوانان در نوع خود بی‌نظیر بود و پاسخ اعتمادمان را گرفتیم. مسابقات مهم برای ما مسابقات جهانی است. من شک ندارم در آینده نتایج خوبی خواهیم گرفت. چون بائرمن مرد پرکاری است؛ روزی 17ساعت کار می‌کند. افکار مثبتی دارد و قطعا نتیجه خوبی می‌گیرد. قطعا آینده تیم‌ملی بسکتبال ایران با بائرمن درخشان خواهد بود.

 


تعداد بازدید :  326