شماره ۸۸۲ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۸ تير
صفحه را ببند
اخبار جهان

کرملین:   اردوغان از پوتین معذرت خواهی کرده است
نیویورک تایمز| کرملین در روز دوشنبه اعلام کرد که «رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، به ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه برای معذرت‌خواهی بابت هدف قراردادن جنگنده روسیه توسط ترکیه، پیامی نوشته است». بعد از شلیک به جنگنده روس در ماه نوامبر ‌سال گذشته میلادی، در نزدیکی مرز سوریه و ترکیه، روسیه، محدودیت‌های تجاری برای آنکارا ایجاد کرد. پوتین گفته بود که چنین محدودیت‌ها و تحریم‌هایی، مادامی که اردوغان معذرت‌خواهی نکند، برداشته نخواهد شد. آنکارا هنوز هیچ واکنشی به این موضوع نشان نداده است. حالا کرملین در بیانیه‌ای گفت که پوتین، نامه‌ای از اردوغان دریافت کرده «که در آن، رئیس‌جمهوری ترکیه، تمایل خود را برای حل مشکلات مرتبط با سقوط جنگنده نظامی روسیه، بیان کرده است». در بیانیه کرملین آمده است که «این نامه، خصوصا بیان می‌کند که روسیه، دوست و شریک استراتژیک ترکیه است و مقامات ترکیه نمی‌خواهند چنین رابطه‌ای، خراب شود». همچنین در قسمت دیگری از این بیانیه آمده است که اردوغان در این نامه نوشته: «من می‌خواهم یک‌بار دیگر همدردی و تاسف و تسلیت عمیق خود را به خانواده خلبان جنگنده روس که در این حادثه کشته شد را بیان کنم و بگویم: «متاسفم». به دنبال اعلام کرملین از این‌که اردوغان، پشیمانی خود را اذعان کرده است، ارزش لیره (واحد پول ترکیه) از 2.9430 در مقابل دلار، به 2.9330 افزایش پیدا کرد و ثابت شد.

موج استعفا در کابینه سایه حزب کارگر؛ جرمی کوربین استعفا نمی دهد
بدنبال رأی بریتانیایی ها به خروج از اتحادیه اروپا، بحران سیاسی گریبان جرمی کوربین رهبر حزب کارگر بریتانیا را گرفته است. رهبر حزب کارگر با اینکه بیش از یک سوم تیم ارشد او در کابینه سایه از حمایتش دست کشیده اند با این حال از استعفا امتناع می کند. به گزارش یورونیوز، روز یک شنبه کوربین، هیلاری بن، وزیر خارجه کابینه سایه حزب کارگر را اخرج کرد. هیلاری بن گفته بود که او اعتمادش را به توانایی آقای کوربین برای رهبری حزب کارگر از دست داده است. بدنبال اخراج هیلاری بن موجی از استعفا در کابینه سایه آقای کوربین آغاز شد و ۱۲ تن از ۳۰ وزیر کابینه سایه جرمی کوبین از جمله هایدی الکساندر وزیر سایه بهداشت، لوسی پاول، وزیر سایه آموزش و گلوریا دو پیرو وزیر سایه حمل و نقل استعفا کردند. جرمی کوربین که همواره منتقد اتحادیه اروپا بوده است از سوی هم حزبی هایش متهم است که در جریان کارزار برکسیت تلاش کافی برای ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا نکرده است. کوربین گفته است که در 24 ساعت آینده کابینه سایه خود را ترمیم می کند و از کسانی که خواهان تغییر رهبری حزب کارگرند خواسته که از مسیر انتخابات دموکراتیک اهدافشان را پیش ببرند، انتخاباتی که او می گوید در هر حال در آن نامزد خواهد شد.

عادی‌سازی مناسبات آنکارا و تل‌آویو
ایرنا| بینالی یلدریم، نخست‌وزیر ترکیه روز دوشنبه از توافق با رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی مناسبات پس از 6‌سال خبر داد. نخست‌وزیر ترکیه  در سخنرانی خود که از طریق شماری از تلویزیون‌های دولتی و خصوصی به‌طور زنده پخش شد، گفت: این توافقنامه روز سه‌شنبه از سوی نمایندگان طرفین به امضا خوهد رسید. وی گفت: پس از این امضا، موضوع در نخستین فرصت در مجلس ترکیه بررسی خوهد شد و سپس طرفین سفرای خود را به‌طور متقابل اعزام خواهند کرد. در ‌سال 2010 میلادی در حمله نیروهای صهیونیست به کشتی مرمره آبی که حامل کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه بود، 9 شهروند ترکیه کشته و شماری زخمی شدند.  
ترکیه خواهان عذرخواهی رژیم صهیونیستی، پرداخت غرامت و لغو محاصره غزه شده بود.  بنیاد حقوق بشر و کمک‌های بشردوستانه ترکیه و متولی اعزام کشتی کمک‌رسانی مرمره آبی در بیانیه‌ای توافق آنکارا و رژیم صهیونیستی برای آشتی را محکوم کرده بود.    مولود چاووش‌ اوغلو، وزیر خارجه ترکیه تصریح کرده که عادی‌سازی روابط با اسراییل به معنای این نیست که گوش ترکیه نسبت به برادران فلسطینی‌اش در آینده هنگامی که در معرض ظلم قرار بگیرند، کر می‌شود.

شمار حامیان رفراندوم مجدد انگلیس از 3‌میلیون نفر گذشت
ایسنا| طوماری که خواستار برگزاری رفراندوم دوم درباره عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا است به سه‌میلیون امضا رسید. به گزارش روزنامه ایندیپندنت، در رفراندوم روز پنجشنبه انگلیس 72‌درصد از واجدان شرایط شرکت کردند و 52‌درصد از آنها به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رأی دادند؛ درحالی‌که 48‌درصد حامی ماندن این کشور در اتحادیه اروپا بودند. این طومار از دولت لندن می‌خواهد اگر میزان آرا به ماندن یا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا کمتر از  60‌درصد و میزان شرکت‌کنندگان کمتر از 75‌درصد بود، این رفراندوم باطل اعلام شود.  درحال حاضر بیش از سه‌میلیون نفر این طومار را امضا کرده‌اند. با این حال گزارش‌هایی از امضاهای جعلی منتشر شده و وزارت کشور انگلیس قول بررسی امضاها را داده است.  گفته می‌شود دست‌کم 77‌هزار امضا جعلی است.


تعداد بازدید :  181