شماره ۸۸۲ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۸ تير
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

شمخانی در روسیه درباره سوریه مذاکره می‌کند
ایرنا| علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی دیروز برای مذاکره با مقام‌های بلندپایه روسیه درباره مسائل مختلف ازجمله اوضاع منطقه‌ای و سوریه وارد مسکو شد. براساس برنامه اعلام شده، شمخانی هماهنگ‌کننده همکاری‌های سیاسی، امنیتی و دفاعی تهران و مسکو درباره سوریه قرار است در مذاکره با مقام‌های روسی اوضاع و مسائل مربوط به این کشور و همچنین افق پیش رو اوضاع سوریه را بررسی کند. از پنج ‌سال پیش همزمان با آغاز پروژه غربی‌-عربی به‌ویژه از سوی آمریکا و عربستان علیه حکومت سوریه، ایران و روسیه با همگرایی سیاست‌ها و ابتکارهای دیپلماتیک خود اعلام کردند که این بحران هیچ راه‌حل نظامی ندارد و استفاده ابزاری از تروریست‌ها فقط به بحرانی‌تر شدن شرایط منجر می‌شود.

جابری انصاری و جبران باسیل تحولات سوریه و مبارزه با تروریسم را بررسی کردند
ایرنا| حسین جابری انصاری،  معاون عربی و آفریقايی وزیر امور خارجه ایران و «جبران باسیل»، وزیر امور خارجه لبنان آخرین تحولات سوریه و مبارزه با تروریسم را بررسی کردند. جابری انصاری و جبران باسیل همچنین درباره راه‌های توسعه و گسترش مناسبات و روابط تهران و بیروت و تحولات در منطقه گفت‌وگو کردند. معاون جدید وزیر امور خارجه که صبح دوشنبه وارد بیروت شد، به همراه «‌محمد فتحعلی» سفیر ایران در لبنان ابتدا با «تمام سلام» نخست‌وزیر لبنان ملاقات و با وی درباره تحولات منطقه و روابط دو کشور گفت‌وگو کرد.

در دیدار سفیر ایران با  حیدر العبادی:   ایران بر حمایت از عراق در جنگ با داعش تأکید کرد
ایسنا| سفیر جمهوری اسلامی در بغداد در دیدار با حیدر العبادی بر حمایت مردم و دولت ایران از عراق در جنگ علیه تروریست‌های داعش تأکید کرد. حسن دانایی‌فر، سفیر ایران در بغداد روز شنبه در دیدار با حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق درباره روابط دو‌جانبه در زمینه‌های مختلف ازجمله جنگ علیه تروریسم و همکاری در زمینه انرژی برق بحث و تبادل‌نظر کرد. پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از سومریه‌نیوز گزارش داد که دو طرف در این دیدار همچنین درباره حملات گسترده علیه تروریست‌ها و پیروزی‌هایی که نیروهای عراقی در هفته‌های گذشته به دست آورده‌اند، گفت‌وگو کردند. نیروهای نظامی و مردمی عراق در هفته‌های گذشته ده‌ها منطقه را از دست تروریست‌های داعش آزاد کردند و پیشروی آنان در مناطق اشغالی داعش همچنان ادامه دارد.

ادعای رئیس فرماندهی ناوگان دریایی آمریکا درباره ایران
 ایسنا| رئیس فرماندهی ناوگان دریایی آمریکا ادعا کرد که روسیه، چین و به‌خصوص ایران دنبال انکار کنترل دریایی آمریکا هستند. فیلیپ دیویدسون، رئیس فرماندهی ناوگان دریایی آمریکا در بخشی از سخنانش در مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک آمریکا گفت: هم‌اکنون موضع روسیه، چین و به‌خصوص ایران تضعیف و نادیده گرفتن کنترل و تسلط آمریکا در دریاهاست. او افزود: حوزه مربوط به ناوگان دریایی‌ ما بخشی است که همواره در طی یک دهه اخیر خطرهای زیادی آن را تهدید کرده است. به گفته او خطراتی که در زمان جنگ سرد با شوروی علیه ناوگان دریایی آمریکا وجود داشت هم اکنون نیز با توجه به این‌که روسیه، چین و ایران به دنبال به‌چالش کشاندن کنترل‌ ما در دریاها هستند، متوجه نیروی دریایی آمریکاست.

آیت‌الله مکارم شیرازی:   تابعیت آل‌خلیفه از کشور بحرین باید سلب شود
آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید با تأکید بر این‌که موطن اصلی آل خلیفه عربستان و نجد بوده است، گفت: تابعیت این خاندان از کشور بحرین باید سلب شود.
آیت‌الله مکارم شیرازی سحرگاه دوشنبه در مراسم احیای شب بیست‌و‌یکم ماه مبارک رمضان در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم با اشاره به سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان این کشور از سوی حکومت بحرین، آن را یک اقدام عجیب توصیف كرد و اظهار داشت: این کار در شرایطی صورت می‌گیرد که مدارک قوی در دست داریم که این عالم بزرگ پدر و جدش همه در بحرین متولد شدند.  وی با بیان این‌که آل خلیفه قبلا در عربستان و نجد بودند، گفت: قضیه وارونه شده و اگر قرار بر سلب تابعیت است، این کار باید در مورد آل‌خلیفه صورت بگیرد. آیت‌الله مکارم شیرازی ضمن دعا به درگاه خداوند متعال ابراز امیدواری کرد هر چه زودتر ریشه آل خلیفه و پشتیبانان آن از بین برود و مسلمانان از شر این رژیم نجات پیدا کنند. رژیم آل‌خلیفه دوشنبه هفته گذشته در اقدامی بر خلاف قوانین انسانی، تابعیت شیخ عیسی احمد قاسم، رهبر شیعیان بحرین را لغو کرد.


تعداد بازدید :  118