شماره ۹۰۴ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۵ مرداد
صفحه را ببند
معرفی تد (TED)
ایده‌ها ارزش گسترش دارند

ایده‌ اصلی تد توسط یک معمار و طراح گرافیک به نام Richard Saul Wurman  که با رشته خودش در زمینه‌های تکنولوژی و سرگرمی و طراحی(TED)  همخوانی داشت، برپا شد. نخستین کنفرانس تد توسط ورمان و هری مارکز در سال ۱۹۸۴ به منظور نمایش لوح‌فشرده سونی و رونمایی از یکی از کامپیوترهای اپل مکینتاش سازماندهی و برگزار شد.
ارایه این کنفرانس توسط ریاضیدانی مشهور به نام Mandelbrot  و از اعضای معروف شرکت‌های کامپیوتری مانند: Nicholas Negroponte و Stewart Brand انجام شد.
در نهایت این کنفرانس ناموفق بود. 6سال طول کشید تا دومین کنفرانس برگزار شود.
از سال ۱۹۹۰ به بعد سازمان رشد پیدا کرد و هر ساله در مونتری کالیفرنیا برگزار می‌شد تا سال ۲۰۰۹ که به خاطر حضور قابل‌توجه شرکت‌کنندگان به لانگ‌بیچ کالیفرنیا نقل مکان کرد. ابتدا سخنرانان فقط در زمینه‌ سه حرف اول تد (تکنولوژی، سرگرمی و طراحی) سخنرانی می‌کردند ولی در نهمین دوره‌ آن فهرستی شامل: دانشمندان، فلاسفه، موزیکدانان، رهبران مذهبی، انجمن‌های بشردوستانه و... و موضوعات دیگر به چشم می‌خورد.
Chris Anderson (مدیر جوان سازمان)
در سال ۲۰۰۰ ورمان در ۶۵سالگی به دنبال جانشینی برای خود با کریس اندرسون که از علاقه‌مندان و مشتاقان تد بود و در حوزه‌ کارآفرینی فعالیت می‌کرد، ملاقات کرد و درخصوص اهداف و آینده‌ تد صحبت کردند. در نوامبر ۲۰۰۱ بدون در نظر گرفتن منفعت مالی، اندرسون به عنوان مدیر سازمان در جهت گسترش ایده‌های ارزشمند انتخاب شد.
در فوریه ۲۰۰۲، اندرسون در TED Talk سخنرانی انجام داد و ایده‌ها و دیدگاه‌های خود را درخصوص آینده‌ تد و اهداف آن را بیان کرد.
در همان سال ورمان بازنشست شد.
در سال ۲۰۰۶ حضور در تد که با دعوت انجام می‌شد، هزینه‌ای برابر با ۴۴۰۰دلار داشت و در ژانویه ۲۰۰۷ این مبلغ به صورت عضویت سالانه برابر با ۶۰۰۰دلار با مزایای حضور در کنفرانس، عضویت در باشگاه تد و دی‌وی‌دی‌های کنفرانس افزایش یافت.
 در سال ۲۰۰۶ سه بخش‌ دیگر به خانواده‌ تد اضافه شدند:
TED Global
به نوعی کنفرانس خواهر تد خوانده می‌شود و در مکان‌هایی در سراسر جهان برگزار می‌شود.
TED GLOBAL  کنفرانسی است که سالانه در طول ۵روز با ایده‌ها و خلاقیت‌هایی از سراسر جهان برگزار می‌شود. این کنفرانس در سال ۲۰۰۵، با سرپرستی اندرسون، در کنار کنفرانس اصلی تد با نام تدگلوبال پایه‌گذاری شد. از سال ۲۰۰۵ این کنفرانس در آکسفورد انگلیس، آروشا در تانزانیا و ادینبورگ در اسکاتلند برگزار شد. در این کنفرانس در طی ۵ روز، استعداد بشری را با جست‌وجو در ایده‌ها، نوآوری‌ها و خلاقیت از سراسر جهان جشن می‌گیرند. آخرین کنفرانس تدگلوبال در ریودوژانیروی برزیل در سال ۲۰۱۴ برگزارشد.
برای شرکت در تدگلوبال باید درخواست عضویت در تدگلوبال را پر کنید و با پرداخت ۶هزاردلار و استفاده از امکانات: شرکت در تدگلوبال، عضویت در شبکه‌های اجتماعی تد و ارتباط با دیگر اعضا، دسترسی به برنامه‌های تد به صورت زنده را خواهید داشت. برای استفاده از امکانات بیشتر مبلغ ۱۲هزاردلار درنظر گرفته شده که شامل موارد فوق به‌علاوه‌ی امکان دسترسی به صندلی بهتر در سالن، استفاده از شام ویژه، صدور کارت شناسایی، امکان رسیدگی سریع‌تر برای درخواست حضور مجدد و استفاده از کلوب  TED BOOKاست.
TED Prize
برندگانی این جایزه را به دست می‌آورند که آرزویی برای تغییر جهان داشته باشند.
 TED PRIZE جایزه‌ای است که سالانه به رهبران و پیشروان ایده‌های نو، در جهت تغییر جهان اهدا می‌شود. برنده‌ تد پرایز یکمیلیون دلار دریافت می‌کند و با توجه به این‌که قبلا سه نفر این جایزه را دریافت می‌کردند ولی با تغییری که در این فرآیند ایجاد شد، تنها یک برنده انتخاب می‌شود تا امکان رسیدن به آرزوی برنده به حداکثر برسد.
جایزه به دارنده‌ آرزوی بزرگی داده می‌شود، کسی که الهام‌بخش متفکران و نمایندگان آنها در سراسر جهان است.
از کمپین واحد  Bono(برنده ۲۰۰۵)، به انقلاب غذایی Jamie Oliver (برنده ۲۰۱۰) تا مدرسه‌ی ابری Sugata Mitra(برنده ۲۰۱۳) تد پرایز برای جنگیدن با فقر و تنگدستی، گفت‌وگوی مذاهب، بهبود سلامت جهانی، مبارزه با بیماری‌های چاقی کودکان، آموزش‌های پیشرفته و تشویق به هنر در اطراف جهان کمک کرده است.
برنده‌ جایزه یک میلیون دلار دریافت می‌کند تا برای فکر کردن به ایده‌های بزرگتر تشویق شود. جایزه برای حمایت از ساخت زیربنای پروژه و تشویق دیگران به حمایت از آن در سراسر جهان پیشنهاد می‌شود.
تصور کنید ایده‌ای الهام‌بخش و با اثرگذاری بالا را که نیاز به حمایت از طرف تمام جهان دارد. برندگان تد با داشتن چنین ایده‌های جاه‌طلبانه، مثبت‌نگری و رهبری که دارند، قادرند آنها را به واقعیت مبدل کنند.
Ted Talks
Ted Talks  مجموعه ویدیوهایی است که در زمان تقریبا کمتر از ۱۸دقیقه ایده‌های بزرگی را معرفی می‌کند. این سخنرانی‌ها در کنفرانس تد، تدایکس، تداکتیو و دیگر برنامه‌های اختصاصی تد فیلمبرداری شده‌اند. هدف این ویدیوها به اشتراک گذاشتن ایده‌های ارزشمند در زمینه‌هایی مانند علوم، تکنولوژی، تجارت، فرهنگ و هنر و طراحی در سراسر جهان است.
6سخنرانی اولیه تد که در کنفرانس تد برگزار شد، تعداد کمی بازدیدکننده آنلاین داشت ولی کم‌کم مخاطبان جذب این ویدیوها شدند، به‌طوری‌که برخی از ویدیوها تا میلیون‌ها بار مشاهده شده‌اند. در انتهای سال نخست تعداد مشاهده ۲میلیون بار بود و در انتهای سال ۲۰۰۹، به ۲۰میلیون بار رسیده بود و اکنون از مرز یک‌بیلیون مشاهده گذشته است.

 


تعداد بازدید :  169