شماره ۹۰۴ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۵ مرداد
صفحه را ببند
بررسی مسئولیت حقوقی عربستان در فاجعه منا

ایسنا| معاون بین‌الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: جایگزین احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل فعلا مشخص نشده است.
کاظم غریب‌آبادی در نشست تخصصی حقوق بشر اسلامی که در موسسه صیانت از حقوق زنان برگزار شد، در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که به چه نحوی می‌توانیم حق و حقوق‌مان را در حادثه منا از عربستان بگیریم؟ گفت: این موضوع فرادستگاهی است و دستگاه‌های مختلف باید آن را پیگیری کنند. صرفا بحث خسارات مطرح نیست بلکه بحث مسئولیت حقوقی عربستان نیز در این حادثه مطرح است. حدود 5‌هزار نفر از حجاج جان خود را در این حادثه از دست دادند که 500 نفر آنان ایرانی بودند.
وی افزود: کوتاهی عربستان در حفظ امنیت و سلامت حجاج در فاجعه منا وجود داشته است. متأسفانه موضوع اساسی این است که مکانیسم‌های حقوقی بین‌المللی عادلانه نیست و با این‌که ایران به شورای حقوق بشر گزارش را ارایه داده و سازمان ملل هم در جریان موضوع قرار گرفت، ولی شاهد کوتاهی آنها در این زمینه هستیم.
غریب‌آبادی ادامه داد: ناگفته نماند در داخل کشورمان مکانیسم‌های حقوقی ما فعال شده است. ما در داخل کشورمان شعبه‌ای را در یکی از دادسراها به بحث فاجعه منا اختصاص داده‌ایم تا خانواده‌های این عزیزان در رابطه با موضوع طرح شکایت کنند و دیگر اقدامات مربوط به بعد بین‌المللی است که وزارت امور خارجه آن را پیگیری می‌کند.
معاون بین‌الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: در اجلاس‌های شورای حقوق بشر گاهی قطعنامه‌هایی ارایه می‌شود که با مبانی دینی در تعارض است. در اجلاس اخیر هم یک قطعنامه داشتیم که کشورهای اسلامی حقوق بشر رأی مخالف دادند.


تعداد بازدید :  156