شماره ۹۰۴ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۵ مرداد
صفحه را ببند
پرسش و پاسخ حقوقی

روزنامه شهروند با هدف بالابردن دانش حقوقی خوانندگان در ستون «بدانیم» سوالات و پاسخ‌های متداول حقوقی و قضائی شهروندان را منتشر می‌کند.
چطور می‌توانم نام محمد را به ابتدای نام فرزندم اضافه کنم؟
با تقدیم دادخواست و اقامه دعوی مبنی بر الزام ثبت احوال محل صدور شناسنامه به اضافه کردن نام محمد به اول اسم فرزندتان اقدام کنید. البته در دادگاه محل سکونت خودتان اقامه دعوی کنید.
بنده در یک آپارتمان مدیر ساختمان هستم. مدیر قبلی کلید انبار عمومی آپارتمان را که باید وسایل آپارتمان در آن گذاشته شود، تحویل نمی‌دهد و وسایل شخصی‌اش را در آن گذاشته است، برای حل این مشکل از لحاظ قانونی چه کار باید بکنیم؟
با تقدیم دادخواست و اقامه دعوی در شورای حل اختلاف مبنی بر الزام وی به تحویل کلید اقدام کنید یا این‌که می‌توانید شکایت کیفری مبنی بر تصرف عدوانی کنید.
در رابطه با جنبه حقوقی چک و سفته سوال داشتم، آیا جنبه حقوقی دارند؟ اگر کسی سفته از کسی داشته باشد، می‌تواند به مراجع قضائی مراجعه و احقاق حق کند؟
 سفته صرفا جنبه حقوقی دارد اما چک می‌تواند هم جنبه حقوقی داشته باشد و هم براساس مقررات قانون چک جنبه کیفری داشته باشد. به این صورت که چک روز باشد و همان روز یا قبل از انقضای 6ماه به بانک محال علیه مراجعه و گواهی عدم پرداخت کنید یا اگر قبل از 6ماه مراجعه کرد. بعد از مراجعه 6ماه وقت دارد شکایت کیفری کند و در غیر این صورت جنبه حقوقی دارد البته درصورتی که شرایط کیفری را هم داشته باشد، می‌توانید دادخواست حقوقی مطالبه وجه آن را بدهید، چون بدون تقاضای آن با شکایت کیفری به پرداخت وجه محکوم نمی‌شود.
اگر در مورد پرونده‌ای کارشناس رسمی نظر داده باشد و متهم درموقع مقرر توانایی پرداخت هزینه کارشناسی مجدد را نداشته باشد، پس از صدور حکم می‌تواند اعتراض کند و درخواست کارشناسی مجدد داشته باشد؟
چنانچه مهلت تجدیدنظرخواهی از رأی صادره منقضی نشده باشد، ضمن تجدیدنظرخواهی می‌تواند به نظریه کارشناس اعتراض کند و یکی از دلایل خود را ارجاع به هیأت کارشناسی قرار دهد و اگر هزینه جهت پرداخت کارشناسی ندارد و تقاضای خود را به دادگاه اعلام کند تا طبق مقررات نامبرده را موقتا از پرداخت هزینه کارشناسی معاف کند.
 اگر ساختمان همجوار ساخت و سازش از حد متعارف خارج شود و مزاحمت برای ساختمان همجوارش ایجاد کند، چگونه باید اقدام کرد و به کجا باید شکایت کرد؟
باید به شهرداری مراجعه و شکایت و اعتراض خود را به کمیسیون ماده 100 مطرح کنید.


تعداد بازدید :  156