شماره ۹۰۴ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۵ مرداد
صفحه را ببند
گفت‌وگوی «شهروند» با شبنم بهشت، بهترین بازیکن فوتبال بانوان
به پدرم قول داده بودم کفش طلا بگیرم
تبعیض میان آقایان و خانم‌ها بیش از حد است

شهروند| شاید قبل از مراسم معرفی بهترین‌های فوتبال ایران هیچ‌کس نام شبنم بهشت را به‌عنوان یک فوتبالیست نمی‌شناخت. او که جایزه بهترین فوتبالیست خانم کشور را در فصل گذشته به‌دست آورد، حالا با روحیه بهتری به کارش ادامه می‌دهد. بهشت معتقد است قراردادهای بانوان و آقایان در فوتبال قابل مقایسه نیست و شاید گاهی تفاوت این قراردادها به 20 برابر هم برسد. بازیکن فصل گذشته شهرداری سیرجان از قرارداد 17‌میلیون تومانی‌اش پرده برمی‌دارد و نسبت به بی‌توجهی به فوتبال بانوان گلایه دارد. گفت‌وگوی شهروند با «شبنم بهشت»،‌ بهترین بازیکن فوتبال بانوان را در ادامه می‌خوانید:  
  این روزها همه‌ از شما حرف می‌زنند. کمی از خودتان بگویید.
از دسته اول فوتبال حرفه‌ای بانوان شروع کردم. چند تن از کارشناسان بازی‌های من را دیدند و به تیم‌ملی دعوت کردند. از آن به بعد بود که خودم هم حس کردم می‌توانم مدارج ترقی را به خوبی طی کنم و گام‌های مثبتی در جهت ارتقای فوتبالم بردارم. در ادامه به تیم شهرداری سیرجان پیوستم.‌ سال اول عملکرد خوبی داشتم و تیممان چهارم شد.‌سال دوم که همین فصل گذشته بود، قهرمان شدیم و بازی‌های خوبی را ارایه دادم و تأثیر بسزایی روی موفقیت تیم شهرداری سیرجان داشتم.
  فکر می‌کردید بهترین بازیکن فوتبال بانوان در فصل گذشته شوید؟
به هرحال هر جایزه‌ای، دارای ویژگی‌های خاص خود است و قطعا یک موفقیت برای شخصی که آن را دریافت می‌کند، دارد. پیش‌بینی نمی‌کردم این جایزه را دریافت کنم اما برایم کسب این افتخار ارزشمند است.
  دلایل پیشرفت فوتبالی خود را در این چند‌سال اخیر چه می‌دانید؟
شانس خوبی داشتم و مربیان برایم دل سوزاندند. سخت‌گیری کردند و باعث شدند که پیشرفت کنم و روز به روز بهتر شوم. خانم امیرشاهی مربی تیم‌ملی کارهای فوق العاده‌ای برای من انجام داد. انگیزه زیادی از خانواده‌ام گرفتم. من به پدرم قول داده بودم که جایزه بهترین بازیکن را دریافت می‌کنم و حالا خوشحالم که به قولم عمل کردم.
  در فصل گذشته عملکردتان چطور بود؟
حدودا در 22 یا 23 بازی شرکت کردم و توانستم 13 گل به ثمر برسانم. در این فصل از آمادگی خوبی برخوردار بودم و توانستم رکورد خوبی را ثبت کنم و بازی‌های درخشانی را انجام دهم.
  در فوتبال بانوان کمبودهای زیادی وجود دارد. دراین‌باره صحبت کنید.
کمبود که وجود دارد اما رفتارها بیشتر اذیت می‌کند. به گونه‌ای رفتار می‌کنند و فاصله‌ای میان فوتبال آقایان و خانمها وجود دارد که انگار ما از یک سیاره دیگری آمده‌ایم. درست است که فوتبال آقایان از اهمیت بیشتری برخوردار است اما نه با این اختلاف که نظاره می‌کنیم. واقعا تبعیض بین آقایان و خانم‌ها بیش از حد است.
  این تبعیض عموما در چه بخش‌هایی دیده می‌شود؟
مهمترین آن مربوط به قراردادها است. گاها قرارداد آقایان بیش از 20 یا 30 برابر ما است و من نمی‌دانم این همه اختلاف چه معنایی دارد و درک نمی‌کنم.
  فاصله‌ای که بین قراردادهای آقایان و بانوان وجود دارد را ماحصل چه موضوعی می‌دانید؟
قطعا سطح آقایان بالاتر است اما این موضوع باعث نمی‌شود که ما مایوس و ناامید باشیم. بلکه عقیده دارم که سکوی پرتابی برای ما خواهد بود زیرا تا به امروز هر اتفاقی برای ما افتاده است، از قبال تلاش و زحمات خود ما بوده است.
  قرارداد شما در فصل اخیر چقدر بوده است؟
قرارداد اخیر من فقط 17‌میلیون تومان است. یعنی برای یک‌سال تمرین سخت همراه با آسیب‌دیدگی فقط 17‌میلیون تومان دریافت کرده‌ام که دربرابر آقایان رقم عجیبی است. با این حال وضع من نسبت به بقیه بانوان عالی است. بسیاری هستند که اصلا پولی دریافت نکرده و به صورت مجانی بازی می‌کنند؛ یعنی هزینه رفت و آمد و هر چیز دیگری را از جیب می‌پردازند. بچه‌های ما عمدتا انگیزه‌ای ندارند و رغبتی برای انجام بازی پیدا نمی‌کنند.
  ظاهرا اسپانسرها در فوتبال بانوان حضور فعالی ندارد. درست است؟
اسپانسر تیم شهرداری سیرجان برعهده شهرداری است و عموما اسپانسر خصوصی در فوتبال بانوان وجود ندارد. اسپانسرهای دولتی نیز اهمیت زیادی نسبت به فوتبال بانوان ندارند.
  از تیم‌ملی چه خبر؟
اکنون در اردوی تیم‌ملی هستیم. آبان ماه به ویتنام می‌رویم و با فیلیپین، هند و ویتنام بازی می‌کنیم. اردوی دیگری هم داریم که در ژاپن خواهد بود؛ البته هنوز قطعی نیست. بازی‌های آینده برای مقدماتی آسیا خواهد بود و اگر موفق باشیم، به جمع 8 تیم برتر آسیا راه پیدا می‌کنیم. شانس زیادی نداریم زیرا بازی‌های تدارکاتی خوبی را پشت‌سر نمی‌گذاریم. با این حال امیدوار هستیم.


تعداد بازدید :  317