شماره ۹۰۴ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۵ مرداد
صفحه را ببند
1.4 میلیون بیمار ناشناخته مبتلا به هپاتیت در کشور
38‌درصد معتادان تزریقی هپاتیت C دارند

شهروند| همین دو روز پیش بود که رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از ابتلای 250‌هزار ایرانی به هپاتیت C خبر داد. کسانی که به گفته این مسئول در وزارت بهداشت، 90 درصدشان از بیماری خود اطلاعی ندارند. حالا در ادامه این خبرها، روز گذشته نشست خبری به‌مناسبت روز جهانی هپاتیت برگزار شد که در آن بر شیوع 38‌درصدی این هپاتیت در میان معتادان تزریقی تأکید شد. محمد مهدی گویا دیروز توضیحات بیشتری داد و گفت: «موارد ابتلا به هپاتیت C در میان گروه‌های پرخطر بسیار زیاد است و معتادان تزریقی هم در این گروه قرار می‌گیرند.» گویا ادامه داد: «هپاتیت  C واکسن ندارد و مهم‌ترین ویژگی آن انتقال از فرد آلوده به دیگران است. اگر فرد مبتلا به این عفونت را درمان کنیم به معنی پیشگیری و جلوگیری از انتقال این عفونت به دیگران است.» رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان این‌که تا پیش از این درمان هپاتیت C بسیار دشوار و داروی آن همراه با عارضه بود افزود: «درحال حاضر 98‌درصد موارد نیز به‌طور کامل درمان می‌شود. اگر طی 15‌سال این برنامه را اجرا کنیم جزو نخستین کشورهایی خواهیم بود که به هدف حذف این بیماری می‌رسیم.»
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت برنامه آینده این وزارتخانه را واکسیناسیون متولدان قبل از‌ سال 68 اعلام کرد و گفت: «در کشور گروه‌هایی وجود دارند که در معرض خطرات جدی‌تری قرار دارند، مانند زندانیان که 35‌هزار نفر از آنها در برابر ابتلا به هپاتیت  Bواکسینه شدند و امسال نیز باقیمانده آنها با همکاری وزارت بهداشت و سازمان زندان‌ها واکسینه خواهند شد. ما تلاش کردیم که سایر گروه‌های پرخطر مانند معتادان تزریقی را نیز پوشش دهیم.»
او با اشاره به برنامه وزارت بهداشت برای حذف هپاتیت C تا ‌سال 2030 در ایران گفت: «این برنامه برای حذف هپاتیت‌های ویروسی است که از طریق خون، فرآورده‌های خونی و تماس جنسی منتقل می‌شود. این حرف به این معنی است که ما میزان ابتلا به بیماری را تا جایی پایین بیاوریم که دیگر مشکل بهداشتی عمده‌ کشور نباشد و همچنین موارد جدید ابتلا به حداقل ممکن برسد.»
او افزود: «دو روش برخورد متفاوت برای هپاتیت‌های ویروسی وجود دارد. هپاتیت B واکسن دارد که بسیار کم‌عارضه است و تمام کسانی که امکان ابتلا به آن را دارند می‌توانند به راحتی واکسینه شوند. سال 1385 وزارت بهداشت تصمیم گرفت سراغ گروه‌های در معرض انتقال از طریق تماس جنسی برود. در نتیجه در یک برنامه چهارساله متولدان سال‌های 68 تا 71 را که در سن آغاز باروری بودند واکسینه کرد.»
گویا همچنین به کاهش قیمت این دارو اشاره کرد و گفت: «دارویی که در بازارهای جهانی با قیمت 70‌میلیون تومان فروخته می‌شد، امروز در کشور برای یک دوره درمان سه‌ماهه به مبلغ 2.5‌میلیون تومان فروخته می‌شود.»
*1.4‌میلیون بیمار ناشناخته مبتلا به هپاتیت
موید علویان، رئیس شبکه هپاتیت ایران هم در این نشست سخنرانی کرد. او از وجود 1.4‌میلیون بیمار ناشناخته مبتلا به هپاتیت در کشور خبر داد و گفت: «این افراد مبتلا به هپاتیت B هستند. این موارد ناشناخته هستند و باید با آگاهی و غربالگری شناسایی شوند تا تحت مراقبت و درمان قرار گیرند.» به گفته او، مبتلایان به هپاتیت B، هیچ منعی برای ازدواج و فعالیت در جامعه ندارند. علویان اینها را در همان نشست خبری اعلام کرد و گفت: «20‌سال قبل شیوع هپاتیت B  در برخی مناطق کشور بیش از پنج‌درصد گزارش شده بود، اما از ‌سال 73 با شروع واکسیناسیون نوزادان، افراد پرخطر و سایر گروه‌ها این عدد امروز به‌جز استان‌های سیستان و بلوچستان و گلستان به کمتر از دو‌درصد رسیده است. در برخی نقاط نیز کمتر از یک‌درصد ابتلا به هپاتیت B وجود دارد.» او با اشاره به موفقیت ایران در زمینه کاهش ابتلا به هپاتیت B و C اعلام کرد: «در حال حاضر تمام داروهای درمان هپاتیت در ایران تولید می‌شود و تحت پوشش بیمه قرار دارد.» او افزود: «در حال حاضر میزان شیوع هپاتیت B در افراد زیر 28‌سال کمتر از یک‌درصد و در افراد زیر 22‌سال کمتر از نیم‌درصد است که نشان‌دهنده تأثیر مثبت برنامه‌های وزارت بهداشت در این زمینه است.»   او وضع سایر کشورهای منطقه در زمینه شیوع این نوع از هپاتیت را بسیار اسفناک توصیف کرد و ناامنی و جنگ را دو عامل واکسیناسیون دیرهنگام و پوشش کمتر از 60‌درصد نوزادان در زمینه واکسیناسیون هپاتیت دانست.
رئیس شبکه هپاتیت ایران با بیان این‌که امروز ایران در زمینه پوشش واکسیناسیون نوزادان از نظر ابتلا به هپاتیت B به 90‌درصد رسیده است، ادامه داد: «ما در زمینه درمان این بیماری نیز پیشرفت خوبی داشتیم. درحال حاضر تمام داروها در داخل کشور تولید می‌شود و تحت پوشش بیمه قرار گرفته ‌است. همچنین دانش فنی لازم،‌ آزمایشگاه و نیروی انسانی کافی در تمام استان‌ها وجود دارد.»
رئیس شبکه هپاتیت ایران با اشاره به کاهش شیوع هپاتیت C از 18 به 3‌درصد طی 10‌سال گذشته افزود: «در ایران از ‌سال 76 شروع به بررسی خون‌های اهدایی به سازمان انتقال خون از نظر ابتلا به هپاتیت C  کردیم. قبل از‌ سال 75 انتقال خون به‌عنوان راه انتقال هپاتیت C تلقی نمی‌شد، به همین‌خاطر پیشنهاد می‌کنیم اگر کسی قبل از این‌ سال خون دریافت کرده است برای اطمینان آزمایش هپاتیت C بدهد.»


تعداد بازدید :  190