ایسنا| درحالی که ایجاد یک شغل در ایران بین ۱۰۰میلیون تا ۳۰۰میلیون تومان هزینه میبرد و در برخی شغلهای تخصصی نظیر نفت و پتروشیمی این رقم تا ۲میلیارد تومان هم میرسد، معاون وزیر تعاون میگوید با ۵۰میلیون تومان میتوان یک شغل پایدار ایجاد کرد.
درحال حاضر شناسایی کسبوکارهای ارزان به دغدغهای اساسی برای کارآفرینان و فارغالتحصیلان دانشگاهی تبدیل شده و مهمترین چالش دولت تدبیر و امید از زمان آغاز فعالیت، کاهش نرخ بیکاری، ایجاد فرصتهای شغلی پایدار و حمایت از بنگاههای کوچک و متوسط بوده است.
دولت تلاش کرده با اقدامات متعدد ازجمله تخصیص منابع، تأمین ارز مورد نیاز تولیدکنندگان و اتخاذ راهکارهای عملی و علمی در جهت ایجاد اشتغال پایدار و کاهش بیکاری گام بردارد. برهمین اساس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز برنامههای خود را به تحقق این هدف معطوف کرده و ضمن جلوگیری از ریزش نیروهای کار، طرحهای مختلفی همچون تکاپو، حرکت و ساماندهی دانشآموختگان و متقاضیان شغل را در دستور کار قرار داده است.
کارشناسان میگویند درگذشته بهطور متوسط با ۷۰میلیون تومان امکان ایجاد یک شغل و با ۱۲۰میلیون تومان امکان ایجاد یک شغل خوب و پایدار وجود داشت، ولی امروزه برای ایجاد شغل در بخشهای مختلف باید ارقام متفاوتی هزینه کرد، به نحوی که پیشبینی میشود حداقل ۱۵۰میلیون تومان و حداکثر ۴۰۰میلیون تومان برای ایجاد یک شغل نیاز باشد.
درهمین رابطه سیدحمید کلانتری معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ایجاد بیش از ۱۵۰هزار شغل جدید در سال ۱۳۹۵ با استفاده از ظرفیت تعاونیها خبر داده است. او میگوید: هزینه ایجاد شغل دربخش خصوصی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰میلیون تومان است، درحالی که این هزینه در تعاونیها بین ۵۰ تا ۶۰میلیون تومان برآورد میشود.
کلانتری همچنین از تدوین و ارایه طرحی به صندوق توسعه ملی خبر داده که براساس آن، این صندوق ۲۰درصد تسهیلات خود را به صورت ریالی دراختیار متقاضیان مشاغل تعاونی قرار میدهد.
آنطور که معاون وزیر تعاون گفته، در این طرح پیشنهادی، اختصاص ۱۰۰۰میلیارد تومان وام برای متقاضیان فعالیت در تشکلهای تعاونی درخواست شده و متقاضیان باید تلاش کنند هزینه ایجاد یک شغل بیش از ۳۰میلیون تومان نشود.
چندی قبل معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی نیز از اختصاص ۵۰هزارمیلیارد ریال اعتبار برای ایجاد ۱۴۰هزار شغل در بخش گردشگری و صنایعدستی خبر داده بود.
بهمن نامورمطلق، هزینه ایجاد یک شغل در صنایعدستی را ۲۰میلیون تومان و در گردشگری ۷۰میلیون تومان اعلام کرده و گفته بود که برنامه سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری با هدف حمایت از طرحهایی اجرا میشود که کمتر از ۵۰درصد عملیات اجرایی آنها باقی مانده است و دولت باید برای ایجاد اشتغال در این بخش اعتبار کافی درنظر بگیرد.
به گفته معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، در بخش صنایعدستی ۲۰۰ تا ۳۰۰ عنوان شغل وجود دارد که اشتغالزایی آنها بالاست و بازار فروش خوبی برای محصولاتی نظیر گلیم، سفال، زیورآلات و آبگینه وجود دارد.
وی همچنین از طراحی پروژهای با مشارکت وزارت ارتباطات و شرکت پست خبر داده که درصورت اجرا، کارگاههای صنایعدستی میتوانند محصول خود را بهطور مستقیم به دست مصرفکننده برسانند.
تحلیلگران بازار کار براین باورند که در ایجاد یک شغل عوامل متعددی نظیر آموزش، مهارت، تخصص و سرمایه نقش بسزایی دارد.
توصیه آنان به کارجویان و فارغالتحصیلان دانشگاهی این است که با درک شرایط موجود وارد بازار کار شوند و مهارتهای لازم برای داشتن یک شغل را کسب کنند، زیرا شاید شغلی در ابتدا جذابیت لازم را برای آنان نداشته باشد ولی با ورود به آن حرفه و داشتن مهارتهای مرتبط با آن قطعا بازار کار بهتری فراهم میشود.
هماکنون مزیتهای اشتغال در بخش تعاون- صرفنظر از ارزان بودن- بیش از سایر بخشهاست، زیرا ویژگی مشارکت مردمی و تجمیع سرمایههای خرد در این بخش بیشتر به چشم میخورد و دو وجه ماندگاری شغل و کمهزینه بودن به صورت منطقی درکنار هم وجود دارد. از اینرو با درنظر گرفتن گرایشهای مختلف تعاونی، مشاغل این بخش با هزینه کمتری راهاندازی میشوند و در قالب شبکههای تعاونی رابطه تولید و اشتغال بهتر شکل میگیرد. ازسوی دیگر صنایعدستی به جهت تنوع رستهها و رشتههای موجود در آن از بازار کار و فروش خوبی برخوردار است.
با توجه به بالابودن هزینه ایجاد شغل در ایران، درصورتی که دولت مصمم به ایجاد سالانه یکمیلیون شغل باشد، منابع مالی بالایی برای تحقق این هدف نیاز است؛ از اینرو تأمین اعتبار ازجمله چالشهای پیشروی دولت خواهد بود.
کارشناسان با توجه به مزیتهای رقابتی دوبخش تعاونی و صنایعدستی و ویژگی ارزان و متنوع بودن، پیشنهاد میکنند که دولت برای توسعه اشتغال بر این دو بخش متمرکز شود. به نظر میرسد دستاورد اتحاد این دو بخش، ارزانترین و بیشترین میزان اشتغال را به دنبال داشته باشد.