شماره ۹۰۴ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۵ مرداد
صفحه را ببند
اخبار جهان

بیش از 40 کشته و زخمی در انفجار شمال بغداد
ایسنا| در پی انفجار یک خودرو بمب‌گذاری‌شده در استان دیالی عراق دست‌کم 44 تن ازجمله چند زن و کودک کشته و زخمی شدند. به گزارش شبکه خبری اسکای‌نیوز،‌ در این انفجار که صبح روز دوشنبه در ورودی شهر «الخالص» در 55 کیلومتری شمال بغداد رخ داد دست‌کم 14 تن کشته شدند. همچنین در این انفجار 30 تن دیگر زخمی شدند. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است.

منابع روسی توافق بر سر سرنوشت اسد را تکذیب کردند
ایسنا|  یک منبع آگاه در روسیه اخبار درباره توافق آمریکا و روسیه یا حتی تفاهم آنها را درباره مسأله سرنوشت بشار اسد را تکذیب کرد و گفت: بیشتر طرف‌هایی که با روسیه درباره سوریه مذاکره می‌کنند دایما درباره سرنوشت بشار اسد سوال می‌کنند. برخی معتقدند که باید برود و برخی معتقدند که باید بماند چون ضامن ثبات کشور و منطقه است. به گزارش روزنامه الشرق‌الاوسط، این منبع گفت: من از این‌که برخی دوست دارند اعلام کنند که مسکو دست از حمایت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه برداشته، تعجب می‌کنم. این به معنای این نیست که مسکو می‌خواهد اسد در رأس قدرت بماند همان‌طور که به آن معنا نیست که می‌خواهد او از قدرت کنار برود. مسکو بر تعیین سرنوشت قدرت و زیرساخت‌های آینده سوریه و این‌که آنها خودشان برای سرنوشت‌شان از طریق مذاکره تصمیم بگیرند، تأکید دارد.

کمیته انتخابات ونزوئلا درباره رفراندوم برکناری مادورو تصمیم می‌گیرد
ایسنا| مقام‌های انتخاباتی ونزوئلا قرار است روز سه‌شنبه اعلام کنند که آیا اقدامات برای برگزاری رفراندوم علیه رئیس‌جمهوری باید پس از تأیید امضاهای جمع‌آوری شده صورت گیرد یا خیر. به گزارش خبرگزاری فرانسه، نتایج نظر مقام‌های انتخاباتی ونزوئلا ممکن است راه را برای برگزاری رفراندوم به منظور برکناری نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا باز کند اما دولت کاراکاس گفته که طومار امضاهای جمع شده پر از امضاهای جعلی است و رفراندوم در ‌سال جاری میلادی برگزار نمی‌شود.

ترکیه برای ۴۲ روزنامه‌نگار حکم بازداشت صادر کرد
بی‌بی‌سی|گزارش‌ها از ترکیه حاکی از آن است که برای ۴۲ روزنامه‌نگار در این کشور حکم بازداشت صادر شده است. صدور این حکم در راستای تحقیقات درباره کودتای نافرجام علیه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور صورت می‌گیرد. در میان افرادی که حکم جلب آنها صادر شده، چندین روزنامه‌نگار سرشناس ترکیه هم دیده شده است. از زمان کودتای نافرجام ترکیه، بیش از ۶۰‌هزار کارمند دولت، سرباز، پلیس و معلم بازداشت یا برکنار شده‌اند.
عفو بین‌الملل می‌گوید که شواهدی «معتبر» گردآوری کرده که حاکی از «کتک‌زدن، شکنجه و تجاوز» به زندانیان در بازداشتگاه‌های «غیر رسمی» پس از کودتا است. این سازمان از دولت ترکیه خواسته که به ناظران مستقل اجازه دسترسی به تمام «زندانیان در تمام بازداشتگاه‌ها» را بدهد. در بیانیه عفو بین‌الملل آمده که مدارک «قابل اعتماد» نشان می‌دهد که پلیس در تمام کشور، دستگیرشدگان را بدون آب و غذا، دسترسی به وکیل،  دسترسی به خانواده و دنیای بیرون و دسترسی به امکانات پزشکی در اماکنی مثل باشگاه ورزشی سرفرماندهی پلیس آنکارا یا اصطبل زندانی کرده است.گزارش عفو بین‌الملل به «بازداشت‌های خودسرانه» بدون «اتهام مشخص» و آثار ضرب و جرح، بریدگی، شکستگی و کبودی بر بدن بازداشت‌شدگان اشاره کرده و می‌گوید که شدت شکنجه برای امرای عالیرتبه ارتش بیشتر بوده و حتی به بعضی از آنها با «باتوم تجاوز شده است». جان دالهویزن، مدیر امور اروپای سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که نگرانی‌های امنیتی ترکیه پس از کوتا قابل درک است، اما به هیچ‌وجه نمی‌تواند شکنجه را توجیه کند: «تصاویر و ویدیوهای آزاردهنده شکنجه در تمام کشور در سطح وسیعی منتشر شده، اما دولت ترکیه آشکارا در این زمینه سکوت کرده است.» همچنین دولت ترکیه بیش از ۶۰ بچه‌مدرسه‌ای را بازداشت و آنها را به خیانت متهم کرده است. پیش از کودتا به تن دانش‌آموزان ۱۴ تا ۱۷ساله این مدرسه لباس ارتش پوشانده‌اند و سلاح‌های خالی و بدون فشنگ در اختیارشان قرار داده‌اند. این نوجوانان اکنون در زندان به‌سر می‌برند، اجازه ندارند با والدین‌شان صحبت کنند و به خیانت علیه دولت متهم هستند.خانواده‌ها و وکلای این ۶۲ دانش‌آموز بازداشتی نگرانند که در میان پاکسازی گسترده قوه قضائیه و عطش معترضان ضد کودتا برای انتقام‌گیری، فرزندانشان از داشتن یک دادگاه عادلانه محروم شوند. وکیل سه تن از این دانش‌آموزان توضیح می‌دهد: برخی خانواده‌ها هفت روز است که هیچ خبری از فرزندان خود ندارند. این اتفاقی نیست که حتی در شرایط فوق‌العاده رخ دهد. به گفته او، این دانش‌آموزان در یک اتاق مملو از جمعیت تفهیم اتهام شده‌اند و هر کس فقط دو تا سه دقیقه مهلت دفاع از خود یا شهادت برای ماجرایی را داشته است.


تعداد بازدید :  150