شماره ۹۰۴ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۵ مرداد
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

در دیدار با همتای پاکستانی
شمخانی: اجازه نخواهیم داد برخی کشورها روابط ایران و پاکستان را تحت‌تأثیر قرار دهند
ایرنا| دبیر شورایعالی امنیت ملی با اشاره به فرصت‌های متعدد همکاری میان ایران و پاکستان گفت: اجازه نخواهیم داد برخی کشورها با ارسال سلاح و اجاره تروریست برای ایجاد ناامنی در مرزها، روابط دوکشور را تحت‌تأثیر قرار دهند. سپهبد ناصرخان جنجوعه مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر پاکستان که برای دیدار رسمی 3روزه به ایران سفر کرده است، صبح دیروز- دوشنبه- با علی شمخانی دبیر شورایعالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد. شمخانی در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی و تمدنی و همچنین اشتراکات فراوان فرهنگی و مذهبی میان دوکشور بر اهمیت گسترش مناسبات و همکاری‌های دو‌جانبه زمینه‌های مختلف تأکید کرد. وی شرایط بحرانی منطقه و به‌ویژه توسعه موج ویرانگر تروریسم که به معضلی بین‌المللی تبدیل شده است، را تهدیدی مشترک برای دوکشور عنوان کرد و اظهار داشت:  فعال‌کردن ساختارهای همکاری دو‌جانبه و طراحی سازوکارهای مشترک، متناسب با تغییر مولفه‌های تهدیدزا ازجمله اقدامات فوری است که باید ازسوی دستگاه‌های ذیربط در دوکشور مورد اهتمام جدی قرار گیرد. دبیر شورایعالی امنیت ملی با اشاره به فرصت‌های متعدد همکاری میان دوکشور، بر اراده رهبران عالی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان برای تعمیق و بسط همکاری‌های دو‌جانبه و اشتراک مساعی در موضوعات مرتبط با جهان اسلام تأکید کرد و افزود: درهیچ مقطعی از تاریخ همسایگی میان دوکشور تهدید متقابلی میان پاکستان و ایران وجود نداشته و روابط دوکشور صرفا براساس فعال‌سازی فرصت‌های مشترک برای تأمین منافع دو ملت دنبال شده است.
وی با تأکید بر لزوم حفظ و صیانت از امنیت پایدار در مرزها و انجام اقدامات مشترک در موضوعاتی مانند مبارزه با ترانزیت موادمخدر، قاچاق انسان و سلاح و مبارزه با گروه‌های اشرار خاطرنشان کرد: اجازه نخواهیم داد برخی کشورها با ارسال سلاح و اجاره تروریست برای ایجاد ناامنی درمرزها، روابط میان دوکشور را تحت‌تأثیر قرار دهند.

وزرای خارجه آ.سه.آن با پیوستن ایران به پیمان مودت و همکاری جنوب شرق آسیا موافقت کردند
ایرنا| وزرای امورخارجه 10 کشور عضو اتحادیه آ.سه.آن روز دوشنبه در لائوس با پیوستن ایران به پیمان مودت و همکاری جنوب‌شرق آسیا موافقت کردند. وزرای امورخارجه اندونزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، ویتنام، برونئی، لائوس، مالزی، میانمار و کامبوج در چهل‌ونهمین اجلاس خود که به میزبانی لائوس درحال برگزاری است، پیوستن کشورمان به پیمان مودت و همکاری آ.سه.آن (تاک) را مورد موافقت قرار دادند. این وزرا براساس گزارش خبرگزاری رسمی ویتنام (ونا)، با درخواست شیلی، مراکش و مصر نیز برای پیوستن به «تاک» موافقت کردند. لایحه «الحاق ایران به پیمان مودت و همکاری جنوب‌شرق آسیا» که به پیشنهاد وزارت امورخارجه به تصویب هیأت‌وزیران رسیده بود‌، سال 1392 برای طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس شد. در مقدمه توجیهی این لایحه آمده بود؛ تعامل نزدیک جمهوری اسلامی ایران با سازمان‌های منطقه‌ای می‌تواند در پیشبرد برنامه شورای توسعه و ایجاد چتر امنیتی در روابط خارجی اقتصادی مفید باشد و نظر به جایگاه فزاینده اتحادیه کشورهای جنوب‌شرق آسیا (آ.سه.آن) در مبادلات سیاسی و اقتصادی منطقه آسیا و جهان و این‌که مقدمه هرگونه همکاری با این اتحادیه مستلزم امضای پیمان مودت با این نهاد شده است، لایحه الحاق ایران به پیمان مودت و همکاری درجنوب‌شرق آسیا ارایه شد.

سخنگوی وزارت‌ خارجه: چین و فیلیپین را به خویشتنداری دعوت می‌کنیم
شهروند| سخنگوی وزارت امورخارجه ضمن تأکید بر سیاست مودت و حُسن همجواری، دوکشور چین و فیلیپین را به خویشتنداری دعوت کرد. بهرام قاسمی روز دوشنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران درمورد مناقشه دوکشور چین و فیلیپین در مورد دریای چین جنوبی گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت از سیاست مودت و حُسن همجواری کشورهای همسایه دریای چین جنوبی؛ طرفین را به خویشتنداری دعوت می‌کند. وی اظهار امیدواری کرد، مسائل مطرح‌شده از راه‌های مسالمت‌آمیز، مذاکره و گفت‌وگو میان آنان حل‌وفصل شود. موضوع مالکیت بر دریای جنوبی چین اختلافاتی را میان چین و برخی کشورهای عضو آ.سه.‌آن ازجمله فیلیپین ایجاد کرده است. در این دریا که سالانه چندین تریلیون دلار تجارت می‌شود، برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام مدعی مالکیت بر آن هستند. در نشست اخیر مجمع امنیتی آ.سه.‌آن، برخی از دیپلمات‌های ویتنام و فیلیپین خواستار گنجاندن‌ بندی در بیانیه این نشست مبنی بر این شدند که چین باید به رأی دیوان لاهه احترام بگذارد و از آن تبعیت کند.


تعداد بازدید :  151