شماره ۹۰۴ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۵ مرداد
صفحه را ببند
نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «شهروند»:
آل‌سعود بذر ناامنی در منطقه را مدت‌ها قبل کاشته است

پس از آن‌که عادل الجبیر، وزیر امورخارجه عربستان در گفت‌وگو با شبکه یورونیوز اظهارات تندی علیه ایران مطرح کرد که با واکنش مقامات کشورمان روبه‌رو شد. روز گذشته رسانه‌های عربی نیز از بیانیه مشترک 4 کشور عربستان، بحرین، امارات و مصر علیه ایران خبر دادند که درجریان دیدار وزرای خارجه این کشور‌ها و دبیرکل اتحادیه عرب در پایتخت موریتانی صادر شده و در آن ایران متهم به دخالت در امور کشورهای عربی و حمایت از آنچه آنها «گروه‌های تروریستی» خوانده‌اند، شده است. این درحالی است که مقامات وزارت خارجه کشورمان بارها این اتهام‌ها را رد کرده و آن را فرافکنی سعودی‌ها در ناتوانی در کنترل بحران‌های خودساخته درمنطقه عنوان کرده‌اند. این کشورها درحالی با تحریک عربستان، ایران را متهم به حمایت از تروریسم کرده‌اند که درحال حاضر خود از حامیان اصلی افراط‌گرایی و اقدامات تروریستی گروه‌های تکفیری ازجمله داعش و جبهه النصره در سوریه و عراق هستند. همچنین در ادامه سیاست ایران هراسی عربستان، سخنان ضد ایرانی اخیر ترکی‌الفیصل رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان در کمپین تبلیغاتی گروهک تروریستی منافقین  در پاریس نیز واکنش ایران را در پی داشت.او در این نشست، درخواست عملیات تروریستی علیه نظام ایران را خواستار شده بود.
 این درحالی است که از ابتدای روی کار آمدن حکام جوان عربستان، این کشور سیاست تقابلی و تندی را علیه جمهوری اسلامی در پیش گرفته است.  در همین حال؛ کمال دهقانی‌ فیروزآبادی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید:
 دلیل سیاست‌های تندی که عربستان علیه ایران پیش گرفته و در اظهارات مقامات این کشور نیز بروز کرده، چیست؟
سیاست‌های خصمانه عربستان‌سعودی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شده و تا امروز ادامه داشته است. از زمانی که جنگ تحمیلی داشتیم این کشور به صدام کمک کرده است. در زمان جنگ، با حجاج ما برخورد بسیار خصمانه‌ای داشته و صدها نفر از آنها را در حریم امن الهی به شهادت رساند.
بعد از جنگ نیز همواره عربستان از دشمنان قسم‌خورده جمهوری اسلامی ایران که منافقین باشند، حمایت و به این گروهک تروریستی کمک‌های مادی و معنوی بسیاری کرده است و قطعا رویکردی که در اظهارات الجبیر نسبت به جمهوری اسلامی ایران دیده می‌شود، ادامه همان سیاست خصمانه سعودی‌هاست. اخیرا نیز شاهد بودیم که آنها به حمایت پنهان خود اقرار کردند و می‌توان گفت نمایشی که سعود‌الفیصل، رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان در کمپین منافقین در پاریس به راه انداخت پرده‌برداری از خصومت دیرینه سعودی با نظام جمهوری اسلامی ایران بود البته مقامات امنیتی و اطلاعاتی ارشد کشورمان این موضوع را می‌دانستند که در پشت پرده، نقش عربستان در ایجاد ناامنی‌ها مسجل است و این نقش نه‌تنها در حمایت از منافقین بلکه در سرمایه‌گذاری در کشورهایی مثل پاکستان، افغانستان، عراق و سوریه و تقویت وهابی‌گری مشخص است که از دل آن طالبان، القاعده و داعش خارج شده است.
سعودی‌ها همچنان به حمایت خود از داعش ادامه داده و به این گروه تکفیری کمک تسلیحاتی و مالی می‌کنند و جالب این است که وقتی بالاترین مقام دستگاه امنیتی آنها که اگرچه درحال حاضر در مسند کار نیست، خصومت قلبی خود را با جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند، می‌توان متوجه شد که این خصومت تا چه حد داخل سیستم حکومتی عربستان وجود دارد.
اما در حقیقت، جمهوری اسلامی ایران، عربستان را در مسائل منطقه‌ای قدرت دست دوم به حساب می‌آورد و تصمیم‌گیرنده اصلی برای عربستان فرای منطقه است و عربستان سیاست مستقلی ندارد و وابستگی کامل این کشور از نظر سیاسی و نظامی به قدرت‌هایی همچون آمریکا و رژیم صهیونیستی محرز است و این قدرت‌ها با مهره‌هایی همچون عربستان می‌توانند در منطقه سیاست‌های خودشان را اجرا کنند.
 ایران باید چه واکنشی به اقدامات عربستان نشان دهد؟
وزارت خارجه باید اقدامات دیپلماتیک خودش را انجام دهد و از هر ابزاری که در اختیار دارد به مقتضای شرایط استفاده کند. ضمن این‌که ما باید در عرصه بین‌المللی اقدامات خودمان را انجام دهیم چراکه عربستان در طول سال‌های گذشته به اندازه کافی خطاهای استراتژیک مرتکب شده و امنیت بسیاری از کشورهای منطقه را با سرمایه‌گذاری برای رشد و توسعه تروریزم و افراط‌گرایی به هم زده است. ناامنی‌هایی که الان در منطقه شاهدیم بذرهایی است که چند دهه قبل عربستان کاشته است. اگرچه الان میوه تلخ آن را خودش می‌خورد و ناامنی‌ها تا داخل خود عربستان (مکه و مدینه) نیز رسیده ولی ما از ناامنی‌هایی که داخل عربستان و حرم امن الهی اتفاق بیفتد، خوشحال نیستیم و اگر انفجاری در این کشور رخ دهد مقصر اصلی آن را دولت سعودی می‌دانیم.


تعداد بازدید :  168