شماره ۹۰۴ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۵ مرداد
صفحه را ببند
مراسم تودیع و معارفه رئیس و دادستان دیوان محاسبات برگزار شد
برخورد با مدیران متخلف نباید شجاعت دیگر مدیران را بگیرد
رئیس سابق دیوان: رسانه‌ها به موضوع فساد ورود نکنند نتیجه مطلوب به دست نمی‌آید

رئیس مجلس شورای اسلامی گفته است: با توجه به گرفتاری‌های فعلی کشور و مسائل پیچیده‌ای مانند بیکاری، دیوان محاسبات نباید سیاست ترمزگونه داشته باشد. درواقع ضمن آن‌که شجاعانه با مدیران و به‌ویژه مدیران متخلف باید برخورد کند، نباید خصلت شجاعت را از آنها بگیرد، چراکه کارها و مسائل کشور با گام‌های بلند و شجاعانه امکان‌پذیر است. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، علی لاریجانی روز گذشته در مراسم تکریم و معارفه رئیس و دادستان دیوان محاسبات کشور ضمن تشکر از امین‌حسین رحیمی به‌عنوان قاضی شجاع و امین و رئیس سابق دیوان محاسبات به دلیل داشتن روحیه صادقانه گفت: آقای رحیمی با داشتن روحیه‌ای صادقانه و شجاع در 4‌سال گذشته با انصاف عمل کرده‌اند و سابقه نیکو از خود به جای گذاشته‌اند که امید است نکات مطرح ایشان در آینده هم مورد توجه واقع شود. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن بیان این‌که دیوان محاسبات نهاد مورد اعتماد برای حسابرسی مالی کشور است، گفت: دیوان محاسبات باید این ویژگی را در خود نگه داشته و توسعه دهد؛ هرچند ممکن است در فراز و فرودها این نهاد با اشکالاتی مواجه شده باشد اما مسیر تکاملی را باید در دیوان محاسبات شاهد باشیم. وی افزود: وقوف به حساب‌ها تا جای ممکن باید به‌روز شود، گزارش‌ها نیز اگر به‌روز و بهنگام باشد، درمجلس به موقع رسیدگی و با تخلفات برخورد می‌شود. درواقع اطلاع مجلس از مسائل وقتی خاصیت دارد که صاحب منصب هنوز در جایگاه خود قرار دارد، بنابراین درصورت اطلاع‌رسانی و گزارش‌دهی بهنگام به مجلس سرعت کیفیت و التزام‌بخشی افزایش می‌یابد، همان‌گونه که گزارش بهنگام تفریغ بودجه‌ سال اخیر برای مجلس مفید واقع شد. رئیس مجلس شورای اسلامی بر عملیاتی‌شدن سیستم برخط در دیوان محاسبات تأکید کرد و گفت: عملیاتی‌شدن سیستم برخط سبب تسلط دیوان محاسبات بر حساب‌ها می‌شود. لاریجانی یادآور شد: دیوان محاسبات برای پرداختن به سیاست استراتژی خود باید پیشگیری از جرم را جهت کاهش تخلف درپیش گیرد. درواقع اقدامات باید به‌گونه‌ای باشد که تخلف صورت نگیرد. آموزش مدیران در این زمینه کار موثری است که باید پیگیری شود. متأسفانه در سال‌های اخیر، کثیری از تخلفات به دلیل ندانستن‌های مدیران بوده که این نقص با آموزش مدیران جبران می‌شود.
دیوان محاسبات اشتباه کرد
همچنین در این مراسم رئیس سابق سازمان دیوان محاسبات کشور گفت: با قضیه‌ای که در مسأله فیش‌های حقوقی به وجود آمد، به این نتیجه رسیدم که دیوان محاسبات به سخنگو برای تعامل با رسانه‌ها نیاز دارد. امین‌حسین رحیمی گفت: عدم اطلاع‌رسانی دیوان محاسبات در دوره بنده کار اشتباهی بود. او همچنین تأکید کرد: ورود رسانه‌ها به موضوع فساد امر مبارکی است و تا رسانه‌ها و افکار عمومی به این مسأله ورود نکنند، با برخورد قضائی نمی‌شود نتایج مطلوبی به دست آورد. وی افزود: ‌رسانه‌ها باید از رئیس و دادستان دیوان محاسبات درخصوص 25 پرونده‌ای که درباره فیش‌های حقوقی در دیوان محاسبات تشکیل شده، توضیح بخواهند تا مردم بدانند دیوان محاسبات چه برخوردی با مفاسد داشته است. رئیس سابق دیوان محاسبات با این توجیه که نمی‌خواستم کام مردم را تلخ کنم، به همین دلیل اطلاع‌رسانی درخصوص عملکرد دیوان محاسبات نداشتیم، گفت: در دوره بنده پرونده‌های زیادی تشکیل شد و احکام متعددی صادر شد که نظیر آن درهیچ دوره‌ای سابقه نداشته است، اما من به دلیل آن‌که نمی‌خواستم کام مردم را تلخ کنم، دراین خصوص اطلاع‌رسانی نکردم و با قضیه فیش‌ها به این نتیجه رسیدم که دیوان محاسبات باید حتما سخنگو داشته باشد تا مردم از وضع مدیران متخلف آگاه شوند، به همین دلیل از رئیس جدید دیوان می‌خواهم حتما سخنگو تعیین کند. رحیمی یکی از دلایل حقوق‌های نامتعارف را پول فراوان دراختیار مدیران دستگاه‌ها دانست و افزود: دیوان محاسبات کشور در گزارش تفریغ بودجه سالانه همواره نسبت به افزایش بودجه کشور هشدار داده است. از ‌سال 90 تا 94 بودجه کشور از 82‌هزارمیلیارد تومان به بیش از 170‌هزار‌میلیارد تومان افزایش یافته و این یک خطر بزرگ برای کشور است که متأسفانه این پول صرف امور اجرایی شده و پولی برای بودجه عمرانی باقی نمانده است. رحیمی خطاب به نمایندگان منتقد، گفت: وظیفه دیوان محاسبات نظارت پس از خرج بودجه است. در این راستا بیش از 322 پرونده از‌سال 90 تا 93 درباره فیش‌های حقوقی تهیه کرده‌ایم. البته قضیه فیش‌های اخیر مربوط به ‌سال 94 است. بیشتر این فیش‌ها مربوط به بانک‌ها و بیمه‌هاست که از‌ سال 92 به آنها هشدار دادیم که ردیف «فوق‌العاده خاص» فیش‌های حقوقی نباید مبنای دریافت وام مدیران قرار گیرد.
رحیمی از تهیه 25 پرونده درباره فیش‌های حقوقی در دیوان محاسبات خبر داد که خلاف قانون عمل کرده‌اند و تأکید کرد که جواب این رسیدگی‌ها را از رئیس و دادستان جدید دیوان محاسبات جویا شوید.
با صدای بلند خلافکاران را معرفی می‌کنم
رئیس جدید دیوان محاسبات کشور نیز با ابراز بی‌اطلاعی از 25 پرونده مربوط به فیش‌های حقوقی گفت: به بررسی‌کنندگان در دیوان محاسبات که براساس نظر رئیس قبلی عمل کردند، اعتماد دارم ولی خودم اطلاع دقیقی از جزییات این پرونده‌ها ندارم.
عادل آذر درحاشیه مراسم تودیع و معارفه رئیس دیوان محاسبات کشور درجمع خبرنگاران گفت‌: دیوان محاسبات به‌عنوان ناظر نباید مانع توسعه کشور شود. در دیوان به فرزندان صالح، ‌پاکدامن، اصیل و درستکار کمک می‌کنم تا در راه تعالی کشور گام بردارند و قول می‌دهم با صدای بلند خلافکاران را معرفی کنم.


تعداد بازدید :  122