شماره ۹۰۴ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۵ مرداد
صفحه را ببند
گفت‌وگو با دو زندانی مهریه در «اوین» که 700 و 124 سکه بدهکارند
یک‌سال است زندانم تا بی‌پولی‌ام ثابت شود
پابندهای الکترونیکی در زندان غلغله‌ای به پا کرد

شهروند|  «مرتضی» یکی از بدهکاران مهریه است که 11 ماهی می‌شود شب و روزش را در زندان اوین می‌گذراند. او در پی تماس تلفنی از زندان اوین، درباره وضع خود و سایر هم‌بندی‌هایش توضیحاتی می‌دهد.
  چند وقت است که در زندان هستی؟
روی هم یک‌سال می‌شود از تیر ماه ‌سال 94 زندانی شدم؛ یعنی درست یک ماه پس از اجرای مهریه همسرم.
 مهریه همسرتان چقدر است؟
700 سکه؛ البته براساس قانون باید 110 سکه را پرداخت کنم، مشکلی که وجود دارد 70 سکه اولش است که باید یکجا پرداخت شود. مابقی‌اش قسطی می‌شود، هر ماه یک سکه.
 شما نتوانستید این پول را تهیه کنید؟
هنوز نتوانستم؛ از همان زمان که همسرم مهریه‌اش را به اجرا گذاشت، یک ماه مهلت داشتم که اعسارم را اعلام کنم، یعنی ثابت کنم که توانایی مالی ندارم. من به خاطر این‌که اطلاعی نداشتم، این کار را نکردم، قاضی هم حکم صادر کرد و مرا به زندان انداختند. چند ماه زندان بودم که جواب اعسار آمد و گفتند که شامل حال من نمی‌شود.
 واقعا توانایی ندارید؟
واقعا ندارم. قبلا در جاهای خوبی کار می‌کردم اما نتوانستم پولی پس‌انداز کنم؛ همسرم اینها را به قاضی گفته، قاضی هم فکر کرده من دروغ می‌گویم که پول ندارم. البته برای صدور حکم اعسار از سازمان ثبت اسناد و بانک مرکزی استعلام می‌کنند. حالا هم من اعتراض دادم، قاضی گفته باید 5، 6 ماه زندان باشم تا دوباره این کار را انجام دهند، اما حضور من در زندان چه فایده‌ای دارد.
 یعنی مشخص نیست تا کی باید در زندان بمانید؟
من سر یک اختلاف با همسرم به زندان افتادم، معلوم هم نیست تا کی اینجا بمانم. پول ندارم 70 سکه را یکجا بدهم، اما مشکلی که وجود دارد و من و سایر بدهکاران مهریه را آزار می‌دهد، شرایط نگهداری از ما است. ما را کنار سایر محکومان نگهداری می‌کنند. ما واقعا گلایه داریم. ما در بند هفت زندان اوین هستیم. در این بند کلاهبردارها و مجرمان مالی نگهداری می‌شوند، درحالی‌که ما خلافی مرتکب نشده‌ایم، زندان نگه‌داشتن‌مان که پول نمی‌شود. حداقل بگذارند ما برویم دنبال پول و بدهی‌مان را بدهیم.
 درخواستی هم داده‌اید؟
ببینید الان در قانون آمده که می‌توان از پابندهای الکترونیکی استفاده کرد. وقتی این خبر در زندان پیچید، خیلی از زندانیان را امیدوار کرد. خانواده آنها هم رفتند و درسایتی که برای این کار درنظر گرفته شده بود، ثبت‌نام کردند، این‌قدر سایت شلوغ شد که دیگر بالا نمی‌آید. کلا غلغله‌ای شده است.
 شما هم ثبت‌نام کردید؟
بله، اما هنوز خبری نشده، واقعا این تقاضای ما از قوه‌قضائیه است که این قانون را اجرا کنند تا ما برویم دنبال پول.
 همسرتان بعد از چند ‌سال مهریه‌اش را به اجرا گذاشت؟
بعد از 7 سال.
 دلیلش چه بود؟
با هم اختلاف داشتیم.
 فرزندی هم دارید؟
بله، یک دختر 6ساله. حالا هم پیش مادرم نگهداری می‌شود.
 همسرتان هنوز طلاق نگرفته‌اند؟
درخواست داده، اما من موافقت نکردم. الان هم تمام اموالم توقیف است. در بد وضعیتی گرفتار شده‌ام.
 700 سکه مهریه همسرتان به پیشنهاد چه کسی بود؟
ما با هم به توافق رسیدیم اما واقعا فکر نمی‌کردم که یک روز بخواهد از آن علیه من استفاده کند.


تعداد بازدید :  181