شماره ۹۰۴ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۵ مرداد
صفحه را ببند
میز خبر

در خواست رئیس پلیس فتا:  
ایرانی‌ها از تلگرام استفاده نکنند!
ميزان|  رئیس پلیس فتا از مردم ايران خواسته تا از  تلگرام استفاده نکنند؛ چراکه به گفته او، اطلاعات بارگذاری شده در این سرور توسط بیگانگان مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد. درشرايطي كه همين چند روز پيش مرتضي موسويان، مقام مسئول در وزارت ارشاد گفته بود؛ در ايران از 40ميليون موبايل هوشمند استفاده مي‌شود و 72‌درصد جوانان 18 تا 29‌سال در تلگرام عضويت دارند، ديروز سردار کمال‌ هادیانفر به مردم توصيه كرد كه ديگر از تلگرام استفاده نكنند.  او همچنين گفته كه استفاده از تلگرام يكي از بیشترین مشكلات مطرح‌شده شهروندان در دیدار مردمی است: مردم ابراز نگرانی بسیاری از نحوه استفاده و ظهور پیام‌رسان تلگرام عنوان كردند. او گفت: بيشتر اطلاعات بارگذاری شده در این سرور توسط بیگانگان مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد و درواقع ادمین اصلی تلگرام اراده جدی در برخورد با پدیده جرم درحوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی را ندارد.

معاون پیشگیری از معلولیت سازمان بهزیستی خبر داد
سقط قانونی 450 جنین به دلیل معلولیت
فارس| معاون پیشگیری از معلولیت سازمان بهزیستی گفت:   «در‌سال گذشته مجوز قانونی 450 مورد سقط جنین که دچار معلولیت بودند، در سطح کشور صادر شد تا از تولد فرزندان معلول جلوگیری شود.»مینو رفیعی دیروز در کارگاه کشوری هم‌اندیشی طرح‌های مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج و غربالگری اختلالات ژنتیکی در سرعین گفت: «ما ‌سال گذشته 140‌هزار مراجعه را به مشاوره‌های ژنتیکی درکشور شاهد بودیم که 5 تا 6‌هزار مراجعه درحین بارداری بوده است.»او با بیان این‌که با انجام سونوگرافی و برخی از اقدامات پیشگیرانه سعی براین شده تا جلوی تولید فرزندان معلول گرفته شود، افزود: «از 5‌هزار مورد تشخیص معلولیت‌ در بارداری 450 مورد منجر به سقط جنین شده که جزو موارد قانونی و درمانی سقط بوده تا از تولد نوزادان معلول جلوگیری شود.»او به هزینه‌های نگهداری یک فرد معلول درعمر متوسط 17ساله اشاره کرد و گفت: «به غیر از هزینه‌های درمان و توانبخشی هزینه نگهداری یک معلول 300‌میلیون تومان برآورد می‌شود که اگر 450 نوزاد معلول به دنیا می‌آمد و به‌طور متوسط این معلولان 17‌سال عمر می‌کردند، علاوه بر هزینه‌های مالی و خانوادگی، 130‌میلیارد تومان برای بهزیستی هزینه در برمی‌داشت.»معاون پیشگیری از معلولیت سازمان بهزیستی گفت: هرچند اجرای این طرح به صورت پایلوت درکشور با برخی دستور‌العمل‌ها و اقدامات نظارتی سختگیرانه و دقیق انجام شده است، اما قطعا نتایج مثبتی را به همراه داشته که در آینده ‌می‌تواند از طرح‌های موفق و افتخارات سازمان بهزیستی باشد.رفیعی ادامه داد: «در بیشتر  استان‌ها طرح مشاوره ژنتیک آغاز شده و امیدواریم با دقت بیشتر این طرح‌ها زمینه اجرایی مناسب‌تری پیدا کند که قطعا‌ سال به ‌سال سطح خدمات مشاوره‌های ژنتیکی نیز افزایش خواهد یافت. بعد از اجرای پایلوت این طرح در سال‌های آینده اجرای آن شکل عمومی‌تری به خود می‌گیرد تا درسایه اجرای طرح غربالگری اختلالات ژنتیکی بتوانیم جلوی تولد نوزادان معلول و نارس را بگیریم.»

رئیس اداره سلامت نوزادان وزارت بهداشت خبر داد  
راه‌اندازی بانک شیر در 4 استان
ایسنا| رئیس اداره سلامت نوزادان وزارت بهداشت از ادامه راه‌اندازی بانک شیر مادر در استان‌های اصفهان، مشهد، تهران و شیراز خبر داد. محمد حیدرزاده در عین حال که این خبر را اعلام کرد، نسبت به تغذیه نوزادان با شیر غیرپاستوریزه از سوی سایر مادران هشدار داد. این مسئول در وزارت بهداشت، درباره ضرورت راه‌اندازی بانک شیرمادر در کشور هم گفت: «بانک شیرمادر یکی از الزامات نوزادان نارس است؛ چراکه شیر خشک هیچ وقت نمی‌تواند ضامن نجات نوزادان نارس باشد. این نوزادان در هنگام تولد، وزن بسیار کمی دارند و حداقل سه ماه زودتر به دنیا آمده‌اند و مصرف شیر خشک احتمال پارگی روده‌ها در آنان را  بالا می‌برد.»او افزود: «برخی مادران به دلیل مشکلاتی مانند اضطراب ممکن است شیر نداشته باشند، در نتیجه باید به نوزاد آنها  شیر پاستوریزه مادر داده شود. در بانک شیرمادر، مانند بانک خون، مادرانی که شیر زیادی دارند، می‌توانند آن را اهدا کنند. این شیر ابتدا از لحاظ عفونت و میزان چربی و قند آن و احتمال وجود آب بررسی می‌شود و درنهایت پاستوریزه و در شیشه‌های مخصوص در دمای منفی ۲۰ درجه سانتیگراد نگهداری می‌شوند.»  حیدرزاده افزود: «درحال حاضر برزیل ۲۰۰ و اروپا  حدود ۱۷۰ بانک شیر مادر دارد. در منطقه ما نیز  بعد از یکی از کشورهای عربی، دومین کشوری هستیم که بانک شیر مادر را راه‌اندازی کرده‌ تقریبا تمامی استان‌های ما نیازمند راه‌اندازی یک بانک شیر مادر در مرکز استان هستند.» به گفته رئیس اداره نوزادان وزارت بهداشت، استان‌های اصفهان،  مشهد، تهران و شیراز در گام‌های بعدی به این بانک مجهز می‌شوند.او ادامه داد: «مادران تا زمانی که به نوزاد شیر می‌هند،  می‌توانند آن را اهدا کنند. قبلا مادرانی که شیر بیشتر از نیاز نوزاد داشتند، دایه می‌شدند ولی امروز با توجه به این‌که انتقال عفونت‌های ویروسی از طریق شیر مادر  افزایش پیدا کرده ‌است و در عین حال در بعضی از مناطق  به صورت بومی عفونت‌های ویروسی مثل هپاتیت و... وجود دارد، توصیه نمی‌شود که نوزادان از شیر مادر دیگری استفاده کنند، بلکه درصورت نیاز نوزاد به شیر یک مادر دیگر، از بانک‌های شیر مادر استفاده شود.»

 


تعداد بازدید :  167