شماره ۹۳۰ | ۱۳۹۵ شنبه ۶ شهريور
صفحه را ببند
«شهروز دل‌افکار»، بازیگر

شهروز دل‌افکار متولد ‌سال 1362 و فارغ‌التحصیل رشته سینما و تئأتر از دانشگاه هنر است. او از‌ سال 83 کار حرفه‌ای نمایش را با بازی درآثار زنده‌یاد محمود استادمحمد آغاز می‌کند؛ «کافه مَک اَدَم» و «تهّرّن». دل‌افکار درپانزدهمین جشنواره دانشجویی، تندیس بهترین بازیگری مرد را برای نمایش «زمستان» به کارگردانی باقر سروش از آن خود کرد و در ‌سال 93 نیز تندیس بهترین بازیگری درجشنواره تئأترفجر را برای بازی درنمایش «باد شیشه را می‌لرزاند» به کارگردانی مصطفی کوشکی. او درنمایش «رویای یک شب نیمه تابستان»، در نقش «دیمیتریوس» بازی می‌کند؛ مردی عاشق‌پیشه که دل در گرو دختری به نام «هرمیا» دارد. «هرمیا» البته جوانی به نام «لایسندر» را دوست دارد و به علاقه «دیمیتریوس» توجهی ندارد. از آنسو دختری به نام «هلنا» به «دیمیتروس» ابزار علاقه می‌کند اما «دیمیتریوس» پای تعلق خاطرش به «هرمیا» ایستاده و از «هلنا» بیزار است. شهروز دل‌افکار در نقش «دیمیتریوس» وقتی بیشتر به چشم می‌آید که لحظاتی کمیک را می‌آفریند؛ چه درخلق موقعیت و چه در نحوه بیان دیالوگ‌ها که کاملا با فضای نمایش همخوانی دارد. وقتی از او درباره نقش «دیمیتریوس» پرسیدیم، گفت: «متن این نمایش، اقتباسی از یکی از نمایشنامه‌های شکسپیر است؛ کاری زنده و شاداب که دوست عزیزم آقای باقر سروش آن را بازنویسی کرده و در دو بخش قابل روایت است. قسمت اول، صحنه‌ای از مردم آتن و درگیری این رقبای عشقی داریم و در بخش بعدی، با ورود جن‌ها و پریان، فضایی خیالی و فانتزی و سورئال. در کل نمایشی شاد است که شکسپیر آن را با پایانی خوش تمام کرده.»
او همچنین در توضیح نقش‌های کمیک گفت: «نقش دیمیتریوس، نقشی ساده است، چون خصلت کمدی همین است؛ شخصیت‌هایی ساده که شاید بشود گفت ابعاد مختلفی ندارند و به ‌راحتی قابل بازشناسی هستند. این شخصیت هم عاشق‌پیشه است و مجالی برای رسیدن به معشوق ندارد تا جایی که آن اتفاقات می‌افتد، صحبت از گرده گل عشق به میان می‌آید و مابقی ماجرا... ما هم دربازنویسی آقای سروش، این عشق را طوری درنظر گرفتیم که کاراکتر نتواند با معشوق ارتباط برقرار کند. تلاش کردیم آدمی باشد از یک جنس دیگر و کاملا متفاوت با دنیای «هرمیا». مردی که معمار است و به اصطلاح بسازوبفروش و از عشق و عاشقی چیزی نمی‌داند. حتی می‌گویند به خاطر ثروت پدر «هرمیا» جلو آمده و ابراز علاقه می‌کند.»
فعالیت دل‌افکار البته تنها در تئأتر نبوده است. او در سریال «چرخ و فلک» به همراه شبنم مقدمی، شمسی فضل‌اللهی و سیدمهرداد ضیایی نیز نقش‌آفرینی داشته؛ سریالی به کارگردانی احسان عبدی‌پور که تابستان امسال از شبکه یک به نمایش درآمد. از این بازیگر. از آثار شاخص دیگر شهروز دل‌افکار نیز می‌توان به بازی در فیلم سینمایی «توماج» به کارگردانی احسان عبدی‌پور و بازی در نمایش‌های «ویتسک» به کارگردانی ناصر حسینی‌مهر، «باد شیشه را می‌لرزاند» نوشته مهدی کوشکی با کارگردانی مصطفی کوشکی، «زمستان» به کارگردانی باقر سروش، «وقتی ما برگردیم دوپای آویزان مانده است» به کارگردانی ابراهیم پشت‌کوهی، «تخلف میزانسنیک سهراب» به کارگردانی حمید دهقانی و... اشاره کرد. تازه‌ترین بازی دل‌افکار، پیش از نمایش «رویای یک شب نیمه تابستان» هم مربوط می‌شود به تالار قشقایی تئأتر شهر روی صحنه رفت؛ بازی درنمایش «زخم‌های وحشتناک زمین بازی» به کارگردانی علی منصوری. او امسال نیز کاندیدای جشن خانه بازیگر بود.

 


تعداد بازدید :  288