شماره ۹۳۰ | ۱۳۹۵ شنبه ۶ شهريور
صفحه را ببند
غول‌های اروپا رقبای خود در لیگ‌قهرمانان اروپا را شناختند
دنیا به کام کر یس
رونالدو برای دومین‌بار بالاتر از مسی ایستاد و بهترین بازیکن اروپا شد

شهروند|  مطابق هر ساله، در زمان برگزاری قرعه‌کشی فصل جدید لیگ قهرمانان اروپا، مراسم انتخاب برترین بازیکن فصل قاره سبز نیز برگزار می‌شود. در شبی که تیم‌های بزرگ اروپا حریفان خود را برای رقابت در فصل جدید معتبرترین رقابت باشگاهی قاره سبز شناختند، فوق ستاره پرتغالی رئال‌مادرید توانست برگ جدیدی را در دفترچه افتخارات خود ثبت کند؛ البته ایرانی‌ها نیز از این شب پرخبر فوتبال اروپا بی‌نصیب نبودند و تیم‌های لژیونرهای کشورمان در گروه‌های سختی قرار گرفتند که البته تماشای بازی‌های آنها را برای ما جذاب‌تر می‌کند.
فصل رونالدو رویایی‌تر شد
کریستیانو رونالدو که توانست در فصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا با به ثمر رساندن 16 گل به‌عنوان آقای گل این مسابقات معرفی شود و همچنین در پایان چمپیونز لیگ برای دومین‌بار در 3‌ سال اخیر جام قهرمانی را با پیراهن رئال بالای سر برد و با سبقت از 2 رقیب خود به‌عنوان برترین بازیکن فصل 2016 – 2015 اروپا انتخاب شد. فوق ستاره پرتغالی رئال به جز قهرمانی با کهکشانی‌ها، توانست در یورو 2016 نیز با تیم‌ملی کشورش یک افتخار تاریخی را رقم بزند و دومین جام را در فصل یک ماه به دست بیاورد تا گرت بیل هم‌تیمی ولزی رونالدو و آنتونیو گریژمان مهاجم فرانسوی اتلتیکومادرید در رده‌های بعدی برترین‌های اروپا قرار بگیرند. این برای دومین‌بار بعد از ‌سال 2014 بود که رونالدو توانست جایزه بهترین بازیکن اروپا را به‌دست بیاورد.
این جایزه تقدیم به پرتغال
کریستیانو رونالدو که در غیاب لیونل مسی با روحیه بالاتری در مراسم امسال حاضر شده بود و حتی به شوخی با 2 رقیب خود می‌پرداخت، پس از کسب جایزه بهترین بازیکن اروپا آن را به کشورش تقدیم کرد: «باید این جایزه را به تیم‌ملی پرتغال تقدیم کنم، چون برای نخستين‌بار در تاریخش قهرمان اروپا شد. امسال، سالی کاملا متفاوت را پشت سر گذاشتم و برای سومین‌بار قهرمانی در لیگ قهرمانان را تجربه کردم؛ اما قهرمانی در یورو 2016 قطعا اوج دوران حرفه‌ای‌ام بود.»
مسی هم بی‌نصیب نماند
قبل از برگزاری مراسم قرعه‌کشی و معرفی برترین‌های اروپا، در بخش بهترین گل و بهترین واکنش که سایت یوفا طی نظرسنجی برترین‌های آن را معرفی کرد، لیونل مسی و گابور کرالی برنده شدند. گل لیونل مسی به رم عنوان بهترین را به خود گرفت تا او در این مراسم هم بی‌نصیب نماند و همچنین واکنش دروازه‌بان کهنه‌کار مجارستان مقابل بلژیک به‌عنوان بهترین «سیو» فصل انتخاب شد.
قرعه‌های دشوار و آسان
اوج حساسیت مراسم پنجشنبه شب که در موناکوی فرانسه در جریان بود، به بخش قرعه‌کشی 32 تیم حاضر در لیگ قهرمانان اروپا برمی‌گشت. در غیاب تیم‌های بزرگی چون چلسی، منچستریونایتد، لیورپول، میلان، اینتر و رم مشخص بود که قرعه برخی از گروه‌ها به شکلی درمی‌آید که تیم‌های مدعی کمتری را در آنها شاهد هستیم. با این حال نحوه جدید سیدبندی یوفا مبنی بر این‌که صرفا قهرمانان لیگ‌های مختلف در سید یک قرار گرفته بودند، احتمال هم‌گروهی تیم‌های بزرگ را هم افزایش داده بود. درنهایت بعد از قرعه‌کشی انجام شده، پاری‌سن‌ژرمن فرانسه، آرسنال انگلیس، بازل سوییس و لودوگورتس بلغارستان (گروه A)،‌ بنفیکای پرتغال، ناپولی ایتالیا، دیناموکیف اوکراین و بشیکتاش ترکیه (گروه B)، بارسلونای اسپانیا، منچسترسیتی انگلیس، مونشن گلادباخ آلمان و سلتیک اسکاتلند (گروه C)، بایرن‌مونیخ آلمان، اتلتیکومادرید اسپانیا، آیندهوون هلند و روستوف روسیه (گروه D)،‌ زسکامسکوی روسیه، بایرلورکوزن آلمان، تاتنهام انگلیس و موناکوی فرانسه (گروه E)، رئال‌مادرید اسپانیا، بورسیا دورتموند آلمان، اسپورتینگ لیسبون پرتغال و  لژیا ورشوی لهستان (گروه F)، لسترسیتی انگلیس، پورتوی پرتغال، بروژ بلژیک و کپنهاگن دانمارک (گروه G) و یوونتوس ایتالیا، سویای اسپانیا، لیون فرانسه و دیناموزاگرب کرواسی (گروه H) در گروه‌های هشتگانه تقسیم شدند.
جدال‌های بزرگ
بدون شک سخت‌ترین گروه لیگ قهرمانان اروپا در فصل 2017- 2016 می‌تواند یکی از 2 گروه C یا D‌ باشد، جایی که 4 مدعی قهرمانی امسال چمپیونز لیگ در آن حضور دارند. جدال اتلتیکومادرید با بایرن‌مونیخ و همچنین بارسلونا و منچسترسیتی که تقابل دوباره گواردیولا با کاتالان‌ها است، می‌تواند اوج جذابیت مرحله گروهی باشد. به‌زعم کارشناسان گروهی که رئال‌مادرید در آن قرار گرفته، قرعه راحتی را برای آنها رقم زده و حتی جرارد پیکه، مدافع بارسلونا این موضوع را به صورت طنز بیان کرده بود؛ البته رونالدو هم پاسخ کنایه مدافع بارسا را این طور داد: «تنها چیزی که می‌توانم به پیکه بگویم این است که او می‌تواند توئیت من را با عکس زیبایش ببیند.» مسابقات لیگ قهرمانان اروپا در فصل جدید از 23 شهریور استارت می‌خورد و از مهم‌ترین مسابقات هفته نخست می‌توان به جدال آرسنال و پاری‌سن‌ژرمن از گروه اول اشاره کرد.
واکنش‌ها به قرعه کشی
شاید یکی از جالب‌ترین واکنش‌ها به قرعه‌کشی انجام شده، در زمان برگزاری آن و توسط نماینده باشگاه اتلتیکو رخ داد. «ژیل مارین» بعد از هم‌گروهی با بایرن مونیخ، آیندهوون و روستوف انگشتان دست خود را به شکل یک اسلحه در آورد و به سرش نشانه گرفت تا به نوعی نگرانی خود را نسبت به این قرعه نشان دهد. همچنین آنچلوتی که نخستين تجربه خود با بایرن‌مونیخ را پشت‌سر می‌گذارد، در واکنش به این قرعه می‌گوید: «گروه بایرن، گروه دشواری است. اتلتیکومادرید فصل گذشته بایرن‌مونیخ را از گردونه رقابت‌ها حذف کرد. روستوف و آیندهوون هم از قدرت بالایی برخوردار هستند.» کلودیو رانیری که در نخستين حضور لسترسیتی در لیگ قهرمانان اروپا هدایت این تیم را برعهده دارد، در واکنش به قرعه نسبتا آسان این تیم می‌گوید: «فصل گذشته فوق‌العاده بود؛ اما حالا انتظار بیشتری داریم. حالا در لیگ قهرمانان هستیم و این یک فرصت استثنایی دیگر است که کیفیت‌مان را نشان دهیم.»
نحوه جدید توزیع سهمیه
در مراسم قرعه‌کشی فصل 2017 -2016 اعلام شد که از 2 فصل دیگر 4 لیگ معتبر اروپا یعنی بوندس‌لیگا، لالیگا، سری آ و لیگ جزیره 4 سهمیه مستقیم برای حضور در لیگ قهرمانان خواهند داشت و نیازی به حضور در پلی‌آف ندارند. این قانون که از فصل 2019 – 2018 اعمال می‌شود، کار نمایندگان کشورهای سطح پایین‌تر را سخت‌تر می‌کند و از سوی دیگر شانس حضور تیم‌های بزرگ را افزایش می‌دهد. همچنین طبق قانون جدید قرار است قهرمان لیگ اروپا به‌طور مستقیم جواز حضور در فصل بعدی لیگ قهرمانان را به دست بیاورد.


تعداد بازدید :  223