شماره ۹۳۰ | ۱۳۹۵ شنبه ۶ شهريور
صفحه را ببند
آخوندی از برنامه‌های جدید وزارت مسکن برای رونق در بازار خبر داد
از کاهش 2‌درصدی نرخ سود تا افزایش بازپرداخت وام به ۱۵ سال

شهروند|  پس از سال‌ها رکود، این روزها صحبت‌هایی درباره ایجاد رونق در بازار مسکن شنیده می‌شود. صحبت‌هایی که گزارش‌های منتشر شده از سوی دستگاه‌های مسئول نیز بر صحت آن صحه می‌گذارد. آمارهای منتشرشده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مرداد امسال با رشد ۳۰.۱‌درصدی نسبت به مدت مشابه‌ سال گذشته به ۱۷‌هزار فقره رسیده است؛ رشدی که با افزایش نسبی قیمت‌ها نیز همراه بوده و متوسط قیمت هر مترمربع خانه در پایتخت را به 4‌میلیون و 190‌هزار تومان افزایش داده که از رشد 4‌درصدی آن خبر می‌دهد. این آمارها اما در شرایطی اعلام شده که وزیر راه و شهرسازی نیز در تازه‌ترین اظهارات خود از احتمال افزایش زمان بازپرداخت وام خرید مسکن به ۱۵‌سال و کاهش سود تسهیلات از 11‌درصد به 9‌درصد سخن گفته است. برنامه‌هایی که به گفته او با هدف کاهش فشار به مردم و افزایش قدرت خرید آنها در دستورکار وزارتخانه متبوعش قرار گرفته است.
آخوندی با بیان این‌که در این مدت همچنین تسهیلات بانک مسکن 89‌درصد و شاخص کل مسکن 10‌درصد در مقایسه با مدت مشابه‌ سال گذشته رشد داشته است، تصریح کرد: در راستای ارتقای قدرت خرید مردم تسهیلات مسکن از 20‌میلیون تومان به 160‌میلیون تومان افزایش یافته که این تسهیلات ابتدا به خانه اولی‌ها و بعد به بافت‌های میانی و ناکارآمد شهری تعلق گرفت. وزیر راه و شهرسازی بر این باور است که متوسط قیمت ملک در تهران متری ۴میلیون تومان است که با وام ۱۶۰‌میلیون تومانی هر فرد می‌تواند به‌راحتی یک دستگاه آپارتمان ۷۰ متری خریداری کند.
آخوندی در ادامه با بیان این‌که مدت بازپرداخت 12‌سال برای برخی مشکل است از قصد این وزارتخانه و بانک مسکن برای افزایش مدت بازپرداخت تسهیلات به 15‌سال خبر داد و گفت: با اضافه شدن زمان بازپرداخت،‌ مبلغ هر قسط هم کاهش می‌یابد و به این ترتیب فشار کمتری در جیب مردمی که قصد دریافت تسهیلات دارند، احساس می‌شود.
قراردادنهایی با ایرباس پس از آگوست
اظهارات آخوندی در ادامه اما رنگ و بوی حمل و نقلی به خود گرفت و از نهایی شدن قرارداد با ایرباس درآینده‌ای که به گفته او نزدیک است، خبر داد. او با بیان این‌که پس از ماه آگوست نمایندگان ایرباس به ایران می‌آیند و قرارداد نهایی می‌شود، افزود: با این حال همچنان منتظر تايیدیه سازمان اوفَک (OFAC) هستیم؛ البته خبرهای رسیده به ما حاکی از آن است   که به‌زودی مجوز اوفک داده خواهد شد. وزیر راه و شهرسازی که امیدوار است قبل از پایان ‌سال ۲۰۱۶ هواپیماها وارد کشور شود، در خصوص رفتارهای کارشکنانه آمریکا اظهار داشت: ما موظفیم به مذاکرات تکیه کنیم و فضا، فضای مثبتی است و طرف‌ها تعهد کردند؛ البته سیاست دنیای پیچیده‌ای دارد و باید ببینیم در عمل چه می‌شود.  به باور این عضو کابینه یازدهم، هیچ عزتی بالاتر از این نیست که کشوری با ۶ قدرت جهان صحبت کند. چراکه ثمره مذاکره با قدرت‌های جهان سرافرازی ایران و هموار شدن ورود کشور به بازارهای جهانی بود.


تعداد بازدید :  129