شماره ۹۳۰ | ۱۳۹۵ شنبه ۶ شهريور
صفحه را ببند
قربانیان فاجعه ایتالیا افزایش یافت
کشف جسد 257 نفر در دو روز
جمعیت هلال‌احمر ایران برای کمک به زلزله‌زدگان ایتالیایی اعلام آمادگی کرد

شهروند|  دو روز از زلزله ایتالیا می‌گذرد. فاجعه‌ای که تا عصر دیروز 257 کشته برجای گذاشت؛ اما همچنان عملیات‌های امدادی برای یافتن اجساد احتمالی قربانیان این حادثه در جنوب شرقی پروجا ادامه دارد و ممکن است که این آمار باز هم افزایش یابد. این در حالی است که رئیس جمعیت هلال‌احمر کشورمان در تماس تلفنی با رئیس جمعیت صلیب‌سرخ ایتالیا ضمن ابراز همدردی برای ارایه هرگونه کمک به آسیب‌دیدگان و زلزله‌زدگان ایتالیا از سوی هلال‌احمر ایران اعلام آمادگی کرد. صبح چهارشنبه، سوم شهریور بود که زمین‌لرزه‌ای به قدرت 6.2 ریشتر منطقه مرکزی ایتالیا در 76 کیلومتری جنوب شرقی شهر «پروجا» را لرزاند. شدت زلزله به‌حدی بود که در بسیاری از شهرها ازجمله رم، پایتخت ایتالیا هم احساس شد. سازمان زمین‌شناسی آمریکا پس از این زمین‌لرزه اعلام کرد که شهر نورچا تنها 10 کیلومتر و شهر تاریخی پروستا با جمعیت قریب به 40‌هزار نفر تنها 35 کیلومتر با مرکز زلزله فاصله داشته است. در همان ساعات اولیه این حادثه شهردار آماتریچ از ویرانی کامل این شهر خبر داد. شهر آماتریچ که ازجمله شهرهای تاریخی و توریستی ایالت پروجا است، در این حادثه به‌طور کامل از بین رفت و تلاش برای یافتن مفقودان حادثه همچنان ادامه دارد. بعد از شهر آماتریچ، شهرهای آرکواتا، آکومولی و پسکارا از دیگر شهرهای توریستی این منطقه بیشترین خسارت را از این زلزله متحمل شدند.
ماتئو رنتزی، نخست‌وزیر ایتالیا برای نظارت بر عملیات امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده این کشور سفر برنامه‌ریزی‌شده خود به فرانسه را لغو و تأکید کرد که چند روز آینده برای امداد‌رسانی بسیار مهم است.
ایماچولاتا پوستیگلیونه، رئیس بخش خدمات اضطراری اداره دفاع مدنی ایتالیا نیز پس از زلزله اعلام کرد: هنوز شمار زیادی از مردم زیر آوار و افراد بسیاری مفقود هستند.
سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهوری ایتالیا نیز این زمین‌لرزه را «لحظه دردناکی» برای کشور ایتالیا توصیف و با بازماندگان قربانیان زلزله ابراز همدردی کرد. وزیر بهداشت ایتالیا گفته است بسیاری از قربانیان کودک هستند و آمار کلی جانباختگان احتمالا باز هم افزایش خواهد یافت.
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان نیز مراسم روز چهارشنبه را لغو و به جای آن مراسم دعا برای قربانیان زلزله برگزار کرد. گفته می‌شود که یک اسپانیایی و سه انگلیسی در میان کشته‌شدگان این حادثه دیده می‌شوند. همچنین 5 رومانیایی در این حادثه کشته شدند و تلاش‌ها برای یافتن 11 رومانیایی مفقود شده در این حادثه ادامه دارد. همچنین پراکندگی جمعیت در شهرهای حادثه‌دیده تخمین آمار دقیق مجروحان این حادثه را دشوار کرده اما براساس اعلام رسانه‌ها این زلزله تاکنون 368 مجروح در پی داشته است.
از ابتدای وقوع زلزله در جنوب شرق ایتالیا در ایالت پروجا تاکنون بیش از 100 پس‌لرزه رخ داده که شدیدترین آن 4.3 ریشتر بوده است.
در مارس‌ سال 2009 زلزله 6.3 ریشتری در منطقه آکوییلا در90 کیلومتری جنوب محل وقوع زلزله جدید، 300 کشته بر جای گذاشت.  حالا شدت زلزله اخیر ایتالیا در ایالت پروجا و تعداد کشته‌های آن اما با توجه به مدت زمان گذشته از وقوع آن به نظر بیش از زمین‌لرزه ‌سال 2009 تلفات در پی داشته باشد.  فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه این زلزله را تراژدی وحشتناک خواند و حمایت فرانسوی‌ها از ایتالیا را اعلام کرد.
با این شرایط میزان دقیق خسارات ناشی از این زلزله و تعداد قربانیان و مجروحان در روزهای آتی به‌طور دقیق مشخص خواهد شد؛ اما آنچه مسلم است بازسازی شهرهای تخریب‌شده که اغلب آنها تاریخی و توریستی بودند، دشوار است. به عبارتی علاوه بر خسارت‌های مالی، بخشی از تمدن ایتالیا در پی این زمین‌لرزه از بین رفته است که شاید بازسازی آن جبران‌پذیر نباشد.
اعلام آمادگی هلال‌احمر ایران برای کمک به زلزله‌زدگان ایتالیا
همچنین رئیس جمعیت هلال‌احمر کشورمان در تماس تلفنی و در نامه‌ای خطاب به رئیس جمعیت صلیب‌سرخ ایتالیا ضمن ابراز همدردی نسبت به کشته و مجروح شدن مردم این کشور در زلزله 6.2 ریشتری، برای ارایه هرگونه کمک به آسیب‌‌دیدگان و زلزله‌زدگان ایتالیا از سوی هلال‌احمر ایران اعلام آمادگی کرد.  
دکتر سیدامیر محسن ضیائی در تماس تلفنی با دکتر فرانچسکو روکا گفت: «هلال احمر ایران کاملا آماده است تا اقدامات لازم برای اعزام نیروهای ارزیاب و امدادی را برای کمک به صلیب‌سرخ و مردم آسیب‌دیده از زلزله ایتالیا انجام دهد.»
فرانچسکو روکا، رئیس صلیب‌سرخ ایتالیا نیز در این ارتباط تلفنی با تشکر از ابراز همدردی و اعلام همکاری هلال‌احمر ایران گفت:   «زلزله ایتالیا در مناطق روستایی که دسترسی به آنها سخت و دشوار است، رخ داده و احتمال افزایش تعداد کشته‌شدگان و آسیب‌دیدگان وجود دارد و لذا پس از بررسی‌های لازم و ارزیابی شرایط و نیازها، موارد مورد نیاز را در صورت لزوم اعلام خواهیم کرد.»
متن نامه دکتر سیدامیر محسن ضیائی خطاب به دکتر فرانچسکو روکا، رئیس جمعیت صلیب‌سرخ ایتالیا به شرح ذیل است: «از شنیدن خبر وقوع زلزله 6.2 ریشتری که چهارشنبه اتفاق افتاد و منجر به کشته شدن چندین نفر، مجروح شدن بسیاری از افراد و همچنین وحشت افراد بسیاری در ایتالیا شد و ساختمان‌های اطراف محل حادثه را ویران کرد، شوکه شدم.  جمعیت هلال‌احمر ایران در این شرایط سخت با شما و همه همکارانتان در صلیب‌سرخ ایتالیا، مردم کشورتان و به‌خصوص خانواده‌های قربانیان و افرادی که در این فاجعه آسیب دیده‌اند، ابراز همدردی کرده و تسلیت می‌گوید.  مایلم آمادگی هلال‌احمر ایران را برای حمایت از اقدامات شما در زمینه کمک به مردم آسیب‌دیده از زلزله اعلام کنم. لطفا ما را در جریان هر گونه نیاز برای کمک به افراد آسیب‌دیده قرار دهید. امیدوارم شما و همکاران‌تان بهترین عملکرد را در کاهش آلام و آسیب‌دیدگان داشته باشید. »


تعداد بازدید :  188