شماره ۹۳۰ | ۱۳۹۵ شنبه ۶ شهريور
صفحه را ببند
شمخانی:
راه گفت‌وگو میان ایران و عربستان بسته نیست

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورایعالی امنیت در پاسخ به این سوال که چرا جنگنده بمب‌افکن‌های روسی از پایگاه همدان استفاده کردند و چرا به یک‌باره این همکاری پایان یافت، گفت: رابطه ایران و روسیه در موضوعات مختلف یک رابطه راهبردی است؛ روسیه در دوره پوتین یعنی روسیه جدید، هویتی مستقل و شکل متفاوتی با روسیه ماقبل پوتین دارد.
دبیر شورایعالی امنیت ملی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی روسیا‌الیوم افزود: سران دو کشور ایران و روسیه بارها بر روابط راهبردی سیاسی، اقتصاد و نظامی موجود دو کشور تأکید کرده‌اند.  دیدارهای بسیاری میان مسئولان ایرانی و روس در سطوح مختلف در تهران و مسکو انجام شده و خواهد شد. وی ادامه داد: این طبیعی است که بخشی از این روابط بر مبنای مبارزه با تروریسم شکل گرفته باشد.  مقابله با تروریسم نیازمند مبادله توانمندی‌ها در زمینه‌های مختلف است. عملیات اخیر با همکاری مستشاران نظامی ایران، حمایت هوایی روسیه و مشارکت موثر ارتش سوریه در عرصه زمینی صورت گرفت.  این عملیات نیازمند آن بود که برخی از توانمندی‌های ایران برای برهه زمانی مشخص و محدودی بکار گرفته شود.  بکارگیری این توانمندی‌ها در پایگاه همدان انجام شد و پایان یافت.
شمخانی تأکید کرد: روابط راهبردی میان ایران و روسیه پایان نیافته است؛ اما این عملیات به شکل طبیعی یک عملیات محدود بود و پایان یافت. روزی که این عملیات شروع شد، ما توافق کرده بودیم که این عملیات چند روز بیشتر به طول نینجامد.
علی شمخانی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است ما بار دیگر شاهد استفاده روسیه از پایگاه هوایی همدان باشیم، گفت: همان‌طور که این نوع همکاری نظامی میان ایران و روسیه براساس تحولات میدانی سوریه بوده است، از سرگیری این نوع از همکاری در آینده نیز به تحولات میدانی در سوریه بستگی دارد؛ از این رو ممکن است بار دیگر در این زمینه با روسیه همکاری صورت گیرد.
دبیر شورایعالی امنیت ملی در پاسخ به این سوال که حتی اگر حمایت‌های شما از دولت جدید صنعا باعث افزایش تنش با ائتلاف عربی به رهبری سعودی شود، باز هم از این دولت حمایت خواهید کرد؛ گفت: ائتلاف عربی که وجود خارجی ندارد؛ در واقع سعودی تنها مانده است و امروزه به نام ائتلاف عربی عملیات نظامی را رهبری می‌کند. حتی امارات متحده عربی که از نزدیک‌ترین کشورها به سعودی است، از ادامه حضور نظامی در یمن کنار کشیده است.
شمخانی ادامه داد: سعودی هر کاری که می‌توانست علیه ایران  انجام داده است. توانمندی‌های جهان اسلام باید بر مشکلات اساسی که جهان اسلام با آن دست و پنجه نرم می‌کند، متمرکز شود؛ اما بخشی از این توانمندی‌ها برای تشکیل گروه‌های تکفیری به کار گرفته می‌شود، گروه‌هایی که باعث ایجاد تفرقه‌های خونین میان کشورهای جهان اسلام می‌شوند و این امر تنها به افزایش تنش میان این کشورها منتهی می‌شود. برخی کشورها گروه‌های تکفیری را ایجاد و از آنها حمایت می‌کنند و آنها را مورد پشتیبانی مالی قرار می‌دهند که این مسأله منجر به دامنه افراط‌گرایی و تندروی در منطقه شده است. در نتیجه برخی کشورهای اسلامی امنیت برخی دیگر از کشورهای اسلامی را به خطر می‌اندازند.  متأسفانه فهرست بلند بالایی از اقدام‌های سعودی علیه ایران وجود دارد که نشان می‌دهد سعودی در عراق و سوریه علیه ایران اقدام انجام داده است. شمخانی در پاسخ به این سوال که آیا راه گفت‌وگو میان ایران و عربستان بسته شده است، گفت: نه راه گفت‌وگو میان ایران و عربستان بسته نیست. ما باب گفت‌وگو را با هیچ کشوری به جز رژیم غاصب اسراییل نمی‌بندیم. ما حتی با آمریکا نیز گفت‌وگو کرده‌ایم اما آمریکایی‌ها به پیمان‌های خود پایبند نبودند و تعهدات‌شان را در توافق هسته‌ای زیر پا گذاشتند؛  البته ما انتظار چنین مسأله‌ای را داشتیم؛ اما با این حال با آنها به گفت‌وگو پرداختیم.  بسیاری برای میانجیگری آمدند تا ما مذاکره با سعودی را آغاز کنیم. برخی کشورها که روابط خوبی با عربستان داشتند ازجمله کشورهای منطقه، کشورهای اسلامی و غیراسلامی احساس می‌کردند که می‌توانند برای آغاز مذاکرات میان ایران و عربستان میانجیگری کنند؛ اما عربستانی‌ها به صورت مستقیم با این میانجیگری‌ها مخالفت کردند.


تعداد بازدید :  189