شماره ۹۳۰ | ۱۳۹۵ شنبه ۶ شهريور
صفحه را ببند
شکاف در اردوگاه ترامپ

|هادی جرقوئیان|

درحالی که کمتر از 80روز به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده و رقابت‌ها هر روز هیجان‌انگیز‌تر از قبل می‌شوند، اردوگاه جمهوریخواهان و نامزد اصلی ایشان دچار تنش‌های اساسی شده است. درچند روز گذشته و پس از آن‌که دونالد ترامپ اعلام کرد، استعفای «پل مانا فرت» رئیس کمپین انتخاباتی خود را پذیرفته، محبوبیت کاندیدای جمهوری‌خواهان اندکی کاهش داشته است. اکنون نگاه‌ها به سوی ترامپ و ستاد انتخاباتی اوست که در برابر این مشکل به وجود آمده، چه راهکاری را انتخاب کرده و  برمی‌گزینند.
«پل مانافرت» که یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت ترامپ تا این لحظه از رقابت‌های انتخاباتی بود، همواره به داشتن ارتباط با روسیه و متحدان کرملین متهم بود، اما هرگز اسناد معتبری مبنی بر تأثیر مستقیم مسکو بر مانا فرت در دوران انتخاباتی ترامپ منتشر نشده بود تا آن‌که اواسط آگوست، تعدادی از شواهد رونمایی شد. براساس این اسناد، حدود 12‌میلیارد دلار طی سال‌های 2007 تا 2012 میلادی که مانا فرت که برای اوکراین کار می‌کرد، توسط یک حزب طرفدار پوتین به او پرداخت شده است. پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که روسیه این پول را جهت لابی‌گری برای مسکو در آمریکا خرج و سرمایه‌گذاری کرده است. در این میان، اسناد فروش 18‌میلیون دلاری یک تلویزیون کابلی در اوکراین به صورت مشترک به مانا فرت و «اولگ دریپاسکا» متحد نزدیک ولادیمیر پوتین نیز به چشم می‌خورد. همچنین درچند روز گذشته یکی از مقامات اوکراین اعلام کرد، میلیون‌ها دلار ازسوی حزب سیاسی طرفدار روسیه به مانا فرت (جهت کمک به کمپین انتخاباتی ترامپ) پرداخت شده است.
به این ترتیب گمانه‌زنی‌ها درباره رابطه مانا فرت با کرملین و لابی‌گری او به سود مسکو در انتخابات ایالات متحده به یقین تبدیل شد و رئیس کمپین انتخاباتی ترامپ در 20 آگوست مجبور به استعفا شد. بسیاری از تحلیلگران، مشاوره‌های مانا فرت را دلیل اصلی پیروزی ترامپ در مقابل رقیبان قدرتمندی همچون «جب بوش» و «تد کروز» می‌دانند و خلأ وجود او در ستاد انتخاباتی را ضربه‌ای سهمگین برای ترامپ پیش‌بینی می‌کنند. در تأیید این موضوع آن‌که ترامپ به هنگام پذیرش استعفای مانا فرت، درباره او گفت: «وی (مانا فرت) ما را به جایی که امروز هستیم، رسانده است.»
درسوی دیگر، کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون از موضوع ارتباط (مانا فرت) با روس‌ها نهایت استفاده را برده و به تضعیف رقیب خود می‌پردازد. درکمپین دموکرات‌ها، آنها از موضوع استعفای مانا فرت بهره برده تا پیوند میان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با دونالد ترامپ را به همگان نشان داده و به اثبات برسانند. دموکرات‌ها سعی در تلقین این موضوع به باور عمومی آمریکایی‌ها دارند که درصورت پیروزی ترامپ، نه‌تنها ایالات متحده اقتدار بین‌المللی خود را از دست خواهد داد بلکه دربسیاری از موضوعات، این روس‌ها و کرملین خواهند بود که با نفوذ میان دولتمردان آمریکایی، برای کاخ سفید و مردم آمریکا تصمیم‌گیری خواهند کرد. به نوعی می‌توان چنین استنباط کرد که دموکرات‌ها با استفاده‌ از اتفاق‌های پیش‌آمده، سعی در القای  دوران جنگ سرد و تداعی کردن فضای دو قطبی آن سال‌ها را دارند.
درحقیقت باید گفت کمپین انتخاباتی هیلاری تلاش دارد با استفاده از حس انزجار و رقابتی که دهه‌هاست میان آمریکایی‌ها و روس‌ها جریان دارد، افکار عمومی رأی‌دهندگان را تحریک کرده و به سوی اردوگاه دموکرات‌ها هدایت کند. دراین میان، گاف‌های انتخاباتی ترامپ و افشای رابطه (مانا فرت) با روس‌ها نیز به کمک کمپین هیلاری آمده است.
آنجا که دونالد ترامپ در سخنانی به تمجید اقدام ولادیمیر پوتین و ضمیمه کردن شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه می‌پردازد.
اکنون دونالد ترامپ سعی درکنترل اوضاع و ترمیم کمپین انتخاباتی خود دارد. براساس نظرسنجی رویترز تا 18 آگوست (پیش از استعفای رئیس کمپین انتخاباتی جمهوریخواهان)، 42‌درصد از رأی‌دهندگان آمریکایی طرفدار هیلاری کلینتون بوده و 34‌درصد دونالد ترامپ را برمی‌گزینند. درواقع فاصله‌ای 8‌درصدی میان هیلاری و ترامپ بوده که با توجه به اتفاقات اخیر، این فاصله بیشتر شده، اما ترامپ نشان داده که همواره مرد میدان بوده و با واقعیت‌ها روبه‌رو شده است. اکنون نیز با تکیه بر ویژگی شاخص خود که همانا  «صداقت درگفتار و رفتار» است، تلاش دارد شکاف به وجود آمده را ترمیم و هیلاری کلینتون را پشت ‌سر بگذارد. بعید به نظر نمی‌رسد ترامپی که تا به اینجای کار با اعتماد‌به‌نفس بالا و پیروزی بر رقیبان جمهوریخواه، تمامی معادلات انتخابات ایالات متحده را به هم ریخته، خالق شگفتی نهایی در هشتم نوامبر‌ سال‌جاری میلادی باشد.


تعداد بازدید :  190