شماره ۹۳۰ | ۱۳۹۵ شنبه ۶ شهريور
صفحه را ببند
اخبار جهان

11کشته و78 زخمی حاصل انفجار مهیب شرق ترکیه
ایسنا| منابع امنیتی ترکیه از کشته و زخمی‌شدن ده‌ها تن در انفجاری در شهر جیزره در استان شرناک خبر دادند. منابع امنیتی ترکیه اعلام کردند که یک خودروی بمب‌گذاری شده در ایست بازرسی پلیس این کشور در شهر جیزره (جزیره) در استان شرناک (شرناق) منفجر شد که جدیدترین آمار حاکی از کشته‌شدن ۱۱ تن و زخمی‌شدن ۷۸ تن دیگر است.
استان شرناک در جنوب‌شرق ترکیه واقع است. مناطق جنوب‌شرقی ترکیه همواره صحنه درگیری‌ها میان حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.‌ک.‌ک) و نیروهای این کشور بوده است.
رسانه‌های خبری ترکیه پ.ک.ک را عامل این انفجار معرفی کرده‌اند و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز براین مطلب تأکید کرده است. اردوغان تأکید کرد: حمله جیزره در زمانی رخ داد که ترکیه وارد جنگ گسترده‌ای علیه گروه‌های تروریستی در داخل و خارج از مرزهای خود شده است. این حمله بر عزم و اراده دولت و مردم ما برای مقابله با گروه‌های تروریستی می‌افزاید.

حمله مسلحانه به قایق «پزشکان بدون مرز» در سواحل لیبی
ایسنا| سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد که یکی از قایق‌هایش در سواحل لیبی مورد حمله گروهی مسلح قرار گرفته است. سازمان پزشکان بدون مرز در بیانیه‌ای اعلام کرد، درحمله‌ای که در تاریخ 17 آگوست جاری علیه یکی از قایق‌هایش در سواحل لیبی انجام شد، گروهی مسلح پس از تیراندازی به سمت قایق وارد آن شدند و پس از 50 دقیقه قایق را ترک کردند. به گفته این سازمان گروه مسلح مذکور بدون این‌که دست به سرقت زده یا چیزی را را تخریب کنند، قایق را ترک کردند. طبق بیانیه یادشده، قایق مذکور در عملیات نجات مهاجران در سواحل لیبی شرکت کرده و درحال جست‌وجوی مهاجران در فاصله 45کیلومتری شمال این سواحل بود. براساس این بیانیه در تیراندازی به این قایق که حدود 400 تا 500 تن بر آن سوار بودند، هیچ‌کس آسیب ندید.

روسیه: اختلاف‌ها با ترکیه همچنان ادامه دارد
ایرنا| روسیه که از لشکرکشی ترکیه به خاک سوریه ابراز نگرانی شدید کرده است، با اعلام این‌که «اختلاف‌ها بین دوکشور همچنان ادامه دارد»، تأکید کرده؛ موضع ما در برابر اقدام نظامی آنکارا در سوریه «نرم» نیست. ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه همزمان با افزایش دامنه حضور نظامیان ترکیه مسلح به جنگ‌افزارهای نیمه سنگین و تجهیزات زرهی ازجمله تانک در منطقه جرابلس سوریه، اعلام کرد: موضع‌گیری روسیه در برابر اقدام نظامی آنکارا که پیشتر نیز اعلام شد، نرم نیست. زاخارووا افزود: اعلام می‌کنیم همه اقدام‌ها درسوریه باید منطبق با معیارها و قوانین بین‌المللی ازجمله قطعنامه‌های شورای امنیت و تصمیم‌های گروه حامیان بین‌المللی این کشور انجام شود. وی همچنین در باره این‌که چرا ترکیه پس از توافق‌های اخیر با روسیه نیروهای خود را به سوریه گسیل کرد و در مورد  احتمال تناقض در موضع‌گیری مسکو گفت: هیچ تناقضی درباره سیاست‌های روسیه وجود ندارد و درباره این موضوع (اعزام نظامیان ترکیه به سوریه) ابراز نگرانی کرده‌ایم.

یونیسف: بوکوحرام 49‌ هزار کودک را در منطقه دریاچه چاد آواره کرده است
ایسنا|  یونیسف درگزارشی اعلام کرد: سال‌ها خشونت بوکوحرام در منطقه دریاچه چاد منجر به یک بحران انسانی وخیم تبدیل شده که 1.4‌میلیون کودک را آواره و دست‌کم یک‌میلیون تن دیگر را در مناطق دور از دسترس گرفتار کرده است. مانوئل فانتین، مدیر منطقه‌ای صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) در امور غرب و مرکز آفریقا در گزارشی آورده است: بحران دریاچه چاد بحران کودکان است که باید در برنامه مهاجرت و آوارگان جهانی در رأس قرار گیرد. نیازهای بشردوستانه بیشتر از واکنش‌هاست، به‌ویژه اکنون که مناطق جدیدی که پیشتر غیرقابل دسترس بودند، در شمال‌شرق نیجریه قابل دسترس شده‌اند. این گزارش تحت عنوان «کودکان آواره، کودکان جا می‌مانند» پیش از نشست سازمان ملل درخصوص مهاجران و آوارگان منتشر شد که به تأثیرات اقدامات شبه‌نظامیانه بوکوحرام در نیجریه، کامرون، جمهوری چاد و نیجر و تأثیرات سوء آن بر کودکان نگاهی می‌اندازد. در این گزارش آمده است: علاوه بر 2.6‌میلیون تنی که درحال حاضر آواره شده‌اند، این نگرانی وجود دارد که 2.2‌میلیون تن نیز بیش از نیمی از آنها کودکان هستند که در مناطق تحت کنترل بوکوحرام گرفتار بمانند و نیازمند کمک‌های بشردوستانه باشند. به‌طور میانگین 38 کودک از اول‌ سال‌جاری میلادی برای انجام حملات انتحاری در منطقه دریاچه چاد استفاده شده‌اند که تعداد کل کودکان استفاده شده به‌عنوان عاملان انتحاری از‌سال 2014 میلادی را به 86 تن می‌رساند. در ادامه این گزارش آمده است: تنها در شمال‌شرق نیجریه 20‌هزار کودک از خانواده‌های خود جدا شدند.


تعداد بازدید :  227