شماره ۹۳۰ | ۱۳۹۵ شنبه ۶ شهريور
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

ظریف خطاب به کری: زمان آن رسیده که آمریکا چشمان خود را بر واقعیات موجود باز کند
محمدجواد ظریف به سخنان جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که ایران را متهم به ارسال تجهیزات نظامی به یمن کرده بود، پاسخ داد. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تکذیب اتهامات بی‌پایه و اساس آمریکا پیرامون متهم کردن ایران به ارسال تسلیحات نظامی به یمن گفت: دولت ایالات متحده با بیان این اظهارات، خود را در جنایات جنگی، ضدانسانی و کودک‌کش رژیم سعودی علیه مردم بیگناه و مظلوم یمن شریک کرده است و بی‌شک با پذیرش این مسئولیت باید پاسخگوی تمامی این جنایات ضد بشری باشد. وی در ادامه افزود:  بی‌تردید آقای کری به‌خوبی بهتر از دیگران می‌داند که دولت سعودی در یک‌سال و نیم گذشته همواره و به‌جد، تمامی تلاش‌های به‌عمل آمده برای برقراری آتش‌بس در یمن را با شکست مواجه کرده و ناکام گذاشته است. وی ضمن مردود دانستن اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره تهدیدات ایران گفت: زمان آن فرارسیده است که دولت آمریکا از اشتباهات فاحش قبلی خود در سوریه و عراق عبرت گرفته و چشمان خود را بر واقعیات و حقایق موجود باز کند. وزیر خارجه ایران خاطرنشان کرد: آنچه منطقه و جهان را امروز مورد تهدید قرار داده است مبانی فکری و منابع مالی و سیاسی تروریسم تکفیری در جهان است که آقای کری به‌خوبی باید از منشأ و علل آن آگاه باشد.
 
واکنش ایران به عملیات نظامی ارتش ترکیه در خاک سوریه
شهروند| سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: هرگونه مبارزه با گروه‌های تروریستی در خاک سوریه باید با هماهنگی دولت مرکزی این کشور انجام شود. بهرام قاسمی در واکنش به عملیات نظامی ارتش ترکیه در خاک سوریه اظهار کرد: ما همواره تأکید کرده‌ایم که مقابله با تروریسم یک مسئولیت بین‌المللی است و هرگونه مبارزه با  گروه‌های تروریستی در خاک سوریه باید با هماهنگی دولت مرکزی این کشور و  براساس رعایت اصل حق حاکمیت و تمامیت ارضی  
صورت پذیرد.

جاش ارنست ادعا کرد: آمریکا پس از آزادی زندانیان، 1.3‌میلیارد دلار را پرداخت کرد
ایسنا| سخنگوی کاخ سفید ادعا کرد که واشنگتن چند روز پس از آزادی زندانیان آمریکایی 1.3‌میلیارد دلار سود قرارداد 400‌میلیون دلاری تسلیحاتی پیش از انقلاب را به ایران پرداخت کرده است. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران مدعی شد:  400‌میلیون دلار را طی 13 پرداخت 99.999.999.99 دلاری و پرداخت نهایی 10‌میلیون دلاری به ایران دادیم. وزارت خزانه‌داری آمریکا توضیحی در مورد علت پرداخت‌های با رقم کمتر از 100‌میلیون دلار را مطرح نکرده است. این درحالی است که الیزابت تردو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیشتر گفته بود که نمی‌تواند به‌دلیل حساسیت‌های دیپلماتیک توضیح بیشتری را در مورد پرداخت‌های 19 ژانویه به ایران مطرح کند. وزارت‌ خارجه آمریکا هفته گذشتهگفته بود: آمریکا به هیچ کشوری برای آزادی زندانی آمریکایی باج نمی‌دهد. جاش ارنست گفت:   1.3‌میلیارد دلار به ایران پرداخت شده است.

نزدیک‌شدن شناورهای نیروی دریایی سپاه به ناوشکن آمریکایی در خلیج‌فارس
ایسنا|  برخی مقامات آمریکایی مدعی شدند که شناورهای ایرانی طی دو نوبت در هفته جاری به ناو جنگی در خلیج‌فارس نزدیک شده که با پرتاب شلیک‌های اخطار ناو آمریکایی روبه‌رو شدند. یک مقام پنتاگون گفت که ناوهای ایران نخستین‌بار روز سه‌شنبه مانورهایی را در نزدیکی ناوشکن آمریکایی در تنگه هرمز انجام دادند. در روز چهارشنبه نیز شناورهای ایرانی تا چند صد متری یک ناو دیگر آمریکا نزدیک شدند که باعث شد ناو آمریکایی شلیک‌های هشدار را پرتاب کند. پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون در این‌باره گفت: این اقدامات قایق‌های ایرانی از نظر کارکنان ناوهای آمریکایی خطرناک بوده است. این اقدامات در واقع ناوها را با خطر نابودی روبه‌رو کرده است و البته اجازه نخواهیم داد كه این اقدامات ما را با خطر روبه‌رو کند. ویلیام اربن، سخنگوی ناوان پنجم نیروی دریایی آمریکا گفت: روز سه‌شنبه چهار شناور متعلق به نیروی دریای سپاه پاسداران به ناو v.s.s.witze نزدیک شدند. به ادعای وی، شناورهای ایرانی که به این ناو آمریکایی نزدیک شدند اخطارهای مکرر رادیویی را نادیده گرفتند و تنها زمانی که به فاصله حدود 300 متری ناو آمریکایی رسیدند، سرعت خود را کاهش دادند. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید نیز با بیان این‌که با وجود مشخص نبودن مقصود قایق‌های ایرانی اما چنین رفتاری قابل قبول نیست، ادعا کرد: ناو آمریکایی در آب‌های بین‌المللی بوده است. سردار حسین دهقان صبح روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در توضیح علت حرکت قایق‌های تندرو به سمت ناوشکن آمریکایی گفت: تأمین امنیت ما در ایران و خلیج‌فارس برعهده واحدهای دریایی ایران است؛ بنابراین موظف هستند بر تردد و اقدامات شناورهای بیگانه در منطقه نظارت داشته باشند. این شناورها همواره در حال رصد و گشت آب‌های سرزمینی ایران هستند؛ اقدامی که برای این شناورها طبیعی، واقعی و مستمر است. اگر ناوگان آمریکایی وارد حوزه آبی ایران شود، قطعا اخطار خواهد گرفت. به او توجه خواهیم داد و اگر جنبه‌ای از تجاوز به آب‌های ما تلقی شود با آنها مقابله خواهیم کرد.


تعداد بازدید :  207