شماره ۹۳۰ | ۱۳۹۵ شنبه ۶ شهريور
صفحه را ببند
تورق هفته

بی‌معرفتی هفته!
خبر استفاده جنگنده‌های روسیه از پایگاه هوایی نوژه در شهر همدان برای بمباران مواضع تکفیری‌ها در سوریه جنجالی‌ترین خبر هفته گذشته بود. برای نخستین‌بار در 36‌سال گذشته جنگنده‌های یک کشور خارجی توانستند از خدمات یکی از پایگاه‌های نظامی در ایران استفاده کنند، اعلام این خبر در داخل کشور البته با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد. وزیر دفاع به‌عنوان بلندپایه‌ترین مقام ایرانی که می‌توانست درباره این خبر اظهارنظر کند، گفت: در بحث استفاده هواپیماهای روسیه از پایگاه‌های هوایی ایران، مغلطه انجام می‌شود؛ ما پایگاهی را دراختیار روس‌ها قرار نداده‌ایم. سردار دهقان همچنین گفت: معلوم است آنها (هواپیماهای روسیه) برای تفریح به ایران نمی‌آیند، می‌آیند تا درصورت لزوم سوخت‌گیری کنند یا مسلح شوند؛ اما ما فعلا برنامه‌ای برای استفاده روس‌ها از دیگر پایگاه‌های هوایی ایران نداریم اما اگر شرایط اقتضا کند، آن را بررسی خواهیم کرد. سردار دهقان البته دو روز بعد نارضایتی خودش از اعلام این خبر را هم نشان داد و تلویحا گفت: درز چنین اطلاعاتی بدون هماهنگی با ایران انجام گرفته است. به گفته وزیر دفاع: «نوعی خودنمایی و بی‌معرفتی پشت اعلام این خبر بوده است.»
پاتک هفته
پس از آن‌که اظهارات دوهفته پیش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره واگذاری عنان و اختیار کنسرت‌های مشهد به حجت‌الاسلام علم‌الهدی امام جمعه این شهر با اعتراضاتی روبه‌رو شده و عنوان «عقب‌نشینی دولت از اجرای قانون» را به خود اختصاص داد. رئیس‌جمهوری در اظهاراتی غافلگیر‌کننده (البته برای وزیر ارشاد) از اجرای قانون و انجام کنسرت‌هایی که مجوز گرفته‌اند، در سراسر کشور دفاع کرد و گفت: ما مجلس شورای اسلامی داریم، هرکسی صبح بلند شد و یک تریبونی یافت که نمی‌تواند قانونگذاری کند. از نظر من هیچ وزیری دربرابر هیچ فشاری نباید کوتاه‌ بیاید و عقب‌نشینی کند.
رئیس‌جمهوری درهمایشی که به مناسبت بزرگداشت روز پزشک برگزار شد، همچنین تأکید کرد: «اگر قانون مورد بی‌احترامی قرار گیرد، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.» روز گذشته علی جنتی در یک «جلونشینی» آشکار گفت: به هیچ‌وجه قصد عقب‌نشینی از مواضع خود را نداریم و با رئیس قوه‌قضائیه مکاتباتی را انجام دادیم تا موانع هرچه سریع‌تر از پیش‌‌رو برداشته شود.
سرمایه‌گذاری هفته
عنوان بهترین سرمایه‌گذاری هفته را می‌توان به امیر خجسته رئیس هیأت تحقیق و تفحص از بنیاد شهید اختصاص داد. او روز چهارشنبه در راهروهای مجلس میان خبرنگاران آمد و گفت: در تحقیق و تفحص از بنیاد شهید 300 الی 400‌میلیون هزینه شده اما درعوض توانسته‌ایم 3هزار‌میلیارد را به بیت‌المال بازگردانیم. براساس اظهارات آقای خجسته نماینده مردم همدان، براساس بخشی از تحقیق و تفحص از بنیاد شهید انقلاب اسلامی مشخص شده مفاسدی از قبیل کلاهبرداری از صرافی گرفته تا تبانی در خریدوفروش آهن قراضه درجریان بوده است. او همچنین افشا کرد که بانک دی 8‌هزار وام بدون تضمین قابل قبول پرداخت کرد. در یکی دیگر از این سوءاستفاده‌ها مفسدان اقتصادی یک شرکت خصوصی هر کیلو آهن قراضه را به مبلغ 325 تومان خریداری کرده و به مبلغ 850تومان به بانک دی فروخته بودند. برهمین اساس می‌توان گفت: سرمایه‌گذاری 400میلیونی هیأت تحقیق و تفحص یکی از برترین سرمایه‌گذاری‌های هفته بوده است، زیرا به‌ هرحال ظاهرا جلوی سوءاستفاده‌های کلان از بانک دی را تا این‌جای کار گرفته است.


تعداد بازدید :  164