شماره ۹۳۰ | ۱۳۹۵ شنبه ۶ شهريور
صفحه را ببند
رخداد

معاون فناوری رئیس‌جمهوری: به پول مفت نفت عادت کردیم
شهروند|  نبود ارتباط میان دانشگاه و صنعت که در سال‌های گذشته مورد انتقاد فعالان و کارشناسان اقتصادی بوده، انتقاد سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری را نیز به دنبال داشت. او با بیان دسترسی به پول مفت نفت عادت ما شده است، انتقاد کرد: ‌صنعتی که با پول مفت نفت بالا بیاید، دیگر به دنبال دانشگاه نیست و تا زمانی که دیدگاهمان نسبت به صنعت هنوز فروش مواد اولیه باشد، صنعت رشد نخواهد کرد. به گفته معاون رئیس‌جمهوری، وقتی درباره اقتصاد دانش‌بنیان صحبت می‌کنیم، آنچه کمتر اهمیت دارد، مواد اولیه است و آن دانشی که به محصول قیمت می‌دهد، مهم‌تر است که درحقیقت آن دانش را یک محقق یا کارآفرین تولید می‌کند که این قسمت قضیه دارای اهمیت فراوانی است. او در ادامه می‌افزاید: تسهیلات خاصی داریم برای کسانی که بخواهند اختراع خود را به ثبت بین‌المللی برسانند پرداخت می‌کنیم.

مبارزه با عرضه کالای قاچاق در اصناف از اول مهر
افزایش پلکانی جریمه برای متخلفین
شهروند| به دنبال اقدامات صورت گرفته در دستگاه‌های مختلف برای برخورد با عرضه محصول قاچاق، این‌بار محمد طهان‌پور رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی آغاز مبارزه با عرضه کالای قاچاق در اصناف کشور از اول مهر را خبر می‌دهد. او می‌گوید که از این تاریخ عرضه‌کنندگان لوازم خانگی باید فاکتور مشخص از فروشندگان کالا دریافت کنند و برگ سبز خرید کالا دیگر ملاک نیست. این فعال صنفی با بیان این‌که 90‌درصد از عرضه‌کنندگان لوازم خانگی قاچاق فاقد پروانه کسب هستند، اظهار داشت: درصورت مشاهده کالای قاچاق در واحد صنفی عرضه‌کننده دفعه اول دوبرابر ارزش کالا، دفعه دوم 4برابر قیمت کالا و به همین ترتیب با افزایش تعداد دفعات میزان جریمه هم افزایش می‌یابد.

نرخ تورم مرداد 8.9‌ درصد اعلام شد
شهروند| براساس محاسبه بانک مرکزی، نرخ تورم در پایان مردادماه امسال با 0.3‌درصد کاهش نسبت به ماه قبل 8.9‌درصد و تورم نقطه به نقطه با 1.3‌درصد افزایش به 9.4‌درصد رسید. حال آن‌که مرکز آمار چندی پیش تورم 5ماهه نخست امسال را 8.7‌درصد اعلام کرده بود. اما آمارهای ارایه‌شده درحالی از اختلاف 0.2‌درصدی میان دو نهاد مسئول دراین خصوص حکایت می‌کند که رئیس مرکز آمار ایران پاسخ جالبی در این‌باره دارد. امیدعلی پارسا درحالی ‌که مرکز آمار را متولی اصلی ارایه آمار می‌داند، توضیح داد: چون نمونه‌های ما متفاوت است، پاسخ‌ها هم متفاوت است. گزارش‌های منتشرشده نشان می‌دهد که شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری نسبت به ماه قبل 1.1‌درصد و نسبت به مدت مشابه‌ سال قبل 9.4‌درصد افزایش یافته است.


تعداد بازدید :  252