شماره ۹۳۰ | ۱۳۹۵ شنبه ۶ شهريور
صفحه را ببند
معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده:
آسیب‌های اجتماعی در ایران روند صعودی دارد
پس از گذشت ۳۶‌سال از پیروزی انقلاب، نظام باید موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها را مدیریت کند

شهروند|  معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری، چهارشنبه‌شب  گذشته به برنامه «در حاشیه» تلویزیون رفت تا از ناگفته‌هایش بگوید؛ از وضع آسیب‌های اجتماعی تا دلایل طرفداری‌اش از ورود زنان به ورزشگاه‌ها. موضوعاتی که پس از پخش این برنامه، خیلی‌ها در فضای مجازی به آنها واکنش نشان دادند.
شهیندخت مولاوردی در این برنامه با مثبت ارزیابی کردن اقدامات انجام شده در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی، گفت: «در حال حاضر کشور با روند رو به رشد آسیب‌های اجتماعی
 مواجه است.»
او در واکنش به این سوال که به نظر برخی منتقدان، معاونت امور زنان و خانواده ورود زنان به ورزشگاه‌ها را در اولویت قرار داده و به فکر کانون خانواده نیست، گفت: «چنین اظهارنظری به‌طور کامل غیرمنصفانه است. ما تلاش کرده‌ایم به‌گونه‌ای معتدل به جوانب مختلف حوزه زنان نگاه کنیم؛ این درحالی است که در دولت قبل مسائل زنان و خانواده به یک یا دو موضوع تقلیل پیدا کرده بود. موضوع ورود بانوان به ورزشگاه‌ها یک‌بار از من پرسیده شد و با توجه به آن‌که قبلا امکان ورود زنان به برخی ورزشگاه‌ها فراهم بود، من در پاسخ به این پرسش گفتم که پس از گذشت ۳۶‌سال از پیروزی انقلاب اسلامی، نظام باید بتواند این موضوع را مدیریت و سازوکارهای لازم را در این زمینه فراهم کند. بنابراین ما هیچ‌وقت نخواسته‌ایم که بی‌در و پیکر، درِ همه ورزشگاه‌ها به روی زنان باز شود؛ بلکه معتقدیم که حضور زنان در ورزشگاه‌ها باید با رعایت اصول مذهبی، شرعی، عرفی و قانونی در برخی رشته‌ها فراهم شود.»
شهیندخت مولاوردی ادامه داد: «تلاش می‌کنیم با یافتن جایگزینی مناسب برای مرخصی ۹ماهه زایمان زمینه‌ای را فراهم آوریم که هم حق زنان ضایع نشود و هم به قانونی قابل اجرا دست پیدا کنیم.»
او در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره اشتغال زنان گفت:   «نمی‌توان حکم کلی را برای میزان رسیدگی زنان شاغل به فرزندان‌شان صادر کرد. اگر سعی نکنیم شرایط لازم را برای اشتغال زنان فراهم کنیم، به‌گونه‌ای که آنها بتوانند نقش‌های چندگانه خود را ایفا کنند، ممکن است زنان قادر نباشند به همه نقش‌های خود به‌خوبی بپردازند.»
معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده ادامه داد: «برخی از زنان به‌دلیل نیاز ممکن است ساعت ۶ صبح از خانه خارج شوند و عصر بازگردند؛ اما با مدیریت و مشارکت سایر اعضای خانواده می‌توانند نقش‌های خود را به‌خوبی ایفا کنند.»
مولاوردی در پاسخ به این پرسش که آیا اشتغال زنان باعث ضربه خوردن به خانواده‌ها نمی‌شود، هم گفت: «مطلوب این است که شرایط به‌گونه‌ای فراهم شود تا مردان پس از ساعات مشخصی به خانه برگردند و به وظایف پدری و همسری خود برسند. اکنون به‌ندرت خانواده‌ها به یک نان‌آور متکی هستند، بنابراین زنان نیز به اشتغال روی آورده‌اند. در این شرایط حاکمیت باید به‌گونه‌ای عمل کند که امکان ایجاد توازن بین کار و زندگی زنان فراهم شود و تسهیلاتی فراهم کنند که زنان بتوانند در کنار مسئولیت‌های اجتماعی خود به نقش مادری و همسری نیز بپردازند.»
او با بیان این‌که دستگاه‌های مختلفی مانند کمیته امداد، سازمان بهزیستی، دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی، شورای فرهنگ عمومی، شهرداری تهران و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه خانواده مسئولیت‌هایی را برعهده دارند، گفت: «وظیفه معاونت امور زنان و خانواده، هماهنگی و مدیریت ظرفیت‌هاست. در این جهت از پیمایش ملی خانواده که در دانشگاه خوارزمی درحال انجام است، حمایت و علاوه بر آن اطلس جامع زنان را تدوین کرده‌ایم. برنامه کنترل و کاهش طلاق نیز نوشته شد و درحال اجراست.»
مولاوردی با مثبت ارزیابی کردن اقدامات انجام شده در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی، ادامه داد: «در حال حاضر کشور با روند رو به رشد آسیب‌های اجتماعی مواجه است و نمی‌توان انتظار داشت که در سه‌سال اخیر تغییر در جهت کلی حاصل شود؛ اما اکنون موضوع کاهش آسیب‌های اجتماعی مورد توجه مقامات عالی کشور است و کاهش این معضلات در دستور کار دستگاه‌ها قرار گرفته است.»
معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در ادامه با اشاره به تدوین سند سیاستی اجرایی اشتغال پایدار، گفت: «این سند در زمینه اشتغال دختران فارغ‌التحصیل و زنان سرپرست خانوار تدوین شده است. درحال حاضر بخش غیررسمی اشتغال درحال زنانه شدن است، بنابراین در این سند تلاش کردیم به راهکارهایی دست یابیم که به توانمندسازی اقتصادی زنان و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی آنان کمک کند. درحال حاضر یکی از نگرانی‌های موجود در زمینه زنانی که اعتیاد خود را ترک می‌کنند، بازگشت آنها به اعتیاد است و علاوه بر آن زنان زندانی لازم است مهارت‌هایی داشته باشند تا پس از خروج از زندان بتوانند از آنها بهره ببرند، بنابراین ما مشارکت دستگاه‌های ذیربط را برای مهارت‌آموزی این دسته از زنان
 جلب کرده‌ایم.»
او درباره فروش کودکان قبل از تولد به‌عنوان یکی دیگر از حاشیه‌های معاونت امور زنان گفت: «‌در روز جهانی مبارزه با مواد مخدر یکی از خبرنگاران از من در این زمینه سوال کرد و من در جواب گفتم که اخیرا یکی از اعضای شورای شهر گفته که برخی از کودکان قبل از تولد فروخته می‌شوند، درحالی‌که حتی یک مورد نیز برای جامعه اسلامی زیاد است.»

 


تعداد بازدید :  138