شماره ۹۵۷ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۸ مهر
صفحه را ببند
با اخراج آلاردایس، بحران مربیگری به انگلیس رسید
رسوایی مالی در فوتبال جزیره

شهروند| رسوایی سرمربی تیم‌ملی انگلیس بعد از انتشار یک فیلم از ملاقات او با چند خبرنگار که خود را به جای سرمایه‌گذاران فوتبالی جا زده بودند، درنهایت به برکناری او منجر شد و حالا باعث بازشدن یک پرونده عظیم در فوتبال انگلیس شده که شاید دامن خیلی از مربیان مطرح را هم بگیرد. آلاردایس که خودش هم از اتفاقات رخ داده در روزهای اخیر شوکه شده، خیلی زود جای خود را به یکی از بازیکنان سابق تیم‌ملی انگلیس داد.
برکناری بعد از 67 روز
پیش‌بینی می‌شد که رسوایی به بارآمده برای سام آلاردایس به دلیل پیشنهادش برای دورزدن قوانین نقل‌وانتقالات فوتبال انگلیس با واکنش جدی اتحادیه فوتبال این کشور روبه‌رو شود. همین اتفاق هم افتاد و مسئولان فوتبال انگلیس با کمترین تعلل سرمربی سه‌شیرها را از کار برکنار و مربی موقت را هم معرفی کردند. آلاردایس فقط 67روز سرمربیگری تیم‌ملی کشورش را برعهده داشت و با یک برد از یک بازی به کارش خاتمه داد تا از این پس گرت ساوتگیت به‌عنوان سرمربی سه‌شیرها شروع به فعالیت کند. البته انتخاب ستاره سابق کریستال پالاس که از‌سال 2013 هدایت تیم‌ملی زیر 21ساله‌های انگلیس را برعهده داشته، به صورت موقت انجام شده و مشخص نیست که قرار است بازهم تغییراتی روی نیمکت این تیم ایجاد شود یا خیر.
سود کلان «سام» با ثبت یک رکورد
با وجود این‌که سام آلاردایس آرزوهای بزرگی را برای دوران حضورش روی نیمکت تیم‌ملی انگلیس داشت اما خیلی زودتر از آنچه که فکر می‌کرد، کنار رفت. با این حال این مربی به دلیل این‌که از سمتش برکنار شده، به خاطر 67 روز حضور در رأس این تیم، دستمزد 550‌هزار پوندی دریافت می‌کند تا چیزی بیش از 2‌میلیارد برای 2 فعالیت خود به دست آورده باشد. البته سام توانست رکورد کمترین مدت حضور روی نیمکت تیم‌ملی این کشور را هم به نام خود ثبت کند. پیش از او استیو مک‌لارن در‌سال 2007-2006 و کوین کیگان در ‌سال2000- 1999 با حضور یک‌ساله و هدایت 18 بازی رکورد کمترین حضور در سمت مربی‌گری سه‌شیر‌ها دراختیار داشتند.
آلاردایس: شاید دیگر مربیگری نکنم
سام آلاردایس که شاید آینده مربیگری خود را هم با رسوایی به بار آمده، درخطر می‌بیند،‌ بعد از شنیدن خبر برکناری‌اش می‌گوید: «اتفاق مسخره‌ای بود و از صمیم قلب عذرخواهی می‌کنم. تنها می‌خواستم به کسی که 30‌سال او را می‌شناسم کمک کنم. برداشت اشتباهی از او داشتم و تاوان همین اشتباه‌هایم را نیز پرداختم. اشتباه خودم را می‌پذیرم و معتقدم که نباید این صحبت‌ها را مطرح می‌کردم. از مردم انگلیس، اتحادیه فوتبال و تمام هواداران فوتبال درکشورم عذرخواهی می‌کنم و اشتباه خودم را می‌پذیرم.» وی درپاسخ به این سوال که ممکن است دیگر روی نیمکت هیچ تیمی دیده نشود، می‌افزاید: «نمی‌دانم. چه کسی می‌داند، شاید همین‌طور باشد.»
پای 8 مربی دیگر در میان است
بعد از اتفاقی که برای سرمربی تیم‌ملی انگلیس رخ داد، رسانه‌های این کشور به‌ویژه تلگراف که مسبب اصلی این ماجرا بوده، اعلام کرده که پرونده رسوایی مربیان انگلیسی همچنان باز است. در این گزارش آمده که پای 8 تن از مربیان فعلی و سابق شاغل در لیگ برتر انگلیس هم در این میان است که هنوز نام آنها فاش نشده اما پرونده آنها نیز رسیدگی می‌شود. به نظر می‌رسد بعد از آلاردایس مربیان دیگری باشند که به ‌زودی خبر محکومیت‌شان ازسوی اتحادیه فوتبال انگلیس رسانه‌ای شود، چون با اعلام رسانه‌ها این پرونده از سوی خبرنگارانی که نامی از آنها به میان نیامده، درحال پیگیری است. تا به‌حال در فوتبال انگلیس رسوایی از این دست را شاهد نبودیم اما به نظر می‌رسد فوتبال این کشور هم مثل ایتالیا که در چند‌سال اخیر بارها شاهد تبانی و شرط‌بندی بوده، تحت‌تأثیر تخلفات پشت پرده برخی مربیان قرار بگیرد که به برخی افراد سودجو برای دور زدن قوانین نقل‌وانتقالات کمک می‌کردند.
فقر مربی در مهد فوتبال جهان
فوتبال انگلیس سال‌هاست که در سطح اروپا و جهان نتوانسته به افتخار بزرگی دست پیدا کند و به همین دلیل در یک‌دهه اخیر بارها شاهد تغییرات روی نیمکت سه‌شیرها بوده‌ایم. بعد از کنار رفتن روی‌هاجسون خیلی از هواداران انگلیسی امیدوار بودند تا سام آلاردایس بتواند ستاره‌های فوتبال این کشور را طوری هدایت کند که در جام‌جهانی 2018 بتوانند به سال‌های طولانی ناکامی خود پایان دهند اما این مربی هم خیلی زود کنار رفت تا بحران مربیگری در انگلیس جدی‌تر شود. گرت ساوتگیت هم با تجربه اندکی که دارد، گزینه خوبی برای هدایت سه‌شیرها به نظر نمی‌رسد و شاید زمان آن باشد که انگلیسی‌ها به دنبال یکی از مربیان مطرح جهان بروند و برای جام‌جهانی روسیه آن سرمایه‌گذاری کنند. باید دید که بالاخره چه زمانی بحران فوتبال ملی انگلیس که مهد فوتبال جهان به حساب می‌آمد، ‌به پایان می‌رسد.

 


تعداد بازدید :  403