شماره ۹۵۷ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۸ مهر
صفحه را ببند
معاون رئیس‌جمهوری برای دفاع از طرحش به ساختمان بهارستان رفت
طرح ضربتی برای ایجاد 140هزار شغل تا 2 سال دیگر
4‌هزار و 140‌میلیارد تومان بودجه سهم اشتغال در گردشگری و صنایع دستی متوسط 35‌میلیون تومان به ازای هر فرد لازم است

شهروند| سرانجام معاون رئیس‌جمهوری برای دفاع از طرح ضربتی خود به ساختمان بهارستان رفت. ایجاد اشتغال از راه صنایع دستی و گردشگری از‌سال پیش مدنظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود و از مدتی پیش در تمام محافل رسمی از آن صحبت می‌شد، تا این‌که اواخر مرداد دستورالعمل 30 ماده‌ای این طرح به تأیید شورایعالی میراث فرهنگی رسید. امسال نخستین‌سال ارایه طرح ویژه ایجاد شغل با استفاده از ظرفیت‌های صنعت گردشگری و صنایع دستی است و براساس آن با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 140 یا 141‌هزار فرصت شغلی مهیا خواهد شد که نیمی از آن سهم گردشگری است و نیمی سهم صنایع دستی. مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان، طرحش را اقدامی اساسی در راستای تبیین اقتصاد مقاومتی معرفی کرده و بهانه‌اش را  مشكل كشور در بخش اشتغال و ظرفيت خوب در بخش‌های گردشگري، ميراث فرهنگي و صنايع‌دستي دانسته است. بناست سازمان میراث فرهنگی با یک تیر دو هدف بزند و اینطور که دیروز در مجلس شورای اسلامی به این موضوع پرداخته شد؛ تا دو‌سال آینده برای 140‌هزار نفر فرصت شغلی مهیا خواهد شد و این کار 4‌هزار و 140‌میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. به گفته سلطانی‌فر، اجرای این طرح برای سال‌های ۹۵ و ۹۶ برنامه‌ریزی شده است و سازمان پیش‌بینی کرده که در دو‌ سال با بودجه‌ای که شامل تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت بالغ بر ۵‌هزار و ۴۰۰‌میلیارد تومان است، ۱۴۰‌هزار شغل شامل ۷۰‌هزار شغل در بخش گردشگری و ۷۰‌هزار شغل در بخش صنایع دستی ایجاد شود.
60‌میلیون تومان سهم گردشگری
معاون رئیس‌جمهوری در حضور اعضای فراکسیون تولید و اشتغال و همچنین معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره جزییات طرح در بخش گردشگری گفت: «ظرفیت اشتغالزایی در حوزه گردشگری بسیار زودبازده است. اکنون در بخش گردشگری 175 پروژه با بخش خصوصی در دست اجراست، روند پیشرفت‌ها را بررسی کردیم و تصمیم گرفته شد با پروژه‌هایی که 50‌درصد کار آن انجام شده است و طی دو‌سال نهایی خواهد شد همکاری کنیم.» بر اساس توضیح سلطانی‌فر، اگر در زمینه گردشگری 70‌هزار شغل ایجاد شود باید برای هر شغل 60‌میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شود که با توجه به بخش‌های دیگر توجیه اقتصادی بالا دارد.
20‌میلیون تومان سهم  صنایع دستی
باتوجه به ارزان‌تر بودن تسهیلات برای فعالان صنایع دستی و ظرفیت بالای این بخش، سازمان در این زمینه روی آموزش روستاییان تمرکز کرده است و بناست با «آموزش‌های کوتاه مدت» ساکنان روستاها و حاشیه شهرها در تولید صنایع دستی مشغول شوند. چنانچه دیروز سلطانی‌فر در مجلس گفت: «در این بخش هزینه کمتری لازم است و تصور شده که حداکثر برای هر شغل لازم است 20‌میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شود و باید تمرکز خود را در مسائل بازرگانی معطوف کنیم.» به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، همچنین در نظر گرفته شده که بازارچه‌های دایمی طراحی شود چراکه شهروندان توانسته‌اند در بازارچه‌های موقت محصولات چند ماهه خود را طی دو هفته به فروش برسانند بنابراین اگر بازارچه‌ها دایمی باشد میزان تولید و فروش نیز افزایش پیدا خواهد کرد. پیش از این بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی گفته بود،  ردیف بودجه با رقمی حدود 30‌میلیارد تومان برای فعالان صنایع دستی در نظر گرفته شده است و علاوه بر این رقم، طی مذاکره با بانک‌های عامل، تسهیلاتی نیز از این طریق در اختیار فعالان صنایع دستی قرار خواهد گرفت به‌طوری که تسهیلاتی معادل 60‌میلیارد تومان از سوی بانک‌ها برای حوزه صنایع دستی در نظر گرفته شده است.
سرعت ایجاد اشتغال گردشگری بالاست
سلطانی‌فر درباره جزییات هزینه ایجاد شغل هم گفت: «برای 70‌هزار شغل در صنایع دستی 140‌میلیارد تومان هزینه لازم است، همچنین در حوزه گردشگری بودجه‌ای بالغ بر 4‌هزار‌میلیارد تومان لازم داریم، با در نظر گرفتن این تسهیلات می‌توانیم زیرساخت‌های لازم را برای ایجاد اشتغال در حوزه گردشگری داشته باشیم.» براساس توضیح معاون رئیس‌جمهوری متوسط تسهیلات لازم برای ایجاد شغل در بخش صنایع دستی و گردشگری مبلغ 35‌میلیون تومان به ازای هر فرد است. این‌طور که انصاری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه این جلسه توضیح داد، طرح ضربتی اشتغال در 9 استان کشور اجرایی خواهد شد و استفاده از ظرفیت‌های بخش گردشگری به‌عنوان اولویت نخست این استان‌ها برای اشتغالزایی در نظر گرفته شده چراکه «سرعت ایجاد اشتغال در بخش گردشگری 2/5 برابر سایر بخش‌هاست و گردشگری می‌تواند باعث رونق در سایر بخش‌های اقتصادی شود.» بر این اساس استان‌های کرمان، فارس، سمنان، کردستان، کرمانشاه، خراسان رضوی، گلستان و اصفهان تعدادی از استان‌های دارای اولویت اشتغالزایی در بخش گردشگری هستند.  از سوی دیگر پیش از این گفته شده بود، سازمان حتي مشخص كرده است كه در سيستان و بلوچستان و كرمان مي‌توان در 11رشته صنايع‌دستي 4هزار شغل ايجاد كرد و در استان‌هاي ديگر نيز رشته‌هاي صنايع‌دستي خاص آن استان‌ها هدفگذاري
 شده است.


تعداد بازدید :  229