شماره ۹۵۷ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۸ مهر
صفحه را ببند
دلایل موافقان و مخالفان ارسال گنجینه موزه هنرهای معاصر به آلمان و ایتالیا
اگر روحانی رأی نیاورد....

بحث بر سر ارسال آثار موزه هنرهای معاصر به تور نمایشگاهی آلمان و ایتالیا ادامه دارد. مخالفان اعتقاد دارند زمان مناسبی نیست چون 5 الی 6 ماه دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری را در پیش داریم. اگر دولت آقای روحانی رأی نیاورد و مدیران تغییر کردند، سرنوشت آثار چه می‌شود؟ اگر آثار مصادره یا کپی شوند، تکلیف چیست؟ از آنسو موافقان می‌گویند سازمان بازرسی کل کشور در جریان امور قرار دارد و موزه از نظر بودجه در وضع مناسبی قرار ندارد.
در این میان با نزدیک شدن به زمان ارسال آثار به تور نمایشگاهی آلمان و ایتالیا و مبهم بودن این قرارداد و نگرانی‌های هنرمندان درخصوص چگونگی این تور نمایشگاهی، موزه هنرهای معاصر عصر سه‌شنبه ششم مهرماه، نشستی با نمایندگان انجمن‌های هنری، گالری‌داران و جمعی از هنرمندان برای پاسخگویی به سوالات انجمن‌های هنری در محل موزه هنرهای معاصر برگزار کرد.
به گزارش ایلنا در این جلسه مجید ملانوروزی (رئیس موزه هنرهای معاصر) با بیان این‌که در دوره مدیریت آقای شالویی (مدیر سابق موزه هنرهای معاصر) قراردادی با وین منعقد شده بود، افزود: «در ابتدا موزه وین درخواست 80 تا 100 اثر از آثار گنجینه موزه‌ هنرهای معاصر را داشت و بعد از بررسی به 40 اثر تقلیل یافت اما به دلیل وجود تحریم‌ها و مبحث بیمه این اتفاق نیفتاد. وقتی یک موزه آثاری را به موزه دیگری امانت می‌دهد، پول بین موزه‌ها رد و بدل نمی‌شود و درصورتی هزینه از موزه‌ دریافت می‌شود که آثار در درازمدت مثلا 4 یا 5‌سال در اختیار آنان قرار بگیرد.» رئیس موزه هنرهای معاصر با بیان این‌که موضوع امانت آثار گنجینه را با موزه فرانکفورت مطرح کردیم، گفت: «مسئولان موزه فرانکفورت به شدت علاقمند بودند تا آثار گنجینه را از ما به امانت بگیرند، پس از بازگشت؛ هزینه‌های این سفر را بررسی و محاسبه کردیم و مبالغی که برای بسته‌بندی، ارسال و ... برآورد شده بود معادل دو‌میلیون یورو بود و الان به دو‌میلیون و 300‌هزار یورو رسیده است.» او به حضور وزیر فرهنگ‌ آلمان در ایران اشاره کرد و توضیح داد: «وزیر فرهنگ آلمان در زمان برگزاری نمایشگاه «اتوپینه» در تهران تمایل داشت این تبادل بین موزه‌های دولتی آلمان و ایران و در برلین صورت گیرد و 5 موزه دولتی آلمان را به ما معرفی کرد و گفتند علاوه بر تأمین هزینه‌ها می‌توانند بخشی از درآمد موزه را به ما پرداخت کنند.»
با ارسال آثار مخالفیم
در ادامه منیژه صحی (سخنگوی انجمن هنرمندان نقاش) با بیان این‌که توقع داشتیم این جلسه قبل از انعقاد قرارداد برگزار می‌شد، اظهارکرد: «امروز قرارداد با آلمان منعقد شده و یک پیش‌نویس نوشته شده در صورتی که قبل از این مراحل جامعه هنری باید در جریان این امر قرار می‌گرفت چراکه آنچه در گنجینه موزه هنرهای معاصر نگهداری می‌شود اموال ملی است و باید همه مراحل آن از ابتدا شفاف‌سازی می‌شد.» او تأکید کرد: «ما از طرف تمامی اعضای انجمن هنرمندان نقاش با ارسال این آثار به‌طور کل
مخالفیم.»
در ادامه لیلی گلستان هم از این‌که انجمن‌های هنرمندان و گالری‌داران از این اتفاقات خبر نداشتند، گلایه کرد. او تأکید کرد: «گفته‌های مشاور حقوقی این اموال بیت‌المال است و هر فردی براساس قانون می‌تواند با اعلام شکایت مانع این اقدام شود.» مدیر گالری گلستان با تأکید براینکه این عمل بسیار خوب است، گفت: «معتقدم درحال حاضر زمان مناسبی برای انجام این کار نیست چراکه 5 الی 6 ماه دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری را در پیش داریم و اگر آثار برود و بعد از پایان انتخابات، دولت آقای روحانی رأی نیاورد و مدیران تغییر کردند سرنوشت این آثار چه می‌شود؟!»
به دولت پاسخگو هستیم
در ادامه مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد، با بیان اینكه این آثار به مدت هفت ماه از ایران خارج می‌شود، گفت: «موزه از نظر بودجه در وضع مناسبی قرار ندارد و این اقدام باعث می‌شود تا از نظر بودجه وضع موزه بهتر شود از طرفی بخش حقوقی دولت ناظر بر این مسأله است و اینگونه نیست که 4 نفر در موزه تصمیم بگیرند تا آثار را برای نمایش در خارج از کشور ببرند. قطعا هر انسان با اندیشه‌ای که مسئولیت‌پذیر باشد... ما می‌توانیم این کار را انجام ندهیم و این آثار همین‌جا بدون هیچ تغییر و جابه‌جایی باقی بماند این‌کار برای ما نیز راحت‌تر است اما پذیرفتن یک ریسک به این بزرگی قطعا دلیل موجهی دارد. این نمایشگاه جایگاه ایران را از نظر فرهنگی و هنری ارتقا می‌دهد. این اتفاق با توجه به مزیت‌های آن برای ما مهم است و دیده شدن این مجموعه‌ها هم به اعتبار ایران و هم برای اصالت آثار بسیار مهم است.»


تعداد بازدید :  248