شماره ۹۵۷ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۸ مهر
صفحه را ببند
معاون اول رئیس‌جمهوری ابلاغ کرد
حذف یارانه خانوارهای با درآمد سالانه ۳۵میلیون
خانواده‌های با جمعیت بیشتر از 4 نفر و درآمد سالانه 35‌میلیون تومان مشمول حذف نمی‌شوند حذف‌شدگان تنها یک‌ماه فرصت اعتراض دارند

شهروند| حذف یارانه خانوارهای با درآمد سالانه 35‌میلیون تومان به صورت رسمی ابلاغ شد. البته این موضوع تنها شامل خانواده‌های 4نفره است و چنانچه خانواده‌ای با این سطح درآمدی پرجمعیت‌تر باشد، مشمول این قانون نمی‌شود. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری دیروز آیین‌نامه حذف‌شدگان جدید یارانه نقدی را برای اجرا به وزارت کار ابلاغ کرد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است؛ خانوارهای مشمول این آیین‌نامه را شناسایی و نسبت به اعلام حذف یارانه نقدی به این افراد اقدام کند. این اشخاص ظرف مدت یک‌ماه می‌توانند نسبت به موضوع حذف از شمول دریافت یارانه اعتراض و اطلاعات و مستندات لازم را به وزارت کار ارایه کنند و درغیر این صورت از دامنه مشمولان دریافت یارانه نقدی خارج می‌شوند.
وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی باید پس از بررسی مستندات ارایه‌شده، اسامی سرپرستان خانوارهایی را که حذف می‏‌شوند، به سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کند. همچنین نتایج به کلیه معترضین اعلام می‌شود و یارانه اشخاص در نخستین نوبت بعدی پرداخت یارانه نقدی قطع خواهد شد.
سازمان هدفمندی یارانه‌ها موظف است؛ منابع حاصل از انصراف داوطلبانه دریافت‌کنندگان یارانه نقدی را پس از کسر از مصارف، به افراد نیازمند عام یا خاص یا طرح‌های عمرانی اختصاص دهد. به‌طورکلی تا مبلغ 42‌هزار‌میلیارد و800‌میلیون تومان صرف پرداخت نقدی و غیرنقدی به سرپرستان خانوارهای نیازمند متقاضی دریافت یارانه خواهد شد.
همچنین تا مبلغ 48هزار میلیارد ریال دراختیار وزارت بهداشت قرار می‌‏گیرد تا برای اجرای بیمه افراد فاقد بیمه پایه سلامت ازطریق سازمان بیمه سلامت ایران، کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌های وابسته به این وزارتخانه و حفاظت و حمایت مالی از بیماران صعب‌العلاج، خاص و نیازمند هزینه شود. درصورت حذف یارانه نقدی خانوارها، سازمان برنامه و بودجه کشور اجازه دارد مبلغی معادل 550 میلیارد ریال را برای پرداخت تسهیلات اختصاص دهد. این تسهیلات متناسب با تحقق درآمدها به دستگاه‌های اجرایی مربوط ابلاغ می‌شود و درچارچوب موافقتنامه متبادله با دستگاه‌های اجرایی به مصرف خواهد رسید. بخشی از این اعتبار دراختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار می‌گیرد. وزارتخانه یادشده موظف است؛ با استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر، نسبت به شناسایی و رتبه‌بندی مشمولان اقدام و فهرست مشمولان واجد شرایط را ابلاغ کند. حداقل 40‌درصد منابع فوق در هر دستگاه به افراد 18 تا 35‌سال و حداقل 20‌درصد آن به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تعلق می‌گیرد. بانک عامل، شرایط استفاده ازتسهیلات (شامل تعهدات مشمولان، سازوکار اخذ تعهد، معیارهای توانمندی، شیوه ثبت اطلاعات) را تعیین می‌کند و سایر شرایط توسط وزارتخانه مذکور تعیین و ابلاغ می‌شود.
شرایط پرداخت تسهیلات به واحدهای کوچک و متوسط بعد از انطباق با مفاد موافقتنامه متبادله با سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب کارگروه ملی خواهد رسید و برای اجرا به کارگروه‌های استانی ابلاغ خواهد شد. کارگروه‌های استانی درچارچوب سیاست‌های مزبور، واحدهای مشمول را به بانک‌های عامل معرفی می‌کنند و حمایت لازم را به عمل خواهند آورد. توزیع استانی براساس مصوبه کارگروه ملی پس از تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور صورت می‌گیرد و متناسب با ضرورت، اصلاح و بازتوزیع می‌شود.  دستگاه‌های اجرایی ازجمله وزارتخانه‌های نفت، نیرو، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و سازمان (حسب مورد)، مسئول اجرای این آیین‌‏نامه بوده و هر سه‌ماه یک‌بار گزارش عملکرد آن را به سازمان برنامه و بودجه کشور ارایه می‌کنند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز موظف است؛ هر سه‌ماه یک‌بار گزارش اجرای این آیین‌نامه را به مجلس شورای اسلامی
 ارایه کند.
منابع حاصل از هدفمندی چه می‌شود
در این آیین‌نامه گفته شده که منابع حاصل از افزایش قیمت‌ها ناشی از قانون هدفمندکردن یارانه‏‌ها در‌ سال 95 توسط شرکت‌های مشمول، وصول و به حساب متمرکز آنها نزد خزانه واریز می‌شود. براین اساس، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران موظف است؛ در ‌سال 95 به‌ ازای هر بشکه نفت‌خام خوراک پالایشگاه‌های کشور مبلغ393هزارمیلیارد ریال و در کل ‌سال مبلغ 213هزارمیلیارد ریال که ماهانه مبلغ 177هزارمیلیارد ریال است، به ‌صورت علی‌‏الحساب بابت سهم هدفمندسازی یارانه‌ها به حساب مربوط درخزانه واریز کند.
شرکت ملی گاز ایران بابت سهم هدفمندسازی یارانه‌ها مکلف است؛ به ‌ازای هر مترمکعب فروش گاز طبیعی در داخل کشور (به ‌جز فروش گاز به نیروگاه‌ها) مبلغ 68.7 تومان و برای کل ‌سال 95 مبلغ 80هزار‌میلیارد ریال درخزانه واریز کند. قیمت گاز خانگی، تجاری و صنایع کوچک به ‌ازای هر مترمکعب به صورت میانگین سالانه 97.7تومان و برای هشت‌ماه گرم ‌سال 150تومان است. وزارت نیرو بابت سهم هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است؛ مبلغ 10.2تومان به ‌ازای هر کیلووات ساعت برق مصرفی کلیه مشترکین را که در کل ‌سال معادل 22‌هزار‌میلیارد ریال می‌شود، به ‌صورت علی‌‌الحساب به حساب مربوط درخزانه واریز کند. سازمان برنامه و بودجه کشور نیز به ‌منظور حمایت از تولید برق موظف است؛ مبلغ 22‌هزار‌میلیارد ریال را درطی ‌سال 95 برای پرداخت به وزارت نیرو اختصاص دهد. با احتساب واریز و دریافت وجوه فوق و احتساب اعتبار قانون بودجه‌ سال 95 کل کشور، بهای سوخت مصرفی کلیه نیروگاه های کشور که تمامی برق تولیدی خود را با اعلام وزارت نیرو به شبکه سراسری عرضه می‌کنند، 60.7تومان به ‌ازای هر مترمکعب گاز طبیعی و هر لیتر نفت‌ کوره و نفت ‌گاز خواهد بود.
شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی نیز مکلفند؛ به ‌ازای فروش هر مترمکعب آب مبلغ یک تومان بابت سهم هدفمندسازی یارانه‌ها به‌ صورت علی‌الحساب به حساب مربوط درخزانه واریز کنند. شرکت‌های مذکور موظفند؛ وجوه فوق‌الذکر را هرماه مقدم برکلیه پرداخت‌های خود پرداخت کنند و همچنین مالیات و عوارض ارزش‌افزوده را براساس مقررات قانون مالیات بر ارزش‌افزوده واریز کنند و عملکرد مبالغ واریزی را به سازمان برنامه و بودجه کشور گزارش کنند. چنانچه شرکت‌های فوق‌الذکر درپرداخت به‌موقع مبالغ یادشده تأخیر داشته باشند، سازمان و سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است مراتب را به خزانه اعلام کند و خزانه موظف به کسر وجوه اعلامی از حساب‌های متمرکز وجوه شرکت‏های مرتبط و واریز به حساب سازمان است.


تعداد بازدید :  217