شماره ۹۵۷ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۸ مهر
صفحه را ببند
جنگ رسانه‌ای مسکو و واشنگتن بر سر سوریه
وزارت خارجه روسیه بخش‌هایی از متن توافق آتش‌بس با آمریکا را منتشر کرد

وزارت خارجه روسیه بخش‌هایی از متن‌های 3 توافق امضا شده میان روسیه و آمریکا را درباره سوریه منتشر کرده و از واشنگتن خواست، با انتشار آنچه که بین مسکو و آمریکا درباره هدف قراردادن تروریست‌ها توافق شده، موافقت کند. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای با انتشار جزییات توافق آتش‌بس میان روسیه و آمریکا اعلام کرد، آمریکا اقدام به انتشار برخی از آن چیزی که بین دوکشور درباره بحران سوریه توافق شد، کرد بدون این‌که با مسکو درباره زمان انتشار آن توافق کند.
در این بیانیه آمده است: روسیه از آمریکا بارها خواست تا کل سند مربوط به توافقات دو‌جانبه درباره سوریه را بعد از هماهنگی دوطرف به‌طور تدریجی منتشر کند، اما طرف آمریکایی همواره به آن اعتراض کرد. مسأله قابل توجه مخالفت آمریکا، در زمینه تعهد علنی‌اش جهت جداکردن گروه‌های مخالف میانه‌رو از جبهه النصره و همکاری با روسیه در هدف قراردادن تروریست‌ها بود.
دربیانیه وزارت خارجه روسیه تأکید شده است که مسکو از آمریکا خواست با انتشار بسته کامل توافقات بین دوکشور درباره سوریه و نیز سند اختیارات «مرکز اجرایی مشترک» موافقت کند و کارشناسان نظامی روس و آمریکا اهداف حملات و هماهنگی در پروازهای جنگی را تعیین کنند. به موجب این بیانیه، روسیه بر این مسأله تکیه کرده است که آمریکا به تعهدات خود در زمینه جداکردن گروه‌های مخالف و تروریست‌ها عمل کند، چراکه گروه‌های مسلح زیادی هستند که واشنگتن آنها را درصف مخالفان میانه‌رو قرار داده، درحالی‌ که آنها درکنار جبهه النصره می‌جنگند.
در توافقنامه میان آمریکا و روسیه آمده است: اولویت‌ دیگر جداکردن این گروه‌ها از یکدیگر بوده و باید همه طرف‌های درگیر به توافق آتش‌بس متعهد باشند. این توافق شامل توقف حملات و بمباران و حملات موشکی و نیز توقف پیشروی در مناطق تحت سلطه می‌شود. همچنین قرار بود سازمان‌های امدادرسان به مناطق تحت کنترل شرکت‌کنندگان درتوافق وارد شوند و شرایط برای ارسال کمک‌ها به‌طور فوری ایجاد شود و در این زمینه با هماهنگی نمایندگان کمیساریای سازمان ملل اقدامات صورت بگیرد. به موجب این توافق، هیأت سازمان ملل مستقر در مرزهای ترکیه به بررسی کامیون‌های حامل کمک‌های امدادرسان می‌پردازد. دوطرف توافق یعنی روسیه و آمریکا متعهد هستند که از نفوذ خود استفاده کنند تا دوطرف درگیر را به اجرای کامل شروط توافقنامه ملزم کنند. درصورت نقض یا احتمال نقض آتش‌بس ازجمله از سرگیری درگیری‌ها روسیه و آمریکا با یک تیم کاری بین‌المللی وابسته به گروه حامی سوریه داوری خواهند کرد.
حلب، شهر مردگان
آتش‌بس روسیه و آمریکا ۱۹ سپتامبر بعد ازحمله به کاروان امدادرسان درنزدیکی حلب فروپاشید. با همه این اوصاف اما، تغییری دربهبود وضع حلب، به وجود نیامده است. مانتر اتاکی طراح گرافیک 28ساله، یکی از افراد ساکن درحلب است. او به شنیدن صدای برخورد بمب‌ها به حلب عادت کرده بود، حتی می‌توانست درصدای این بمب‌ها به‌طور عادی بخوابد، اما در روزهای اخیر، این موضوع برایش تغییر کرده است. مانتر که پدر یک کودک 2ماهه است به سی‌ان‌ان می‌گوید: «موشک‌های جدید، صدایشان بسیار بلند و وحشتناک است».
او می‌گوید: «حلب، اکنون شبیه شهر مردگان است. تنها آمبولانس‌ها و ماشین‌های آتش‌نشانی در شهر می‌چرخند، خصوصا در 3روز گذشته که حملات، بسیار وحشتناک شده است». براساس گفته‌های
«عمار السلما»، رئیس گروه دفاع مدنی سوریه (Syria Civil Defense group) و اورژانس خدمات داوطلبانه پزشکی، در آخر هفته، بیش از 200 حمله هوایی به بخش در کنترل شورشیان شهر حلب برخورد کرد و بیش از 100نفر را به کام مرگ کشاند و صدها نفر را هم زخمی کرد. به گزارش سی‌ان‌ان. روز یکشنبه، مقامات ارشد سازمان ملل، این حملات به شهر محصور حلب را، حملاتی وحشیانه و نوعی «بربریت» خواندند. به دنبال شکست آتش‌بس کوتاه‌مدت که با میانجیگری آمریکا و روسیه صورت گرفته بود، حملاتی به شرق حلب صورت گرفت. آمریکا و مقامات اروپایی، ادعا می‌کنند که این حملات به دست دولت سوریه انجام شده است. یک گروه فعالان مدنی گزارش داده‌اند که درحملات روز یکشنبه، حداقل 85 کشته و بیش از 300نفر زخمی شده‌اند.
پسر دوماهه آقای اتاکی، از تب شدید رنج می‌برد، اما او نمی‌تواند فرزندش را برای درمان به بیمارستان یا مراکزدرمانی ببرد، چراکه به دنبال حملات شدید به حلب، و تعداد زیاد مصدومان، منابع درمانی، بسیار اندک و رو به پایان است. مواد خوراکی به شدت گران شده است. طراح گرافیک 28ساله که یک‌سال پیش ازدواج کرده است، می‌گوید که خانواده او بر چیزهایی مثل عدس، برنج و بادمجان تکیه کرده‌اند؛ این درحالی است که شورای محلی، مقداری نان را میان خانواده‌ها پخش کرده است. آقای اتاکی، وقتی برای خرید، بیرون می‌رود، فرزند و همسرش را هم با خود می‌برد، چراکه می‌ترسد بمب‌ها، زمانی که آنها در خانه هستند، به خانه‌شان اصابت کند. منابع سازمان‌های دارویی، به سرعت درحال تمام شدن هستند. اتاکی می‌گوید: «بیمارستان‌ها سراسر پر هستند و پزشکان، درگیر بیماران. حتی شیر هم برای کودکان پیدا نمی‌شود».
ورود کمک‌ها به 4 شهر
روز یکشنبه، کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ، تأیید کرده که موفق شده‌اند کمک‌هایی را به 4 شهر درگیر جنگ برسانند. براساس کمیته صلیب‌سرخ، 71 کامیون توانسته‌اند خود را به مناطق تحت کنترل شورشیان در مزایا و زبدانی، در نزدیکی دمشق و همچنین به شهرهای «فوا» و «کفریا» در استان ادلب که تحت کنترل دولت هستند، برسانند. کامیون‌ها برای 60‌هزار نفر، غذا و تجهیزات پزشکی و بسته‌های بهداشتی برده‌اند. دوشنبه گذشته، ارتش سوریه اعلام کرد که آتش‌بس به پایان رسیده است. در پایان هفته گذشته، هواپیماهای ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا، حمله‌ای را به ارتش سوریه انجام دادند که طی آن، ده‌ها نفر کشته شدند. ارتش آمریکا این حمله را انکار نکرد اما آن را حمله‌ای «غیرعمدی» خواند و مراتب عذرخواهی خود را از سوریه، از طریق روسیه اعلام کرد. آمریکا گفته بود که هدف هواپیماهای ائتلاف، داعش بوده است. به مدت کوتاهی بعد از پایان آتش‌بس، جمعیت هلال‌احمر سوریه و کاروان امدادی سازمان ملل متحد، توسط حملات هوایی بمباران شد و حدود 20 تن، جان باختند. مقامات آمریکایی، روسیه را مسئول این حمله دانستند، درحالی ‌که مسکو، این اتهام را نسبت به هواپیماهای جنگی روسیه و سوریه رد کرد.
بیمارستان‌های مملو از بیمار
بمباران، مناطق مسکونی را ویران ساخته و بیمارستان‌ها را پر کرده است. یک فعال سیاسی در این مورد گفته است: «حلب، افسرده و غمگین است. آنها (مردم ساکن خانه‌ها) نمی‌دانند که چه کرده‌اند که حالا باید هدف بمباران هواپیماهای جنگی قرار بگیرند. ترس درچشمان همه کسانی که درخیابان‌های حلب راه می‌روند، نمایان است. دیروز، زنی را دیدم که درخیابان قدم می‌زد و گریه می‌کرد، بدون هیچ دلیل روشنی، فقط گریه می‌کرد».
صدها حمله هوایی به شهر، خانه‌ها و مردم صورت گرفته و موجب 250‌هزار نفر شده است. طبق اطلاعات مرکز رسانه‌ای حلب (AMC)، گروه فعالانی که روی اطلاعات و داده‌های جنگ، تحقیق می‌کنند، آمار تلفات روز یکشنبه به شدت افزایش یافته است. یکی از این فعالان می‌گوید که افراد زخمی درحال مرگ هستند، تنها به این دلیل که مراکز خدمات بهداشتی و درمانی، سراسر پر شده‌اند و ارایه‌دهندگان خدمات، نمی‌توانند و ظرفیت پذیرش و مداوای زخمی‌ها را ندارند. این فعال، ادامه می‌دهد: «با توجه به کمبود ذخایر، بیمارستان‌ها درحال قطع عضو بیماران، برای زنده نگهداشتن آنها هستند. همچنین تنها 20 پزشک در شرق حلب باقی مانده است».


تعداد بازدید :  348