شماره ۹۵۷ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۸ مهر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

تهران و آنکارا درباره سوریه توافق کردند
توقف درگیری‌ها و کمک‌های بشردوستانه
ایسنا| درجریان سفر دیروز وزیرخارجه کشورمان به ترکیه، تهران و آنکارا بر سر توقف درگیری‌ها و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به سوریه توافق کردند. محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان صبح امروز درجریان بازگشت از مجمع عمومی سازمان ملل متحد توقف کوتاهی در آنکارا داشت و با مولود چاووش اوغلو، همتای ترک خود و همچنین بنعالی ییلدریم، نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
براساس این گزارش درجریان این سفر دوکشور در دو زمینه مهم به توافق رسیدند. دراین راستا تهران و آنکارا در زمینه امدادرسانی به سوریه توافق کردند. همچنین دوکشور درمورد توقف درگیری‌‌ها در سوریه نیز با یکدیگر به توافق رسیدند. بررسی روند همکاری‌های دوجانبه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و مرور مهم‌ترین مسائل مورد علاقه منطقه‌ای و بین‌المللی ازجمله مهم‌ترین موضوعات مطرح‌شده در این دو دیدار بود. درجریان گفت‌وگو‌های امروز ظریف با مقامات ترکیه در ارتباط با موضوع سوریه هم تبادل‌نظر به عمل آمد. ظریف عصر دیروز با بدرقه کادر دیپلماتیک سفارت و سفیر ایران در ترکیه آنکارا را به مقصد تهران ترک کرد.

صالحی: رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا باید مطابق واقعیات موجود حرکت کند
ایسنا| رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه گفت: فکر می‌کنم هرکس که به دفتر ریاست‌جمهوری در ایالات متحده وارد شود، مجبور است که مطابق واقعیات موجود حرکت کند. دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواه ریاست‌جمهوری ایالات متحده توافق هسته‌ای را بدترین توافقی خوانده که تاکنون مذاکره شده و گفته است که این توافق می‌تواند حتی به هولوکاست هسته‌ای منجر شود، اگرچه او قبول کرده است پاره کردن توافقی که در قطعنامه سازمان ملل از آن تجلیل شده، دشوار خواهد بود.
به نوشته رویترز، با این حال علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران احتمال این‌که ترامپ ممکن است این توافق را رد کند، کم‌اهمیت جلوه داد. وی دربرابر پنلی در وین گفت: من فکر می‌کنم هرکس که به دفتر ریاست‌جمهوری در ایالات متحده وارد شود، مجبور است که مطابق واقعیات موجود حرکت کند. صالحی افزود: شما می‌توانید از بسیاری لغات و شعارها استفاده کنید اما درنهایت واقعیت‌ها شما را محدود می‌کنند. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در این توافق مکانیزم لازم برای برخورد با نقض احتمالی توافق ازسوی یک طرف گنجانده شده است. صالحی ادامه داد: من فکر نمی‌کنم (توافق هسته‌ای) با تأثیرجدی (ازسوی ترامپ) مواجه شود. ممکن است توافق هسته‌ای اندکی بالا و پایین شود. ممکن است در برخی چیزهای مشخص تأخیری ایجاد شود، اما به‌طور جدی محدود نخواهد شد.

نگرانی رژیم صهیونیستی از «ذوالفقار»
رژیم صهیونیستی از شروع به کار ایران در ساخت موشک‌های «ذوالفقار» و امکان رسیدن آنها به دست حزب‌الله ابراز نگرانی کرد. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه الأخبار لبنان،‌ همان‌طور که انتظار می‌رفت اسراییل از شروع به کار خط تولید موشک‌های ذوالفقار در ایران که پیشرفته‌ترین موشک‌های ایران به شمار می‌روند، ابراز نگرانی کرد. این رژیم مدعی است که هر وسیله جنگی موجود در ایران و سوریه که قابل انتقال باشد، درنهایت به لبنان می‌رسد و به تسلیحات نظامی آنها افزوده می‌شود تا اسراییل را بیشتر تهدید نظامی کند.
سایت خبری «ان‌.آر.جی» رژیم صهیونیستی نوشت: این سوال که موشک ذوالفقار می‌تواند به لبنان برسد، اسراییل را نگران کرده است. همچنین سایت تخصصی امور نظامی و امنیتی «اسراییل دیفنس» به امکان رسیدن این موشک‌ها به لبنان اشاره کرد. موشک ذوالفقار با برد 700کیلومتر که در زیرمجموعه موشک «فاتح 110» قرار دارد، از قابلیت‌های متعددی مانند استفاده از سوخت جامد، پرتاب از سکوی متحرک، گریز از رادارها و مورد اصابت قراردادن اهداف مشخص برخوردار است، همچنین این موشک جزو موشک‌های سبک و تاکتیکی به شمار می‌رود.


تعداد بازدید :  222