شماره ۹۵۷ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۸ مهر
صفحه را ببند
روي خط خبر

 نایب رئیس کمیته ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت عنوان کرد: وضعیت ایران د رابتلا به بیماری‌های غیر واگیر نامطلوب است  
شهروند|  نایب رئیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر، وضعیت ایران از نظر میزان ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر و مزمن را در منطقه و جهان نامطلوب توصیف کرد و گفت:« طبق هدف‌گذاری ما باید مرگ و میر سنین کمتر از ۷۰ سال تا ۲۵ درصد کاهش پیدا کند.»
محمدباقر لاریجانی در همایش معاونان بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور که صبح ديروز در وزارت بهداشت برگزار شد، توضيح داد:«در ایران سن ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق بسیار پایین است. سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی - عروقی و تنفسی چهار هدف عمده ما در مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر هستند که ۸۲ درصد از علل مرگ و میر در ایران به علت ابتلا به این چهار بیماری است. اگر این موارد اصلاح شوند، سیستم بهداشتی ما نیز می‌تواند با بیماری‌های دیگر مبارزه کند.»
او کاهش مرگ کودکان را منجر به افزایش جمعیت و در نتیجه اهمیت بیماری‌های غیر واگیر عنوان کرد و افزود:« در سال ۱۹۹۰ همه نقاط کشور از لحاظ مرگ و میر کودکان قرمز بود، اما امروز وضعیت مطلوبی داریم. در عین حال وضعیت ایران در تمام بیماری‌های غیر واگیر بالاتر از حد متوسط دنیاست و نسبت به برخی کشورهای منطقه نیز جالب نیست.»
لاریجانی با بیان اینکه وضعیت ایران از نظر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در منطقه مطلوب نیست، گفت:«در حال حاضر نرخ دیابت رو به افزایش است. همچنین سالانه ۱۶ هزار مرگ به علت حوادث ترافیکی رخ می‌دهد و ما افراد جوان زیادی را از دست می‌دهیم. در کشور ۱۰۰۰ نقطه حادثه‌خیز وجود دارد که برای پیشگیری از این تعداد مرگ و میر در سال باید به آنها رسیدگی شود.»
نایب رئیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر به توافق میان دو وزارتخانه بهداشت و راه و شهرسازی برای کاهش موارد مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی اشاره کرد و گفت:« ما جزو کشورهایی هستیم که نرخ حوادث جاده‌ای در آن بسیار بالاست. در همین راستا نقشه‌ای از نرخ این حوادث در کشور تهیه کردیم و امیدواریم نمونه استانی آن هم به معاونان بهداشت استان‌ها ارایه شود.»

معاون وزیر بهداشت خبر داد: اجرای بسیج ملی «خطرسنجی سکته‌ و سرطان» به‌زودی
شهروند|معاون بهداشت وزارت بهداشت از اجرای «بسیج ملی خطرسنجی سکته قلبی، مغزی و سرطان» در هفته‌های آتی خبر داد. علی‌اکبر سیاری در همایش معاونان بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با اشاره به برنامه ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در ایران گفت: «طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، ایران 80‌درصد جمعیت کشور را تحت پوشش همگانی سلامت قرار داده است. یکی از اهداف مهم طرح تحول نظام سلامت نیز رساندن این رقم به 90‌درصد است.» او افزود: «امروز 99‌درصد از زایمان‌های کشور توسط افراد دوره‌دیده انجام می‌شود. همچنین 90‌درصد جمعیت تحت پوشش همگانی بیمه قرار گرفته‌اند و وضع تغذیه نیز تا 90‌درصد بهبود یافته است.»
معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین از کاهش نرخ مرگ زودرس، مرگ مادر و نوزاد هنگام زایمان، بهبود وضع بیماری‌های عفونی گرمسیری و قابل کنترل با واکسن و کمبود فقر آهن در زنان باردار خبر داد.
به گفته او، با توجه به غنی‌سازی آرد با آهن از‌ سال 1376 نرخ فقر آهن در زنان باردار امروز به 14‌درصد رسیده است.
به گزارش ایسنا، سیاری در ادامه صحبت‌های خود به ادغام برنامه ژنتیک اجتماعی در سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر اشاره کرد و گفت: «تا امروز از تولد 10‌هزار نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور جلوگیری شده است، همچنین 800‌هزار زوج از آغاز اجرای این برنامه غربالگری شده‌اند. در برنامه ژنتیک اجتماعی 1.5‌میلیون نوزاد غربالگری شدند و سیستم پیشرفته‌ای در زمینه تشخیص ژنتیک راه‌اندازی شده است.»
معاون وزیر بهداشت بیماری‌های مزمن و غیرواگیر را یکی از چالش‌های مهم نظام سلامت کشور عنوان کرد و افزود: «بیماری‌های مزمن عامل مرگ 38‌میلیون نفر در دنیا است. 76‌درصد موارد مرگ‌ومیر در ایران نیز به علت ابتلا به این بیماری‌ها اتفاق می‌افتد. طبق آمارهای رسمی 17.5‌میلیون نفر در جهان به علت ابتلا به سکته قلبی، 8.3‌میلیون نفر به علت ابتلا به سرطان و 1.5‌میلیون نفر به دلیل مبتلا شدن به بیماری دیابت در ‌سال فوت می‌کنند.


تعداد بازدید :  296