شماره ۹۵۷ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۸ مهر
صفحه را ببند
خبر

مديرعامل بانك شهر: «شهرآفتاب» و فروشگاه «شهروند» را مي فروشيم
شهروند| مدیرعامل بانک شهر مي‌گويد: «قول می‌دهم بعد از دریافت فروشگاه شهروند و مجموعه شهر آفتاب آن را با فرمولی که مدنظر دارم به فروش برسانم. ازجمله این‌که خودمان در بانک شهر به خریدار فروشگاه شهروند و مجموعه شهر آفتاب از منابع بانک شهر وام پرداخت می‌کنیم تا توان مالی خرید این دو مجموعه را داشته باشد. »
اگرچه كشمكش بر سر واگذاري فروشگاه شهروند و بانك شهر در ماه‌هاي گذشته در شورا وجود داشت وحتي يك‌بار هم لايحه آن در ماه‌هاي گذشته رد شده بود اما اوايل هفته جاری، اين دو مجموعه در مقابل مطالبات، با مجوز رسمي شورا در جلسه غيرعلني به بانك شهر داده شد. از آن روز تا به حال اعضاي مخالف شورا با اين مصوبه همچنان نسبت به واگذاري‌ها اعتراض دارند چراكه معتقدند كه «اين واگذاري‌ها با ترك تشريفات قانوني صورت گرفته در حالي كه براي اين‌گونه واگذاري‌ها بايد مزايده برگزار شود تا همه سرمايه‌گذاران شانس سرمايه‌گذاري روي آن را داشته باشند. حالا مديرعامل بانك شهر و معاون اقتصادي شهردار تهران به فاصله دو روز نشست و تورهاي مفصلي با خبرنگاران برگزار كردند تا توضيحات خود را دراين‌باره ارایه دهند. حسین پورزرندی در نشست روز گذشته خود درباره دلایل واگذاری اين دو مجموعه به بانک شهر می‌گوید: «شهرداری منابع مالی لازم برای بازپرداخت مطالبات بانک شهر را ندارد و به بانک شهر اعلام کرده به جای مطالبات‌، ملک دریافت کنیم و اين دو مجموعه را پیشنهاد داده‌اند.» يكي از انتقادات وارد به واگذاري‌ها اين است كه در اختیار گرفتن فروشگاه شهروند و مجموعه شهر آفتاب عملا نوعی بنگاهداری از سوی بانک شهر و مغایر با اهداف نظام بانکی و مقررات بانک مرکزی است. البته پورزرندی دراين‌باره می‌گوید: «به دنبال بنگاهداری نیستیم. بانک شهر به دنبال مطالبات خود است. ما به شهرداری گفته‌ایم شما فروشگاه شهروند و شهر آفتاب را بفروشید و پول آن را به ما بپردازید. اما با توجه به قیمت بالای این دو مجموعه درحال حاضر امکان فروش آن وجود ندارد.»  معاون مالی شهردار هم در شب‌گردي كه سه‌شنبه‌شب با اصحاب رسانه برگزار كرده بود گفته: «شهرداری تهران برای ساخت مترو، بزرگراه و... مجبور شده که از بانک‌های مختلف وام دریافت کند که بر همین اساس تهاتر شهر آفتاب و شهروند را در قالب یک لایحه تقدیم شورا کرده است. این فروشگاه به دلیل این‌که برای شهرداری تهران بود، اجازه توسعه در سایر شهرها و استان‌ها را نداشت و با وجود آنچه هر روز یک فروشگاه در کشور ایجاد می‌شود، حیات آن با دغدغه و مشکل مواجه شده بود به همین دلیل پیشنهاد شد 60‌درصد از سهام این فروشگاه به بانک شهر به‌عنوان بخش خصوصی واگذار شود تا علاوه بر این‌که این فروشگاه بتواند در سایر استان‌ها نیز گسترش یابد، در بورس نیز وارد شود که خوشبختانه شورای شهر تهران کلیات واگذاری را تصویب کرده اما درخصوص نحوه واگذاری و دیگر شرایط آن قرار است دو ماه بررسی تخصصی صورت گیرد.»
او در پاسخ به این‌که چرا واگذاری به بانک شهر صورت می‌گیرد، گفت: «مدت‌هاست که موضوع واگذاری بخشی از سهام این فروشگاه مورد بحث است و متاسفانه هیچ سازمانی به غیر از بانک شهر اعلام آمادگی نکرده است. شهرداری معطل عددی که از محل فروش شهروند به دست می‌آید نیست بلکه هدف نهایی شهرداری توسعه شهروند در استان‌های دیگر است.» گودرزی درخصوص واگذاری صددرصدی شهر آفتاب هم گفت: «قبل از کلنگ‌زنی شهر آفتاب، شهرداری از سرمایه‌گذاران زیادی دعوت کرد که در این پروژه ملی او را همراه کنند اما هیچ‌کس مایل نبود اما سرانجام به دلیل فشارهای متعدد که لازم است نمایشگاهی بزرگ در حاشیه تهران ایجاد شود تا بار ترافیکی از مرکز شهر برداشته شود، شهرداری تهران فاز اول ساخت این نمایشگاه را آغاز کرد اما باید برای تکمیل فاز دو و سه و نگهداشت این پروژه بزرگ حتما بخش خصوصی وارد می‌شد.» البته در گفته‌هاي اين دو مقام مسئول كمي تناقض ديده مي‌شود چون از يك سو مدعي هستند كه در واگذاري‌های شهرداري معطل پول شهروند نيست و هدف نهايي توسعه آن است از سوي ديگر از واگذاري اين دو مجموعه به دليل مطالبات بانك شهر از شهرداري سخن مي‌گويند آن هم در حالي كه مديرعامل بانك شهر گفته است مي‌خواهند اين دو مجموعه را بفروشند.

اهدای شیر سنگی به موزه مشروطیت
شهروند|  «شیر سنگیِ» قاجاری به موزه مشروطه استان چهارمحال‌وبختیاری اهدا شد.
براساس اعلام روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال‌وبختیاری، مصطفی‌ هادی‌پور معاون میراث فرهنگی این استان از اهداشدن شیرسنگی قاجاری به موزه مشروطیت این استان خبر داد و گفت: «این اثر تاریخی توسط ورثه مرحوم عیدی عالی‌ور، فرزند سلطان به این اداره کل جهت استفاده در موزه مشروطه واقع درمجموعه تاریخی و فرهنگی جونقان اهدا شد.» هادی‌پور با بیان این‌که «شیرسنگی در بختیاری به تنهایی نماد شجاعت، غیرتمندی و بی‌باکی و زورمندی نیست، بلکه با تکیه بر پیشینه غنی ایرانیان و اقرار به شیعه علی(ع) آن شیر خدا و شیر بیشه ایمان و پهلوان همه دوران‌ها بودن» اظهار کرد: حفظ و حراست از آثار تاریخی یکی از مهم‌ترین وظایف این اداره کل است که همکاری مردم را هم در این راستا می‌طلبد.


تعداد بازدید :  228