شماره ۹۵۷ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۸ مهر
صفحه را ببند
رنه‌هارون مدیرعامل اتاق ایران و آلمان درپاسخ به «شهروند»:
آلمان چینی‌های بازار ایران را پس می‌زند
فولکس واگن از ‌سال آینده به بازار ایران عرضه می‌شود

شهروند| محصولات فولکس واگن‌ سال آینده به بازار ایران عرضه می‌شود. این درحالی است که شرکت بزرگ لینده آلمان نیز مذاکرات نفتی‌اش با ایران را شروع کرده و آلمان‌ها دفاتری برای فروش قطعات خودرو و لوازم پزشکی در تهران تأسیس کرده‌اند. علاوه بر این وزیر اقتصاد آلمان در صدر هیأتی تجاری تا یکشنبه آینده وارد ایران می‌شود. این موضوعاتی است که مدیران اتاق بازرگانی ایران و آلمان اعلام می‌کنند و می‌گویند: برخلاف ادعای برخی، هیأت‌های تجاری که به ایران آمده‌اند، سفر توریستی نداشته‌اند و مذاکرات تجاری به عقد قرارداد منجر شده است.
آمده‌ایم که جایگزین چین شویم
«آلمانی‌ها در زمان تحریم دیرتر از همه ایران را ترک کردند و زودتر از همه و فردای روز توافق هسته‌ای در تهران حاضر شدند. این به آن خاطر است که ژرمن‌ها، ایرانی‌ها را دوست دارند.» این شروعی است که رنه‌هارون رئیس اتاق بازرگانی ایران و آلمان در شروع سخنرانی خود به آن تأکید می‌کند و می‌گوید: بیشترین ازدواجی که بین ایرانی‌ها و اروپایی‌ها صورت گرفته، بین ایرانی‌ها و آلمانی‌هاست. ‌هارون که تنها یک‌سال است به ایران آمده و چند کلمه فارسی بلد است، به خبرنگاران می‌گوید: عزم خودمان را جزم کرده‌ایم که جایگزین چینی‌ها در بازار ایران شویم، زیرا آلمان در گذشته مهم‌ترین شریک تجاری ایران بوده است.
مدیرعامل اتاق بازرگانی ایران و آلمان با بیان این‌که ‌سال گذشته حجم تجارت بین ایران و آلمان ۲.۵‌میلیارد یورو بود، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا چند‌ سال آینده حجم تجارت دوکشور به ۱۰‌میلیارد یورو افزایش یابد.
هارون با بیان این‌که به ‌زودی آلمان شریک تجاری اول ایران می‌شود و چین را به‌عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران کنار می‌زند، به «شهروند» گفت: پیش‌بینی می‌شود با شرایط تجاری به وجود آمده در مدت 2 تا 3‌سال آینده حجم تجارت دوکشور به 10‌میلیارد یورو افزایش یابد.
او با اشاره به بخش‌هایی که در روابط تجاری ایران و آلمان حایز اهمیت است، گفت: تجارت ماشین‌آلات، خطوط تولید ماشین‌آلات صنعتی، خودرو، بخش ساخت‌وساز ازجمله مواردی است که آلمانی‌ها برای تجارت با ایران به آن توجه دارند.
هارون با اشاره به نظرسنجی انجام‌شده ازسوی اتاق بازرگانی ایران و آلمان از سرمایه‌گذاران آلمانی گفت: طبق این نظرسنجی 20‌درصد از شرکت‌های آلمانی اعلام کرده‌اند که در ‌سال آینده میلادی قصد سرمایه‌گذاری در ایران را دارند و 80‌درصد دیگر قصد سرمایه‌گذاری درچند‌ سال آینده را درکشور دارند.
مدیرعامل اتاق بازرگانی ایران و آلمان بیان داشت: بازار بزرگ، نیروی تحصیلکرده و منابع طبیعی در این نظرسنجی به‌عنوان نقاط قوت ایران برای سرمایه‌گذاری عنوان شده است.
هارون با بیان این‌که به ‌هرحال کشوری که چند‌ سال تحت تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی قرار داشته، نیازمند اصلاحات است، گفت: سیستم مالیاتی و ساختارهای حقوقی تجارت در ایران باید اصلاح شود و ایران باید روند کاهش تورم را ادامه دهد تا برای سرمایه‌گذاران در این کشور ایجاد انگیزه کند. علاوه براین هنوز بخشی از مشکلات بانکی با ایران حل نشده که البته این مسأله ناشی از کوتاهی اروپایی‌ها و آمریکایی‌هاست.
مدیرعامل اتاق بازرگانی ایران و آلمان تصریح کرد: البته یک‌سری از بانک‌های آلمانی معاملات مستقیم با ایران را شروع کرده‌اند و بانک‌های بزرگتر هم هرچه فشار برای سرمایه‌گذاری با ایران بیشتر شود، مجبور هستند مبادلات تجاری خود را با ایران شروع کنند.
فولکس واگن از ‌سال آینده در بازار ایران عرضه می‌شود
در نشست مسئولان اتاق بازرگانی ایران و آلمان که با حضور مدیرعامل اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران و آلمان و نیز رئیس اتاق بازرگانی مشترک این دوکشور برگزار شد. مسئولان مربوطه با اشاره به این‌که فولکس واگن از شرکت‌های معتبر آلمانی‌ است، ابراز امیدواری کردند که عرضه خودروهای این شرکت از ‌سال آینده در ایران آغاز شود.
مدیرعامل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و آلمان درپاسخ به سوال دیگری مبنی بر حضور شرکت‌های آلمانی در ایران در بخش استفاده از انرژی‌های خورشیدی و بادی خاطرنشان کرد: یک شرکت‌ آلمانی در جنوب‌غربی ایران دو نیروگاه خورشیدی ایجاد کرده و شرکت‌های دیگر نیز در استان فارس و شهرهای جنوبی ایران همکاری خود را آغاز کرده‌اند. در بخش نیروهای بادی نیز آلمانی‌ها شرایط خوبی دارند و ایران به خوبی می‌داند که اهمیت انرژی‌های تجدیدپذیر روز به‌ روز افزایش می‌یابد. در ایران بیش از ۳۰۰روز در سال خورشید می‌تابد و این مسأله بسیار قابل توجه است.
وی همچنین درمورد همکاری‌های دوکشور در زمینه آب و صنعت آب یادآور شد: علاقه زیادی در این زمینه وجود دارد و دولت آلمان نسبت به مسأله کمبود آب در ایران واقف است، به همین منظور نیز هیأت‌های تخصصی در زمینه آب و فاضلاب از آلمان به ایران آمدند و همه چیز در زمینه آب، مدیریت آب و تصفیه در نقطه شروع است.
در ادامه این نشست امید یراقی مدیرعامل اتاق بازرگانی مشترک ایران و آلمان با اشاره به این‌که تفکرات جدیدی در ایران به وجود آمده و فصل جدید برای تبادلات تجاری با سایر کشورها ایجاد شده است، بیان کرد: هدف ما این نیست که ایران مجددا تبدیل به یک شرکت وارداتی نسبت به کالاهای آلمانی شود. باید به این نکته توجه کنیم که بخش خصوصی در ایران همچنان مورد کم‌لطفی است، اما امیدواریم کار در ادامه تسهیل شود.
وی با بیان این‌که فولکس واگن از شرکت‌های معتبر آلمانی است، اظهار کرد: امیدواریم از‌سال آینده خودروهای فولکس واگن در ایران تولید شوند. آلمانی‌ها در بحث مهندسی، تکنولوژی و انتقال دانش کشور بسیار مهم هستند و می‌توانند به یاران کمک کنند. ما نیز همواره بر بحث امنیت بالا در ایران تأکید داریم.


تعداد بازدید :  202