شماره ۹۵۷ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۸ مهر
صفحه را ببند
ویترین ایران

عوارضی‌ راه‌ها گران شد
دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی با بیان این‌که افزایش نرخ عوارض آزادراه‌ها با 7ماه تأخیر اعلام و افزایش اعمال شد، می‌گوید: بازگشت سرمایه درمدت زمان بسیار طولانی انگیزه سرمایه‌گذاری در آزادراه‌ها را کاهش می‌دهد. به گفته علی آزاد درحال حاضر برگشت سرمایه در 18‌سال برای سرمایه‌گذاران امکان‌پذیر نیست و در نتیجه سرمایه‌گذاران رغبت کمتری برای سرمایه‌گذاری درحوزه ساخت آزادراه‌ها دارند. گفتنی است، نرخ عوارض آزادراهی درکشورمان زمانی استاندارد خواهد بود که بازگشت سرمایه در این 18‌سال تعریف شده، برای سرمایه‌گذاران امکان‌پذیر باشد. دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی تأکید کرد: وقتی در 18‌سال اصل سرمایه سرمایه‌گذاران از محل اخذ عوارضی برنمی‌گردد، به این معناست که این میزان عوارضی نمی‌تواند جوابگو باشد و در نتیجه مدت زمان بازگشت سرمایه برای سرمایه‌گذاران طولانی‌تر می‌شود.آزاد می‌گوید: مشکل دیگر این است که در برخی از آزادراه‌ها مانند تهران- قم نرخ عوارضی یک‌دهم نرخ واقعی نسبت به سایر نرخ عوارضی آزادراه‌هاست.

بازگشت ۵۲‌درصد واحدهای راکد به چرخه تولید
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: تا پایان امسال ۵۲‌درصد واحدهای راکد موجود در شهرک‌های صنعتی به چرخه تولید بازمی‌گردند. به گفته علی یزدانی امروز جلوگیری از هدررفت آب، برق و گاز از مأموریت‌های اقتصاد مقاومتی بوده و آموزش مهم‌ترین رکن در پیشگیری است. یزدانی خاطرنشان کرد: در دولت تدبیر و امید تا پایان شهریورماه بیش از هفت‌هزارو83 بنگاه تولیدی به بهره‌برداری رسیده‌اند و حدود دو‌هزارو800 واحد تعطیل و راکد به چرخه تولید برگشتند.

برنج «طارم ایرانی» سر از قزاقستان درآورد
شرکت کشت و صنعت «آکتوبه» در استان «قیزیل آردا» قزاقستان در اقدامی، 2 هکتار از اراضی کشاورزی خود را به کشت برنج طارم ایرانی اختصاص داده است. «نورلان ایزدیبایف» مدیرعامل شرکت مذکور، طرفداران این نوع برنج در ایران را بالا عنوان کرد و گفت: هر‌سال ایرانی‌ها 2‌میلیون تن این نوع برنج را کشت و جمع‌آوری می‌کنند. او با بیان این‌که قیمت یک کیلوگرم برنج طارم در ایران 3.56دلار است، می‌گوید: با کاشت این نوع برنج در قزاقستان و سپس انتقال آن به جمهوری اسلامی می‌توان سود بسیار بالایی را به دست آورد.

سود تسهیلات کارت‌های اعتباری 19‌درصد است
معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان این‌که تاکنون ۱۵۸‌هزار کارت اعتباری جدید برای متقاضیان صادر شده است، می‌گوید: ‌درصد واقعی سود تسهیلات این کارت‌ها حدود ۱۹.۱‌درصد است. به گفته فرشاد حیدری تاکنون 158‌هزار کارت اعتباری جدید برای متقاضیان صادر شده است؛ این کارت‌ها فقط برای اشخاص حقیقی صادر می‌شود. لازم به ذکر است که همه بانک‌ها چه خصوصی و چه دولتی به متقاضیان براساس اعتبارسنجی، این کارت‌ها را ارایه می‌دهند که اعتبارسنجی هم براساس میزان درآمد اشخاص و توان بازپرداخت اقساط این کارت‌ها انجام می‌شود. او همچنین گفت: اعتبارسنجی متقاضیان حدود یک هفته زمان می‌برد، البته در برخی موارد مانند استعلام چک برگشتی، این زمان بیشتر هم خواهد شد.


تعداد بازدید :  185